annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15659804
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380304
Et andet syn 1989662
Jesu ord 1522485
Åndelig Føde 1515215
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 353 gæster og 36 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Forklaringen på pinsemyten.


Du bedrager dig selv, Hans, men det gør de fleste mennesker også, så det vil jeg hverken bebrejde dig eller andre for. Det skyldes især, at vi lægger alt for stor vægt på den sproglige kommunikation.

Alle mennesker har en medfødt iboende længsel efter fællesskab med andre, og det er blevet endnu tydeligere med udbredelsen af mobiltelefonerne. Store dele af nutidens ungdom kan ikke udholde at være alene mere end få minutter ad gangen. Så de ringer til vennerne og udveksler oplysninger om totalt ligegyldige ting, for så føler de,at de er "i kontakt".

Men som jeg skrev, er "ordet" bedragerisk. Hvert enkelt menneske har en individuel opfattelse af hvert eneste ord i sproget, baseret på de personlige erfaringer vi har med ordets brug, og de erfaringer er forskellige fra menneske til menneske. Vi har ingen mulighed for at afgøre, hvordan et andet menneske opfatter verden, men vi har forlængst bevist, at vi hver især har vores egen opfattelse af, hvad ordene betyder.

Prøven er ganske enkel. Stil det samme enkle spørgsmål om et begreb til to mennesker, der tilsyneladende deler både sprog, uddannelse og tro, og bed dem begge om at svare på spørgsmålet om hvad begrebet betyder ved hjælp af andre ord. Det viser sig så, at de bruger ordene vidt forskelligt.

Endnu værre bliver det, hvis de hverken deler sprog eller uddannelse. Så vil de beskrive deres trosgrundlag så forskelligt, at man ikke skulle tro, at de talte om det samme. Derfor kan jeg sige med sikkerhed, at hvad du forstår ved Helligånden eller ved vertikalitet eller ved "at iklæde sig Kristus", er noget ganske andet end hvad Anne, Flemming Vang eller Tillich forstår.

Jeg ser det især ved din brug af naturvidenskabelige fagudtryk, som end ikke nærmer sig det sprog, som forskere bruger indbyrdes til at gøre sig forståelige. For dem viser det, at du end ikke har forstået grundbegreberne i deres fag. Selv de videnskabsjournalister, som prøver at popularisere forskningen, og som selv har en vis grad af videnskabelig uddannelse, laver kæmpe brølere gang på gang til forskernes store irritation.

Jeg har brugt 60 år på at forske i disse tværfaglige misforståelser i et forsøg på at bidrage til løsningen af livets gåde, så jeg kender alt til de vanskeligheder, som sproget medfører, for det verbale sprog er ikke medfødt men noget tillært, i modsætning til f.eks. mimik og dele af vores kropssprog, som gør det muligt for os at kommunikere til en vis grad med en kineser, en eskimo eller en pygmæ i Afrika, selv om vores opvækst har været totalt forskellig.

Du deler hverken sprog, tro eller personlighed med nogen af de teologer, hvis tanker du hylder, og heller ikke med Einstein, Freud, Jung eller Marx. De er lige så fremmede for din tankeverden, som Arne, Zenia, Simon og din Jonna. Så prøv at forstå, Hans, at du er lige så alene i din tankeverden, som du var som barn, når du gik på opdagelse i skoven. Min barndom har mange similariteter med din, men jeg forstod tidligt, at jeg var "alene i verden", mens det åbenbart ikke er gået op for dig endnu efter 50 år.

Det samvær vi har med andre mennesker, og som udfylder vores savn helt eller delvist, bruger andre sprog end de verbale. Det viser sig gennem vore handlinger, for kun herigennem kan vi kompensere for vores ensomhed.

Mvh

Ole Bjørn :o)



Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Mand, der satte ild til sig selv i New Y..
20/04/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk