annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Hvad er kristendom?

"Det uklare, Simon, ligger først og fremmest i din tilbøjelighed til at gøre afsnittene for lange og i at de ofte handler om flere forskellige ting, der ikke har nogen direkte sammenhæng".

- Det må næsten være muligt at illustrere det med et lille eksempel fra indlægget? ;)

"Jeg er ret uenig i meget af det du skriver om styresystemer, for jeg mener ikke, at du tager hensyn til de grundlæggende kræfter i menneskenaturen".

- Du synes jeg fjerner mig lidt fra det jeg taler om, men savner en forbindelse mellem menneskets natur og politiske visioner med demokratiet som styresystem, osv….er du helt vågen Ole? ;) Se, dét bliver derimod en snak med vidde perspektiver ;)
Det fremgår nu særdeles klart hvad jeg savner og mener vore kærlige kristne på debatten sidder fast i, nemlig en evindelig snak om følelser for en tro der minder om en sprække i en virkelig verden og dens mennesker, jeg synes det er værd at forholde sig til. Og så tillader du dig tillige at sammenligne mig med hønsemand, nu må du sgu’ gi’ dig! ;)
Men som jeg skrev, ville variationer indenfor kristendom slet ikke skabe noget meningsfuldt der var værd at debattere i, men hvis du ka’ få øje på noget, vis det endelig frem?

"Den stærkeste kraft er overlevelsesdriften, som jo er glimrende forklaret af Dawkins i "The Selfish Gene". Den er den oprindelige drivkraft for livet. En svagere men mere fordelagtig kraft er hvad vi kan kalde organisationsdriften, som bygger på evolutionens erfaringer med fordelene ved samarbejde".

- "The selfish gene" er ikke ment at illustrere noget politisk samfundsvæsen eller den virkelighed vi oplever og må forholde os til, hvilket var hvad der var tale om som savn i mit indlæg Ole. Derimod beskriver den som jeg husker den fine lille bog, en sammenfatning af ældre og nyere ev.biologi – og hvis den viser noget om Dawkins selv, ja så er det netop hans evne til at kommunikere ret svært stof med en fjerlet elegance, der i øvrigt bjergtog en verden af forskellige biologer. Nu er jeg ikke selv biolog, men det var en del venner omkring mig, og vi havde mange gode snakke om denne på den tid meget omtalte bog, ligesom vi brokkede os en del om det samfundsvæsen der omgav os – mange af os var pol. engageret i kraft af politiske sider ved arbejdet. Dette var tilbage i 80’erne og op imod slutningen.

I nutiden sker der mange vigtige ting omkring os, rent politisk, som får stor betydning for vores opfattelse af vores eget vante miljø og land, landegrænser synes udvisket og alene i Danmark har omkring 100.000 polakker fundet arbejde. Vi vil i stigende grad udfordres på vores vante miljø Ole, det er en virkelighed du kan tage og føle på, så hvis ellers vi kunne blive fri for racismesnakken, da ville det måske været en rigtig god idé at forholde os til den virkelighed der politisk er ved at forme sig i Europa som i vores lille land, ikke sandt, fremfor tågesnak om en kristendom der ikke har det fjerneste at tilbyde os, med mindre man da putter hovedet i lommen? For alene hvad angår nutidens ungdom og mange arbejdsløse, kan virkeligheden hurtigere end vi aner blive den, at de kan påtvinges at søge arbejde udenfor landets grænser – står det til EU og "socialt venlige" kræfter i vores eget folketing.
Jeg har altid været ret glad i Dawkins, og slugte i slutningen af 80’erne The blind Watchmaker med hud og hår, som også foranledigede til fine debatter i det Norge hvori jeg boede en del, men ev.biologien har ingens interesse her – hønsemand er vist den eneste der har travlt med at overbevise omverden om en drøm om sig selv, men jeg gider slet ikke længere læse hans skrigeri og fortrækker når der skal debatteres som regel til min favoritdebat.

Det er bare synspunkter og min undren over hvad meningen egentlig er med kristendom som virkelighedsanskuelse, jeg giver til kende her Ole, men har såmænd opgivet at få et fornuftigt svar. Men der findes altså virkelige forhold der kræver vores opmærksomhed her i landet, og jeg ved at ganske mange unge mennesker søger udenlands for at dyrke en fremtid dér, hvilket selvfølgelig har en del at gøre med udsigterne – recessionen viser stadig sit grumme ansigt og arbejdspladser opløses, selv om der også sker gode ting og at mennesker omkring os stadig viser sig at være visionære.

”Alle de nuværende styresystemer sætter individet over samfundet, som du selv gør med bemærkningen om, at lykken er op til den enkeltes evner og skaberkraft. Dermed siger du jo faktisk, at ikke alle mennesker har den samme ret til lykke”.

- Nej, der er stor forskel på retten alle tilskrives, og muligheden alle har for så at udvirke denne ret. Noget af det frygtelige vi oplever i vores tid er jo, at afstanden mellem rige og fattige bliver større, og at politiske kampagner ligefrem stimulerer dette som en konkurrencedygtig idé. Hvad dette allerede har betydet er, at en masse mennesker reelt har opgivet at være selvforsørgende - de er simpelthen kommet i klemme mellem politiske ambitioner om en uregerlig økonomi og en virkelighed der slet ikke er politisk fokus på - men lykken i sig selv er jo heller ikke betinget af vore politikeres evne til at formidle en masse armod, for den er en momentvis oplevelse der ikke ka’ sættes på økonomi, og tak for det, Fortuna! ;)

mvh
Simon
Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk