annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658548
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380186
Et andet syn 1989576
Jesu ord 1522444
Åndelig Føde 1514655
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
0 registrerede 448 gæster og 38 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Hvad er kristendom?


Jeg glemte at omtale en af de mest karakteristiske egenskaber ved missionærerne - deres klippefaste tro på deres egen moralske overlegenhed.

Så snart man påpeger nogle af deres fejl og/eller motiver til at vildlede andre mennesker for selv at fremstå som bannerførere for "den rette livsholdning", så bliver man overdænget med moralsk forargelse, tillagt grimme motiver og voldsomme følelser af enhver art.

Forhåbentlig kan de fleste forstå, at den eneste følelse, jeg har og har haft i forbindelse med debatterne her, er nysgerrighed efter at undersøge, hvordan mennesker bruger og opfatter verbal kommunikation, som præcis er det emne, jeg forsker i. At det ind imellem har nødvendiggjort, at jeg bruger en provokerende tone, vil enhver forsker kunne forstå og acceptere. Det er en helt almindelig videnskabelig metodik at anstille forsøg for at undersøge reaktionerne under forskellige påvirkninger.

Så vidt jeg kan konstatere, har ingen lidt skade ved det, bortset fra at enkelte har følt sig såret på deres forfængelighed og over at være afslørede som hyklere, men det kommer de nok over. Når jeg f.eks. ikke har reageret på Hanskrists grove tilsvining af mig, er det netop, fordi jeg ikke er følelsesmæssigt engageret i debatterne.

At jeg rent privat selv lever efter den gyldne regel, betyder ikke, at jeg ser ned på mennesker, der lever efter andre regler. Som forsker accepterer jeg alle fakta som ligeværdige. Det er jo en nødvendig forudsætning for at kunne forholde sig objektivt til sit emne.

Konklusionerne på mine undersøgelser vil selvfølgelig blive forelagt i andre relevante fora, men alle er selvfølgelig velkomne til at drage deres egne konklusioner på basis af de foreliggende eksempler her. Det vil næppe være svært at forstå, hvor mange menneskelige misforståelser og fjendtligheder, der kan føres tilbage til forskelle i sproglig opfattelse, og det kan vel være værd at tænke over, hvis man selv ønsker at gøre sig forståelig overfor andre.

Jeg vil gerne takke alle her for deres (omend ufrivillige) bidrag til mine undersøgelser, og ønske jer en fortsat god tilværelse på jeres egne betingelser.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 07:19
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Razziaer på Vestbredden: Mindst fem har..
20/04/2024 05:38
Russisk guvernør: To personer har miste..
20/04/2024 05:08
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Nyheder fra Religion.dk