annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed.


Simon:
Citat:
Troende kristne har altid haft en tendens til at blæse deres tro op i et leje der slet ikke afspejler virkeligheden, og tiltror gerne verdenskortet kirker fyldt til randen, men som en afspejling af deres egne drømme.

Ja, - jeg kan også undre mig over hvordan statistikken er blevet til, og hvilke kriterier der er anvendt, når man betegner et trossamfund for kristent.

Jeg har læst et sted - husker ikke hvor – at nykristne blander deres gamle gudstro med kristendommen - Så er de også regnet med, kan tallet på forskellige kristne trosretninger jo hurtigt vokse - selvom der ikke informeres om, hvor mange medlemmer der er i de enkelte trossamfund.

Dog syntes jeg at tallet 43.000 fortæller, at mennesker ikke bare indgår i eksisterende trossamfund …

… og nye grupperinger kan let blive til, blot fordi man ikke kan li’ den lokale præsts holdninger ved jeg.

Simon:
Citat:
Man tror også gerne på at lidt ”modernisering” her og dér vil hjælpe, at det bare drejer sig om at ”nå” mennesker, ligesom man åbenbart stadig tror at kærligheden løser alle problemer, og derfor nærmest er ved at elske alle ihjel.
De mange tomme kirker står jo som reminiscenser fra en historisk svunden tid, en samling af tider som ungdommen intet forhold har til, det interesserer dem ikke.

Ja det med nye "pop smarte" tiltag for at få folk indenfor mangler heller ikke her, hvor jeg bor.

Der er mange arrangementer, ligesom der bygges til og renoveres, og meningen med det store nye menighedshus er, at det skal fungerer som en slags kultur/mission/borger hus, som faktisk tiltrækker visse unge, da der tilbydes sang, musik og klubber, fællesspisning og vandreture ... altså fællesskab.

Derudover er der ældre klub, babysalmesang og foredrag - lige hvad jeg kan huske og selvfølgeligt også diverse koncerter.

… men hvor mange der kommer til en søndagsgudstjeneste, ved jeg ikke, måske jeg skulle kigge inden for en dag.


Simon:
Citat:
Hvor det måske blir lidt kvalmt, er når små lægprædikanter bevidst søger at hverve medlemmer til trossamfundet blandt mennesker med svære sindslidelser, gerne under foregivende af at deres tro vil løse alle problemer, særlig medicinske.

Ja det er ikke rart.

Har hørt at godkendte trossamfund i Danmark får tilskud i forhold til hvor mange medlemmer de har. (Ved ikke om dette også gælder folkekirken)


Simon:
Citat:
Dybest set forskellige troende søger på tilsvarende vis fællesskab om én gud, ved at se stort på alle de vidt forskellige gudebilleder/forestillinger.

Ja fællesskabet betyder meget - det sociale vejer tungt - måske mere end det religiøse – og jeg ved nogle bliver, fordi omgangskredsen befinder sig der.


Simon:
Citat:
P.s.: Anbefalet læsning: Villy Sørensens, Jesus & Kristus [ISBN 87-00-10675-5]

Tak for anbefaling. Er noteret på boglisten. smiler

¨¨¨¨
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk