annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 60 gæster og 276 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Den kristne tro

Hej Arne

Citat:
Fortællingen om Moses, der møder Gud ved den brændende tornebusk, gentages jo i næsten alle byzantinske Kristus Ikoner - også i den, der er her i billedgalleriet (Gloriens: Omikron, Omega og N - forkortelse af græske: Den værende).
Omikron siger hankøn - og vi siger jo "ham" om, hvad vi kalder "Gud".

Allerede dér går vi for langt - efter min mening


Et par grunde til at sige Han om Gud:

1) Gud er en personlig kraft, og det vil derfor give os et helt forkert indtryk af Gud at beskrive Ham som en upersonlig kraft, en "det" eller "den", en mekanisme af en slags. Gud er f.eks. meget relationel. Han vil os - har et forhold med os mennesker.

2) Når Jesus siger "Fader", så skyldes det muligvis, at sønnerne dengang var med inde over og deltog i deres fædres foretagender. Og netop i Jesu fryderåb hører vi: Alt har min fader overgivet mig. "Fader" kan derfor være blevet trukket ud som en metafor fra dengangs kultur.

Når det er sagt, så skal det siges, at kvinderne ikke har en lille rolle. F.eks. er det i de fire evangelier kvinder, der så Jesus første gang efter hans opstandelse. Dette er næppe noget, kirken ville have fundet på, da det svarer til med overlæg at ville hæmme det budskab, man forsøgte at bringe ud i verden.

Faktisk er kvinderne i den tidlige officielle kirketradition blevet fjernet. Se begyndelsen af Første Korintherbrev 15 der viser en officiel trosbekendelse, der rækker længere tilbage end Paul, der citerer den.

Men Gud valgte, at det skulle være anderledes. Kvinderne skulle være de første, der så den genopstandne Jesus. Og fortællingerne blev bevaret og skrevet ned uafhængigt af hinanden. Disse fortællinger rummer også andre - fælles - karaktertræk, der viser, at det næppe er noget, kirken har fundet på for at "ville overbevise".

Det fantastiske her er, at der om disse fortællinger er tale om flere træk, kirken ikke ville have fundet på, og som samtidig er skrevet ned (altså de samme træk) flere forskellige steder uafhængigt af hinanden. Det vil sige, at hvis kirken skulle have fundet på det, så skulle de for det første finde på noget, som virker meget ulogisk taget deres mission i betragtning, og dernæst skulle disse ting "opdigtes" af flere helt uafhængigt af hinanden. Det er meget usandsynligt.

Og her krydser vi grænsen til en snak om "det historiske grundlag" for kristendommen.
Seneste indlæg
Egen tro - og andres
af Arne Thomsen
07/09/2025 15:31
Lys
af Hanskrist
06/09/2025 11:11
Misforståelsen
af somo
05/09/2025 07:53
Troens frihed
af Tikka
03/09/2025 00:05
GT og NT
af Hanskrist
30/08/2025 11:04
Nyheder fra DR
Skud i Vollsmose: Politiet mistænker, a..
08/09/2025 05:25
34-årig sigtes for drabsforsøg efter s..
08/09/2025 04:08
Tyrkiet ydmyget på eget græs af Spanie..
07/09/2025 23:00
Migrantpres i Storbritannien presser hot..
07/09/2025 21:56
Londons metro strejker frem til fredag
07/09/2025 20:53
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Nyt nærhospital viser vejen for sundhed..
08/09/2025 03:00
Politi efterforsker skudepisode i Vollsm..
08/09/2025 02:58
Fans kårer Lady Gaga som årets kunstne..
08/09/2025 02:15
Australsk kvinde får livstid for svampe..
08/09/2025 00:39
Trump inviterer europæiske ledere til e..
07/09/2025 23:45