annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Den kristne tro

Hej Arne og Simon

Jeg citerede Matthæus 6, 7 fra Bjergprædikenen:

Når I beder, så lad ikke munden løbe, som hedningerne gør, fordi de tror, at de bønhøres for deres mange ord.

Simon, du skriver nu som svar:

Citat:
Spiller i den forbindelse ingen rolle om du er hedning eller ”rettroende”, det er uanset den (masse)suggestive effekt der evt. vil gøre sin virkning, men kun på dine tanker, verden står uberørt tilbage...


Dette ser jeg ikke som en kritik, men som en bekræftelse af ordet om bøn fra Bjergprædikenen. For du har fuldstændigt ret. Tomme fraser og gentagelser har ingen effekt overhovedet, hverken for kristne eller hedninge. "Verden står uberørt tilbage."

Citat:
Der er med denne indsigt ikke større udsigt til at forny noget som helst, men netop bare at gentage hvad andre har pålagt dig at tro


Der er ingen, der har pålagt mig at tro noget. Snarere fremstår jeg nok i højere grad som en tåbe end som en vis i de flestes øjne. Hvis jeg skulle følge mine omgivelsers påvirkninger, ville jeg være agnostiker eller ateist.

Arne, du skriver:

Citat:
Hvis jeg var hardcore ateist ville jeg nok mere se på de skader, som de etablerede religioner har gjort sig skyldige i - i stedet for at missionere ateisme, som jo er uden tro og tillige - som os alle - uden viden.


Det bringer to interessante forhold op:
1) Hvad har kristendommen gjort sig "skyldig" i af godt og ondt?
2) Hvad er tro og viden?

Det er to store områder, der vel både rummer historie og filosofi. Og det kunne være interessant at dykke ned i begge spørgsmål.

Hvad angår det første punkt, så må kirken se indad i forhold til det grimme, den har forvoldt. Der har været fejltrin. Det var der i øvrigt allerede på Paulus' tid. Det kan man se af hans breve.

Men vi må også huske, hvordan kristendommen spredte sig fra dens umiddelbare begyndelse. Det var ikke ved, at kløgtige ideer spredte sig mellem kløgtige hjerner, men ved agape, uselvisk kærlighed, som gik imod de gængse værdier bl.a. ved - ofte med livet som indsats - at sprede uddannelse og helbredelse til mange, ikke kun til de få rige.
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk