0
registrerede
11
gæster og
136
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den kristne tro
|
Hej Tikka.
Jeg skrev:
Alligevel dyrker både kristne og muslimer stort set udelukkende det gensidige had - og ingen søger forsoning - som jo på sigt er det eneste holdbare. og du svarede:
Dyrker! - Det er da noget af en påstand, og en generalisering så det batter, ikke? Min kommentar: Jeg tror ikke, at europæere, der har oplevet, hvad vi kalder "islamistisk terror", er i tvivl om, at der overalt i Europa findes islamistisk had til vores civilisation. Omvendt tror jeg heller ikke, der er tvivl om, at man i Mellemøsten oplever meget had fra os i den vestlige verden bl.a. p.g.a. vores militære indgriben m.m. i disse lande.
Hvis vi fra begge sider holder fast i dette had - hvad vi jo i øjeblikket gør på begge sider - bliver konflikten jo blot værre og værre. Og det er jo netop, hvad der sker for tiden.
Det er dér, jeg mener vi har brug for dit bibelcitat:
For tilgiver I mennesker deres overtrædelser, vil jeres himmelske fader også tilgive jer. Men tilgiver I ikke mennesker, vil jeres fader heller ikke tilgive jeres overtrædelser. Mattæus 4:14-15 At tilgive er jo ikke at acceptere, men at slippe sit had. Dermed åbnes der mulighed for at se, hvordan situationen ser ud i modpartens øjne. Dermed bliver der mulighed for en begyndende gensidig forståelse. Dermed nærmer vi os muligheden for fredelig sameksistens - som begge religioner jo søger at tilskynde. Det betyder jo ikke, at du, må opgive:
En kristens opgave er vel at genoprette eget forhold til den eneste sande Gud - og fortælle om denne til egen og andres frelse (?) men blot, at ikke-kristne også skal have åndsfrihed:
Jeg tror ikke på, at ægte og oprigtig kristendom kræver verdensherredømme.
M.v.h. Arne
|
|
|
|