annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Forklaringen på pinsemyten.

udenoms snak, du laver ikke andet bjørn, og det er lykkedes dig at tale udenom det vi to blev uenige om, som begyndte vores debat:

hvor jeg redegjorde for nogle neurobiologiske sammenhænge såvidt stress,

dette påstod du var direkte forkert hvad jeg her fremførte i fuld overensstemmelse med officielle internetsider (fx fra stressforeningens egen hjemmeside) og flere forskellige uafhængige af hinanden lærerbøger om emnet.

Og igen det må ha været et kæmpe nederlag for dig at erfare at du talte imod bedre vidende, og idag er jeg takket være min indsats overfor dig 100% sikker på at du ved noget om alvorlig kronisk stress, som du åbenbart ikke (til min store overraskelse) anede en dyt om da vi begyndte vores debat, for i så fald havde du selvfølgelig ikke sagt at det jeg sagde om de neurobiologiske forhold såvidst stress var direkte forkerte, men det gjorde du til min store forbavselse.

Og i forbindelse med at du påstod de neurobiologiske sammenhænge jeg påpegede der var interessante og relevante i forbindelse stress, kom du med følgende bombastiske udtalelse om hvad hjerneforskning alene var:

Citat:
forskellige sansestimuleringer aktiverer dele af hjernen, for gennem disse mønstre at danne sig et indtryk af hvilke områder af hjernen, der deltager i forarbejdningen af bestemte sansepåvirkninger


Og igen, nej, sådan kunne man formulere sig for 50 år siden i forbindelse med laboratorie eksperimenter, hvor man udsatte mennesket for en eller anden sansepåvirkning samtidigt med at man forsøgte at måle på hvilke områder af hjernen der var aktive i den forbindelse. Men allerede på det tidspunkt var den vigtigste forståelse hjernen ikke som du beskriver den bjørn, men kommet fra den medicinske forskning der var beskæftiget med specifikkke hjerneskader (lige fra blodpropper og hjerneblødninger; visse sygdomme og ikke mindst til ulykkesskader af hjernen via krig; trafik og arbejdsulykker) og hvordan disse specifikke beskadigede hjerneområder påvirkede mennesket emotionelt såvel som cognitivt.

Idag ved man en masse om den arbejdende hjerne, vi kunne også sige hvordan hjernen fungerer; som man har kendskab til en lang række sygdomme og deres relation til hjernen, både organisk struktur mæssigt (fx hippocampus der skrumper i forbindelse alvorlig kronisk stress) men også sådan funktionelt set, lige fra almene somatiske stofskifte forhold til mere specifikke hjernekemiske fysiologiske forhold (hormonelle; endorfiner; neurotransmitter og lignende).





Når din basis viden om hjerneforskning er så mangelfuld som den er, hvor du fx ikke anede en dyt om de neurobiologiske sammenhænge man har fundet i forbindelse alvorlig kronisk stress, så synes jeg det ville klæ dig at stikke piben ind.

vh HansKrist

og held og lykke med studierne, for måske det her er blevet et wake up call for dig, at din viden om og forståelse hjernen faktisk slet ikke er up to date.

PS:

for min skyld må du bidrage med og underholde lige så meget som du vil omkring den moderne videnskab om hjernen. Skulle jeg være uening med dig i det du fremfører, skal jeg nok selv sige til, men ellers kunne det jo være interessant om du formåede at inspirere mig eller andre her på siden.

Men allerede nu ved vi ud fra din "os imod dem -fjendebilleder" personintimiderende opførsel og adfærd, en hel del om hvordan din hjerne arbejder. Nemlig er du bange, og et menneske der er bange og utryg, skaber en forenklet sort hvid "os imod dem -fjendebilleder" og verdensbilleder af deres omgivelser.

Din amygdala er overaktiveret og hippocampus overvældes med en lang række uheldige følgervirkninger, hvor fx ACC og forhjernens aktiviteter er svækkede hos dig. Men dette er stressede og utrygge mennesker som dig netop ikke bevidste om.

Det positive at sige er at din amygdala bestemt er vel fungerende og du har rimelig let ved at få dit "prostapis sat i kog" hver dag når du fx går på trosfrihed. Så er vågen, så er din "os imod dem -fjendebillede" krig, personhetz -krig, begyndt. Her var det bedre du gjorde som jeg gør, nemlig løb dig en tur, og fik dine stress funktioner udlevet og gennemlevet, i en formfuldendt kulminerende gestaltning.


PPS:

lad være med at trænge dig selv op i en krog bjørn, hvor du kører det med hjerneforskning ud et sted hvor det slet ikke hører hjemme for en person som dig. Bare et godt råd.

Selv nyder jeg at være den lægmand jeg er på området, med rimelig gode forudsætninger og mange års nysgerrige studier, især indenfor Susan Hart "neuroaffektiv udviklingspsykologi" og det der idag går under benævnelsen neuropsykoanalysen. Dette er mit udgangspunkt og derfra kan jeg bygge på dag for dag. Og tingene hænger smukt sammen, ofte siger de forskellige skoler, nøjagtig det samme uafhængig af hinanden, som de fx gør omkring stress, hvor både den neuropsykoanalytiske skole; den officielle almene medicinske psykiatriske retning; såvel som en mand som Andrew Newberg, de fremfører påpeger og beskriver alle nøjagtig de sammen neurobiologiske forhold såvidt stress. Nå men det der undrede mig, var at du intet anede herom.
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk