annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Forklaringen på pinsemyten.


I tilslutning til pinsemyten er her en anden myte, som dog kun helligholdes af en enkelt mand så vidt vides.

Der var engang en halvstuderet røver, kaldet Krigshans, som læste nogle rejsebeskrivelser af missionærer, som havde rejst verden rundt for at udbrede kendskabet til Sandheden, som man jo kendte på Europas kontinent, og som resten af verden levede i uvidenhed om. Det fremgik af disse beskrivelser, at uanset hvor i verden man opholdt sig, så faldt ting ned på jorden, når man tabte dem.

Aha, tænkte Krigshans, det må skyldes en hellig kraft, som Gud står bag, for Gud opfylder jo både jorden og menneskenes tanker. Gud har givet mig forståelsen af denne kraft, som jeg vil give navnet "gravitation". Fra nu af vil alle derfor kunne forstå gravitation, for jeg har forklaret det for dem, så det ikke kan misforstås, og alverdens missionærer bakker mig op med deres beskrivelser af, at Gud lader ting falde til jorden. Selv spurve lader han falde, for det er hans vilje, at det skal de.

Men der var selvfølgelig en del mennesker, som gennem hele livet havde forsøgt at forstå, hvorfor nogle ting falder til jorden, medens andre som balloner stiger op. De sagde til Krigshans, du har jo ikke forklaret noget som helst, for gravitation har vi kendt til i tusindvis af år, og vi kan beskrive den meget mere nøjagtigt end du, men vi forstår stadig ikke, hvad der forårsager den.

I er blot misundelige på min store viden, sagde Krigshans, for jeg har gået flere uger på Undervisitetet og var den dygtigste af alle røvere. I prøver blot at belyve, beklikke og intimidere mig, fordi jeg behersker en masse fagord, som I overhovedet ikke forstår. Jeg er mindst halvtreds år foran jer, for Gud har åbenbaret den ekstatiske sandhed for mig, så I er kun uvidende barnlige tåber mod mig.

De vidensøgende rystede blot på hovedet og sagde. Det her kan vi ikke bruge til noget fornuftigt, og så gik de hver til sit. Krigshans affyrede igen en imponerende række fagudtryk, som han havde læst i en ordbog, og så løb Krigshans ud i skoven sammen med sin Gud. Sådan fortsatte de at leve lykkeligt til deres dages ende i hver deres form for uvidenhed. smiler

Det var som sagt kun en myte, og myter har det jo med kun at indeholde et gran af sandhed, så kloge mennesker foretrækker at beskæftige sig med virkelighedens problemer i stedet for at skabe flere myter på grund af misforståelser.

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Min tid vil være meget begrænset i de næste 6 dage hvor jeg deltager i ESOF (EuroScience Open Forum 2014) i Carlsberg byen i København. Du kan læse mere om den her:

http://videnskab.dk/partner/euroscience-open-forum-2014





Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk