annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed.


Hanskrist:
Citat:
For mig er troen = Kristus selv (Kristusvirkeligheden, den ny væren og virkelighed og det nye liv) som det er for Paulus og ja Luther og Tillich og heldigvis rigtig mange kristne verden over.

Jo jo, men det bygger vel på noget … bibelens ord … kristusvirkeligheden kan jo da ikke opstå ud af den blå luft.

Selv Saulus/Paulus der i ifølge skrifterne blev omvendt til en Jesu Kristi træl, vidste hvem han forfulgte forinden.

Titlen Kristus som Jesus fik - kristus betyder den salvede - kendetegner jo netop, han blev salvet med guds hellige ånd, - og derved var opfyldelsen af messiasforventningen, da han blev godkendt som søn.
Citat:
Lukas 3:21-22: Og det skete, da hele folket lod sig døbe, og også Jesus blev døbt, og mens han bad, at himlen åbnedes og Helligånden dalede ned over ham i legemlig skikkelse som en due; og der lød en røst fra himlen: »Du er min elskede søn, i dig har jeg fundet velbehag!«

… Men jeg er slet ikke i tvivl om, at forståelsen af det at være kristen, og især troende kristen er mangfoldig, det har jeg erfaret gennem årene i samtale med mennesker, når jeg har spurgt til deres forståelse af bibelens ord og deres tro, samt hvorfor de havde valgt den religiøse gruppe, som de tilhørte.

Ofte forbliver mennesker i den tro/religion, de er opvokset i uden at gøre sig videre tanker om det, og andre komme til gennem venner og eller ægteskab eller ganske enkelt for fællesskabets skyld.

Selv er jeg barnedøbt - og derved - blev jeg kristen, sådan tænkte man, og tro var ikke noget, vi talte om hjemme – Jeg er så siden udmeldt af folkekirken, og anser ikke migselv som kristen.

Årsag til udmeldingen var manglende tro på kødets opstandelse og evigt liv mm. som jeg opfatter som grundlaget for den kristne tro og frelse.

Senere har jeg fået fortalt, at mange i den danske folkekirke slet ikke tror på dette – selv præster.

Der er også præster, der tror på reinkarnationen, og andre der ikke tror på en skabende gud.
Men - som jeg har forstået det, behøver præsten ikke at være ret troende, ja han behøver slet ikke at være troende, men er kun forpligtet til at forkynde det kristne evangelium.


Hanskrist:
Citat:
Og husk Tikka hvorfor du forlader kristendommen, fordi du er blevet indbildt troen at være dette at tro på en masse sætninger og udsagn fra bibelen udenom Kristusvirkeligheden. Mentale trosforestillinger er fuldstændige irrelevante, det er, den ny væren og vores nye virkelighed og liv i og med Kristus i kraft af Gud, der er på tale, når vi snakker tro.

Kristendommen forlod jeg længe før, jeg tog ordet på ordet og eksperimenteret med min bevidsthed om det holdt vand, og det gør det - dette at troen kommer af det man hører, hvis man følger ordet - og det ændrede min identitet og "gud" var/blev levende og virkende i mit liv.
Jeg så verden gennem min trosforståelse og gør det stadig lidt.

Hanskrist:
Citat:
Hvad og hvem (Kristus Sønnen = mennesket i Gud og med Gud) Gud kommunikerer gennem åbenbaringer igennem til os hver enkelt af os skal vi ifølge Paulus have en forstandig fornuftig indbyrdes diskurs og samtale med hinanden om. Ud af dette opstår Nye Testamente og et væld af andre Kristus vidnesbyrd, ja Bibelen udgør ikke engang en milliontedel af den diskurs og samtale vi har fået med hinanden.

"Åbenbaringerne" - indsigten og visdommen kommer til den som ikke søger sit eget.

Dog forventer jeg, at bibelen – lærebogen for den danske kristne folkekirke repræsenterer den kristne tro, som man i dåben siger ja til.
Citat:
Men de elleve disciple gik til Galilæa til det bjerg, hvor Jesus havde sat dem stævne. Og da de så ham, tilbad de ham, men nogle tvivlede. Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.« Mattæus 28:16-20

Bibelcitater fra Bibelselskabets online bibel ... fremhævningen er min

¨¨¨¨
Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk