annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15838799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395787
Et andet syn 2000999
Åndelig Føde 1588909
Jesu ord 1532860
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 93 gæster og 153 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Hvad er kristendom?


Jeg misforstår overhovedet ikke Dawkins, Simon, og hvis du ville gøre dig den ulejlighed at lytte til nogle af de debatter, hvor han diskuterer samfundsforhold, vil du få det bekræftet. Der er snesevis af dem på nettet.

Du behøver ikke at belære mig om politiske systemer, for dem har jeg studeret i de mere end 50 lande, jeg efterhånden har opholdt mig i for at studere leveforhold, kulturer og folkelige traditioner.

Naturen giver os kun een fødselsret, og det er retten til at kæmpe for at overleve. Men jeg taler om den ret, som deltagelsen i et samfund giver. Og her er vi lodret uenige. Man vælger ikke selv om man fødes som økonomisk priviligeret og intelligent eller som fattig og småt begavet. Når valget ikke er ens eget, kan ansvaret heller aldrig blive det. Heller ikke valget af politisk system er den enkelte borger ansvarlig for, og de fleste mennesker er økonomisk eller politisk stavnsbundne.

Det kan du som priviligeret godt lide, Simon, og derved adskiller du dig ikke fra størstedelen af verdens priviligerede, som smiler til de mindre priviligerede og siger. "Det var da bare ærgerligt for dig, at du ikke har det bedre, men det kan jeg desværre ikke gøre noget ved, for sådan er livet bare."

Den indstilling vil både Dawkins og jeg gerne medvirke til at ændre, og vi forsøger på hver vores måde at få folk til at tænke fornuftigt, og til at forstå hvordan samfund af enhver art fungerer.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 21:02
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Israelsk militær angriber to Hamas-mål..
11/05/2024 03:53
Zelenskyj: Russerne vinder frem ved Khar..
11/05/2024 01:33
800 demonstranter samlet til tyske Tesla..
11/05/2024 00:28
Voldsom brand i Rødovre
10/05/2024 21:51
Fiskeriforening på Bornholm endegyldigt..
10/05/2024 21:14
Nyheder fra Religion.dk