1
registreret
(1 usynlig),
87
gæster og
107
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Den kristne tro
|
Jeg mener dog; som Paulus ifølge skrifterne troede, - at kristen tro - betinger man tror på opstandelsen som Jesu offerdød ifølge skrifterne muliggjorde. "Jeg mener også, at dette er en væsentlig del af det. Men er det primære ikke, at den korsfæstede og genopstandne Jesus, som døde for vores synder, er Herre?"
SVAR: Min forståelse af den kristne fortælling er, at det er Guds kærlighed – som det kaldes – der er det primære.
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. Johannes 3:16-18
"Er det ikke dette, der er troen?"
SVAR: Troen har jeg ikke, da jeg ikke tror på kødets opstandelse og det evige liv, men det er mit indtryk, at den kristne tro for mange handler om frelse/tilgivelse og at Jesus er Gud – og så er fællesskabet især vigtigt.
Mærkværdigvis betyder Jesu fødsel mere for mange troende end Jesu død, som jo ellers er kirkens største - hedder det højtid?
"Jesus er verdens genopstandne frelser og Herre."
SVAR: Hvis du med Herre mener Gud – den Gud som skrifterne siger altid har været - er svaret for mig nej.
Jesus forstår jeg ikke som Gud, men som Guds søn, og som herre i forståelsen lærer – derfor er de, der følger ham hans disciple = elever der skal forkynde Guds riges komme, så Guds navn bliver herliggjort.
"Troen rummer også trofasthed. Uden den er troen tom."
SVAR: Min forståelse er, at troen ikke nødvendigvis er tom fordi man svigter = ikke er trofast.
Peter fornægtede Jesus 3 gange - ikke fordi hans tro var tom, men fordi han var bange.
Kan man tro dette, må man - mener jeg - nødvendigvis tro på en himmelsk åndeverden - guds rige hvor gud bor og hersker
... og at der kommer en "ny verden" - guds rige på jord hvor retfærdighed skal bo - dommedag og evigt liv, men også skabelsen og syndefaldet i Edens have - som det læses i skriften.
"I fadervor ser vi: ske din vilje som i himlen således også på jorden
I missionsbefalingen ser vi: Mig er givet al magt i himlen og på jorden.
Og i Johannes' Åbenbaring hører vi, hvordan Det Nye Jerusalem kommer ned på jorden, og: Nu er Guds bolig hos menneskene
Guds Rige eksploderede ind på scenen med Jesu komme. Hans helbredelser og mirakler er skilte, der peger ind i Den Nye Skabelse. Med hans død og opstandelse blev det onde overvundet, og Den Nye Tidsalder blev indviet. Kirken fortsætter med at virke via Helligånden og arbejder på at manifestere Guds Rige. Og når Guds bolig er hos menneskene, så er det fuldkommet.
Guds Rige kommer derfor i flere faser. Den sidste, radikale fase sker, når Gud fuldkommer verden. Men selv her vil der være kontinuitet, idet alt, hvad vi gør nu i Jesus Kristus, vil blive en del af Guds fremtid.
"Den himmelske åndeverden" du taler om, opfatter jeg derfor ikke som en verden langt herfra. Himlen er Guds dimension, og den overlapper visse steder vores dimension, Jorden. Forhænget mellem de to dimensioner er meget tyndt visse steder. I Jesus er de to dimensioner ét."
SVAR: Oplevelsen af Guds ånds nærhed vil jeg tro er individuelt, for de som mener at ha' denne ånd, som jeg tror, er noget der sker i hovedet …
... men bibelen taler om en konkret himmel, hvor Gud skaberen bor.
Samme sted befinder Jesus og alle englene sig … … og det er også dette sted, de som hører Jesus til skal hen, når han henter dem ved dommedag, er min forståelse.
¨¨¨¨
|
|
|
|