annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15788205
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392572
Et andet syn 1998883
Åndelig Føde 1558769
Jesu ord 1530152
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 243 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Den kristne tro

Hej Tikka

Fornemmer slet ikke du har svaret mig, synes ellers du plejer at være god til at holde dig til den andens argumenter


Og hvad der står i Bibelen er:

ikke et argument for noget

og af alle det gør ikke indtryk på mig. Så hvis du skal fange mig skal du appellere til min forstand og beskæftige dig med virkeligheden og ikke hvad der står i Bibelen

Kun i den forstand bibelen afslører at have godt fat omkring den menneskelige virkelighed og eksistens og giver gode svar eller er fyldt med visdom og viden og indsigt i vores spiritualitet bliver bibelen interessant for os.

Jeg ved godt at for dig er bibelen og hvad der står her noget man ukritisk SKAL tro på for at være kristen.

Dette er dog et kristent kætteri, måske det værste kætteri overhovedet og det blussede op efter reformationen. Som Albert Schweitzer siger om Paulus som han kalder Tænkningens Skytshelgen, han har fjernet blind ukritisk tro'enhed/tro en gang for alle, fra og med Paulus er dette ukrudt luget væk fra vores midte.

Som kristne er det netop ikke bibelen vi tror på og sætter vores lid til men at vores spiritualitet (affekter og ekstatiske begejstrings struktur) kan hjælpe os gennem de eksistentielle dilemmaer et menneskeliv er så fyldt med fra vugge til grav. Og i den forbindelse kan bibelen være eksemplarisk hvis den afspejler denne mulige spirituelle virkelighed vi med fordel kan tilegne os.

Hilsen HansKrist

Hos Paulus møder vi en spiritualitet uden lige, en hvidglødende entusiasme. Her bliver vi præsenteret for hvad vores kristne tro gælder, nemlig de nye pneumatiske skabninger vi er i med ved begivenheden Kristus ind i verden ved Jesus. Troen, vores kristne tro retter sig mod vores spiritualitet, vores affektfulde ekstatiske begejstrings struktur og humør forhold og ukuelighed, robusthed, og den Healing Power det er forbundet med, og den prosociale næstekærlige engagement i forbindelse med at vi kæmper for social retfærdighed.

Paulus er Jesu Kristi sande efterfølger fordi han som ingen andre har formået igennem sin forkyndelse at mobilisere KRISTUS VIRKELIGHEDEN, de nye skabninger vi er når vi tager imod Gud og Guds Ånd i Kristus.

Ånden, Guds Åndens virke = vores SPIRITUALITET er alt hvad det drejer sig om for os, vi ser det overalt i Nye Testamente, som når Jesus teologisk bliver præsenteret for os som evangelierne gør det og vi møder det, ja får det smidt i hovedet, hos Paulus, Åndens Apostel pr se.

Dette er det slående indtryk bibelen sætter på sin læser, den levende livlige hvidglødende entusiasme og spiritualitet som vi bliver mødt med, får smidt i hovedet og det kulminerer i Nye Testamente i og med og ved KRISTUS virkeligheden ind i verden ved mennesket Jesus.

Kristendommens essens er KRISTUS MYSTIKKEN, er KRISTUS VIRKELIGHEDEN, den SPIRITUALITET vi mennesker har her.

Mere end noget andet kæmper kristendommen imod åndsformørkelse og dumhed, og der er intet der åndsformørker vores bevidsthedsliv og dræner os for vitalitet som at rende rundt tynget af bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger. Som Paulus siger det, så må vi se at komme over disse barnligheder og blive voksne i vores SPIRITUALITET. For uden FRIHED kan der slet ikke være tale om nogen SPIRITUALITET.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
05/05/2024 18:44
Hilsner
af Hanskrist
05/05/2024 14:48
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Politikere rystede over hærværk mod j..
05/05/2024 19:16
Enhedslisten forkaster Gaza-forslag på ..
05/05/2024 18:43
Israels forsvarsminister: En militærak..
05/05/2024 18:08
FCK moser Silkeborg og lægger pres på ..
05/05/2024 17:57
Pogacar vinder bjergfinale og kører sig..
05/05/2024 17:44
Nyheder fra Religion.dk