annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Paulus

Min store helt Paulus. En af de bedre portrætter (håber nogle af jer har givet jer selv tid til at se udsendelsen, især Michael og hans ligesindede Rubæk, der takket være filmen vil have muligheder for at komme ud af deres mange paulus vildfarelser og misforståelser).



Paulus er skyld i at jeg må sige om mig selv: "a Christ intoxicated man", Christ mem inficeret galning eller tossehoved er jeg, der ofte er helt ude af mig selv (i abstraktion, formår at abstrahere fra mig selv), er ekstatisk exalteret. Et villigt offer for Kristus, Guds værk med mig, Ham der er over mig og dog med mig (hvilket ideal-jeg eller over-jeg at leve med, som forklarelse og overblik, til at forklare virkeligheden med). Paulus er blevet far til mig i Kristus, Paulus har iklædt mig Kristus (mem inficeret os med), som det også skete for Luther; Rudolf Steiner; Paul Tillich; Karl Barth; Alain Badiou og senest David Suchet (Poirot), ja som det er sket for millioner af mennesker i hver generation. David Suchet's Paulus portræt film er også værd at se. Fordi mennesket er skør (ejer ekstatisk fornuft), ikke er et lukket fornuftigt system, ikke er indeholdt og lukket inde i sin egen fornuft eller sind, kan vi overgå os selv, transcendere os selv, blive os selv frie og løse. Hos Paulus ødelægger ekstasen ikke fornuften, men fuldfører hvad fornuften er begyndt på.

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

"Ecstasy" ("standing outside one's self)") points to a state of mind which is extraordinary in the sense that the mind transcendens its ordinary situation. Ecstacy is not a negation of reason; it is the state of mind in which reason is beyond itself, that is, beyond its subject-object structure. In being beyond itself reason does not deny itself. "Ecstatic reason" remains reason; it does not receive anything irrational or anti-rational -- which it could not do without self-destruction --- but it transcends the basic condition of finite rationality, the subject-object of structure. This is the state mystics try to reach by ascetic and meditative activities. Paul Tillich.





Efter min mening understøtter ekstasen om noget primært "Dorsolateral præfrontal cortex" funktionerne:

Målretter følelsesmæssige og mentale indtryk og planlægger handlinger (eksekutive funktionerne).

Fastholder mentale billeder og manipulerer dem.

Udformer planer og forestillinger.

Vælger mellem forskellige strategier.

Undertrykker og styrer uhensigtsmæssige følelser.

Igangsætter nye reaktioner gennem omvurderinger.

Gør arbejdshukommelsen mulig ved at fastholde informationer på et tankeplan.

Bearbejder dagsbevidste beslutningsprocesser.

Muliggør i mental forstand at være to steder samtidig.



Det var det der skete med mig i puberteten hvor jeg pludselig oplevede et spring indenfor matematik og problemløsningerne her. Det der gjorde at jeg blev berygtet for på medicin studiet i biofysik og kemi da året var omme som den eneste at have magtet at løse samtlige opgaver vi ugentligt fik stillet. Det der skete pludselig i forbindelse min pubertet var især følgende: Fastholder mentale billeder og manipulerer dem; Udformer planer og forestillinger; Vælger mellem forskellige strategier; Gør arbejdshukommelsen mulig ved at fastholde informationer på et tankeplan. Jeg kunne koncentrere mig i timervis og lukke alt andet ude og dukker først frem til overfladen igen når jeg har løst mit problem. Sådan havde jeg det med matematisk biofysik og kemi. Selv om jeg ikke er teknisk begavet på nogen måder, så gi mig en brugsanvisning til det moderne teknik folk køber og jeg begraver mig og dukker først op igen når problemet er løst. Denne evne til fuld koncentration og styrkede arbejdshukommelse ved i timervis at kunne fastholde forskellige informationer på et abstrakt tankeplan, fik jeg da jeg kom i puberteten. Og dette er, efter min mening, nøjagtig hvad ekstatisk fornuft drejer sig om. Og hvad dopamin monsteret og forhjernemonsteret og tænkningens skytshelgen og mystiker Paulus så rigt repræsenterer når han byder os at lovsynge med forstanden, som når han redegør for ekstatisk fornuft eller:

Citat:
the "Infra Lutheranum" -- namely, the view that the finite is capable of the infinite and consequently that in Christ there is a mutual in-dwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite is theologically affirmed. Paul Tillich.



Vi kan og skal kunne ekstatisk abstrahere fra vore givne omgivelser for at skabe noget nyt. Derfor død over alle poeter der holder os fanget i det værende kun, for mennesket er et skabende geni, kreativt ad helvede til og formår at sprænge væren med noumenale kreative frihedshandlinger ind i verden, dermed skaber vi samfund, såvel som karakter og personlighed, virkelig forandrer os selv som mennesker, til nye skabninger. Hvor der virkelig er tale om ny vin og ikke gammel vin i nye forklædninger.
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Nyheder fra Religion.dk