annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Den kristne tro

Hej Arne og andre, så I Skandinaviens første professor i eksistentiel og åndelig omsorg Niels Christian Hvidt fra syddansk universitet i go morgen Danmark tv2?

placebo Gud og eksistentiel åndelig omsorg

Ikke fordi link'et ovenfor direkte har noget at gøre med hvad Niels Christian Hvidt snakkede om i morges.

Husk nu semifinalen ved EM i fodbold i aften Danmark mod Østrig på tv2 kl 17:00 og for alvor 17:45

Go sommer

De bedste hilsner HansKrist

PS:

Jeg skrev følgende på facebook i dag:

Ja det er rigtig som du skriver Arne Trinderup og som min far selv siger: "Hans der kommer et tidspunkt hvor vi mennesker skal herfra, det er ganske naturligt" så der er ikke tale om noget voldsomt tragisk sørgeligt. Men min far der alle dage har drømt om en dag ikke at vågne mere, ser ud til at få en ganske anderledes død, hvor han kommer til at opleve, nok ikke dødens gru (han har ingen smerter og er ikke specielt dødsangst, men dog nu hvor han skal herfra pludselig mere glad for livet end nok nogensinde) men døden som en langstrakt proces, over længere tid. Netop det min far gerne hele sit liv har ønsket ikke skulle blive hans skæbne ser nu ud til netop at blive ham tildelt. Men han bærer pænt al den magtesløshed der er i ikke at kunne klare sig selv og være afhængig af andres hjælp. Nå alt i alt, i det store hele er der flest gode timer og dage selv om de er, eller må være, sværere og tungere nu end nogensinde før (men de er så også nok dybere og mere eksistentielle vægtige). Nu får min far også megen opmærksomhed, bevågenhed. Vi skænker ham megen opmærksomhed, nærvær/samvær og tilstedeværelse. Og det smitter også af på de andre patienter på A3 og på personalet og alle os der besøger far. Paradoksalt nok, ja modsat alle andre love vi kender, så er det sådan med opmærksomhed og kærlighed, at jo mere vi mennesker giver ud heraf, giver hinanden, jo mere kommer der til. Så det er at åbne op for noget der måske er uudtømmeligt, ihvertfald ikke afmålt og i begrænsede mængder. Har lige set Skandinaviens første professor i eksistentiel åndelig omsorg, nemlig Niels Christian Hvidt fra syddansk universitet i go morgen Danmark tv2. Det var meget apropos eller aktuelt til hvad jeg oplever på Fuglsangsø Center i Herning omkring min far og personalet. Især bed jeg mærke i at han påpegede at før sundhedsarbejderne ramte udbrændthed, som er et kendt fænomen i den branche, der var der en fase/stadie der gik forud herfor, nemlig at sundhedsarbejderen trak sig fra den emotionelle kontakt til patienterne. Dette kan jeg iagttage, det med at turde eller kunne magte en god emotionel kontakt til min far, fra både personalets side, og ja fra os pårørendes side. Ikke vi alle er lige gode hertil. Men personalet er fremragende vil jeg sige, jeg har kun iagttaget et par stykker fra personalets side der mangler overskud til en god emotionel kontakt og de ligner også et par der er på vej imod udbrændthed mest. At magte en god emotionel kontakt til døende og ældre stærkt svækkede mennesker er ren psykoterapi for os moderne mennesker der er inde i en tidsepoke hvor vi i ekstrem grad dyrker det effektive og rentable og nyttige, det ungdommelige og vitale og ja alt hvad der strutter af vitalitet, skønhed og sundhed, overskud og potens, magt kontrol, overblik og styr på tingene så de går vores vej.

PPS:

Som idrætsmand kan jeg godt lide den her af en anden gal idrætsmand:

Platon:

In order for man to succeed in life, God provided him with two means, education and physical activity. Not separately, one for the soul and the other for the body, but for the two together. With these two means, man can attain perfection.


Vi/I må hæfte jer ved:

Not separately, one for the soul and the other for the body, but for the two together.
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk