1
registreret Arne Thomsen
133
gæster og
324
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Den kristne tro
|
Godag-godag hr. lægprædikant..
”Hvis jeg var hardcore ateist ville jeg nok mere se på de skader, som de etablerede religioner har gjort sig skyldige i - i stedet for at missionere ateisme, som jo er uden tro og tillige - som os alle - uden viden.”
- Spar os for dine ”følelser” på overtroens vegne! ;) Alle har i årevis haft tilgode at se dig udvise interesse for div. religioners historiske baggrund, men det har aldrig haft din interesse, desuden har adskillige debattører gennem tiden jo nærmest måtte drive grundskoleundervisning, når du stillede akkurat samme spørgsmål, hvor du bl.a. troede, at ateister havde noget at missionere for, hvilket selvsagt ikke er tilfældet, idet en afvisning af overnaturlig tro jo ikke tilbyder alternativer indenfor samme kategori. Hvad du ikke er blevet henvist til af historisk kildemateriale, men ikke har gidet læse, du store kineser! ;)
Så andre end jeg er skam vant til at se dig slynge samme spørgsmål ud i en uendelighed, fordi du dermed tror at kunne skabe lidt opmærksomhed for den overtro der driver andre end dig rundt i manegen, men har desværre heller ikke denne gang forstået de faktiske implikationer i det jeg til Thomas skrev, der naturligvis også angår dig, men skal vi sige som overtroisk tilfælde.
Men lad mig alligevel gi’ dig et hint, nu du tilsyneladende er færdig med at ”kæle med muslimer” for at frelse vestlige demokratier fra de terrorister der åbenlyst ligger og lurer bag hvert et gadehjørne i den fantasiverden der slet ikke er så fjern fra Thomas egen: suggestion bevæger kun dine tanker om verden, ikke verden selv, der netop står urørt tilbage. Men hvorfor skulle du, der jo ikke interesserer sig for kulturhistorie, også interessere dig for dén, altså for verden udenfor de overnaturlige fantasier? Men det er faktisk en verden du ka’ rejse i og blive bekendt med, en verden befolket af mennesker der måske ikke interesserer sig særligt for din og Thomas overtro, men som kan tilbyde mange menneskelige erfaringer i den virkelige verden, som alle i sidste ende må forholde sig til; nåja, med enkelte undtagelser... Du ku’ såmænd med fordel ha’ taget imod tilbuddet om en sightseeing i faldskærm et sted over det sydlige Iran, og ville sikkert ha’ oplevet mennesker med og uden religiøs overtro dér også, men fremfor alt måske ha’ lært dig, at det slet ikke er den slags, der får mennesker til at interessere sig for hinanden, ja for verden omkring dem, at det ikke er dén slags der skaber virkelige forandringer. For også dér interesserer mennesker sig for politiske forhold, der jo ka’ skabe så store forandringer for deres egentlige tilgang til verden, en tilgang den religiøse dogmetro gennem århundreder har lagt hindringer i vejen for, og som stadig nedlægges som méme i små bitte børn og som nærmest ligner en skæbne, men en skæbne der kan ændres med stor fornuft. Men det var du altså heller ikke interesseret i, og det var egentlig synd, men viser så noget om samme skæbne og méme, den kulturelle replikation der så for dit vedk. betyder, at du sidder på en debat og gentager samme tanker i nye indlæg. Beklager, dér ka’ jeg ikke være dig behjælpelig…;)
mvh Simon
|
|
|
|