1
registreret Arne Thomsen
133
gæster og
324
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Den kristne tro
|
Hej Tikka
Du skriver:
SVAR: Oplevelsen af Guds ånds nærhed vil jeg tro er individuelt, for de som mener at ha' denne ånd, som jeg tror, er noget der sker i hovedet …
... men bibelen taler om en konkret himmel, hvor Gud skaberen bor.
Oplevelsen af Guds ånds nærhed vil jeg tro er individuelt, for de som mener at ha' denne ånd, som jeg tror, er noget der sker i hovedet …
Hvis det er noget der kun sker i hovedet, er det ikke Guds Ånd, men menneskets ånd. Har eller gribes mennesket af Guds Ånd er det en ny skabning, et nyt menneske.
Og det fordi Guds Ånd er en eksistentiel erfaring (ikke en oplevelse kun) der omfatter hele mennesket, altså mennesket i dets totalitet, totale eksistens og ikke kun noget bevidsthedsmæssigt der blot foregår i hovedet.
3 eksempler her viser hvad der er tale om (hvordan det her skal forstås):
1):
Det banker på døren, udenfor står to politibetjente, de meddeler til kvinden der har åbnet døren at hendes datter er blevet dræbt i en bilulykke.
Kvinden går i chok og kommer i stor affekt og sorg.
Vi påstår ikke her at det blot er noget der foregår i hovedet på denne kvinde, det er det også, men det er mere end det, for kvinden er ramt eksistentielt, det er kvindens eksistens og dermed hele hendes person og liv der med et er forandret.
Sådan er det pr definition også hvis der er tale om Guds Ånd
2):
Et menneske er på grund af økonomien tvunget til at sælge sommerhus og bilen såvel som sin dejlige villa, for at flytte i blot en mindre lejlighed.
Hun bliver ringet op fra danske spil og de beder hende sætte sig ned, hvorefter de fortæller hende at hun har vundet 117 millioner i lotto. Kvinden kommer i voldsom affekt og sætter sig ned og hulker hjerteskærende.
Vi påstår ikke over for kvinden her at det blot er noget der foregår i hovedet på hende, det er det også men det er mere end det, det omfatter hele kvindens eksistens, det er en total altomfattende eksistentiel erfaring der forandrer alt. Som det også pr definition skal være om vi taler om Guds Ånd der griber mennesket.
3):
En mand er røget ind i en meget alvorlig depression på grund af kærestesorg, og han kan ikke finde mening med livet mere og han overvejer om selvmord kunne være en udvej. Nu henvender kvinden som det drejer sig om til ham. Og hun fortæller ham grædende på knæ at hun har taget grueligt fejl af sig selv og at hun ikke kan leve uden ham, og hun beder ham om tilgivelse og at få ham tilbage, så de kan begynde på en frisk igen.
Ej heller her siger vi at mandens, her med et, ændrede tilstand blot er noget der foregår i hovedet på ham, det er det også men det er mere end det, det er hele mandens eksistens der med et er forandret, fordi det er et ubetinget anliggende af ultimativ eksistentiel betydning for manden der med et har ændret sig for ham.
Igen er det på samme måde (et ubetinget anliggende af ultimativ eksistentiel betydning) om det er Guds Ånd der har grebet et menneske.
Dette er definitionen af at være grebet af Guds Ånd, det gør os til helt nye mennesker, skabninger. Det er altså ikke blot noget der kun foregår i hovedet på folk, var det dette, ville det et udtryk for menneskets ånd, for at menneskets ånd er på spil, men som alle mine tre eksempler også fortæller og viser er der tale om en eksistentiel total erfaring fordi der er tale om et ubetinget anliggende af ultimativ stor betydning for den involverede.
Og igen pr definition om det blot er noget der sker i hovedet på folk, så kan der ikke være tale om Guds Ånd der manifesterer sig, men det der kun er noget der foregår i hovedet på folk må henføres til menneskets ånd, psykiske bevidsthedsliv.
Vi kan også sige det meget kort: har mennesket Guds Ånd er det forandret, det er et nyt menneske, en ny skabning. Noget Paulus gør et ekstra stort nummer ud af at forklare og slå fast igen igen.
Vi kunne også sige at Guds Ånd altid betyder at et for mennesket ubetinget anliggende af ultimativ betydning finder sin løsning eller der ændres på forholdet til det bedre.
Uanset hvor stærke Guds Ånd erfaringer menneskert bliver tilgodeset, så mister vi jo ikke vores egen ånd, eller forstand af den grund. Vi kan jo stadig bruge vores eget hoved, forsætter med parallelt eller samtidigt at noget foregår i vores eget hoved. Altså Ekstatisk Fornuft ødelægger ikke Fornuften vores.
-0-0-0-0-
... men bibelen taler om en konkret himmel, hvor Gud skaberen bor.
Du har læst bibelen som et barn og ikke forstået bibelens symbolske billedesprog (læst noget bogstaveligt der aldrig har været tænkt at skulle forstås bogstaveligt, da det er billede tale eller symbolsk tale). Men derudover siger bibelen også selv flere steder at det ikke kan eller må forstås bogstaveligt.
Det fantastiske ved Paulus, om man magter at læse og forstå ham, er at han punkterer vores naive barnetro, barnlige måde at opfatte tingene på, hvilket han ej heller er bange for at pensle ud for folk at han gør. Også derfor er jeg enig med Alain Badiou og Albert Schweitzer når de siger at Paulus er manden vi magter at være i selskab med som modne forstandige voksne, da han ikke ødelægger eller undergraver vores intellektuelle integritet.
Bibelen siger også og ja gør endda et større nummer ud af at slå fast Gud Skaberen ikke bor et sted, befinder sig et sted, men er overalt, også her på jorden blandt os mennesker, uanset hvor vi er, så er Gud der også. Gud bygger endda os mennesker en bolig så vi kan bo sammen. Bibelen er fyldt med billeder på at der hvor mennesket er der er og vil Gud også være. Ikke bare i pomp og pragt og storhed, men også i fornedrelsen, i sygdom og nød, ved dødslejet og i graven.
-0-0-0-
De bedste hilsner HansKrist
|
|
|
|