annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
0 registrerede 44 gæster og 201 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den kristne tro

Hej Thomas.

Dine ord:
Citat:
Vi lærer også, at hvad vi gør nu i tro, håb og kærlighed for hinanden og for verden, ikke nogensinde vil være uden nytte.
kan jeg fuldt ud tilslutte mig.

Men de kristne forestillinger om Gud, om mennesker, om verden - og om de indbyrdes relationer, du fremfører - de vækker hos mig mistanke.

Det er egentlig ikke så meget magtbegær, jeg tænker på, snarere kunne man måske kalde det nærsyn og snæversyn.

Det minder mig lidt om manden, der ville anskaffe sig en globus, men ikke blev tilfreds med dem, han så.
Lad os sige, at han f.x. boede på Fyn.
Dét han ville ha', var en globus over Fyn - gøre det nærmeste til det vigtigste.

Min mistanke er, at vi gør netop denne klode, hvor vi hører til - og denne sol - blandt utallige andre "sole" - i denne galakse - blandt utallige andre galakser - til skabelsens vigtigste.
Og så har jeg endda ikke nævnt, at dét verden hovedsagelig består af: mørk energi og mørkt stof - ved vi mennesker stort set intet om.

Jeg tænker også på, at vi stort set ignorerer, at f.x. sæler kan yde hinanden uselvisk omsorg, og at planter kan kommunikere med hinanden.

Tilsammen får alt dette mig til at se os mennesker i en langt mere ydmyg situation, end vi sædvanligvis forestiller os.
Det gælder også vore evner til at forestille os en almægtig skaber - omend vi ikke ved, om verden er skabt eller altid har været.
Dét tror jeg ikke, vi har evner til.

Tilbage står så for mig det ufattelige mirakel: Verden er.

Og selv om vi mennesker kun er en uhyre ubetydelig del af verden, kan vi jo godt elske, at vi dog er.

Du og jeg står således langt fra hinanden - omend vi, hvad levevis angår, når frem til stort set de samme konklusioner blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Protesterne i Georgien fortsætter mod d..
02/05/2024 23:20
USA's efterretningschef: Krigen i Ukrain..
02/05/2024 21:19
Nato-medlemmer er 'dybt bekymret' over i..
02/05/2024 20:37
Sønderjyske er tilbage i Superligaen ef..
02/05/2024 20:09
En milliard euro på vej fra EU til Liba..
02/05/2024 19:55
Nyheder fra Religion.dk