annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Jeg indoktrinerer ?

Hej Treram..

”Jeg er lidt i vildrede om hvad jeg egentlig kan blive"anklaget" for at indoktrinere mine börnebörn i, med den uskyldige bog jeg gav dem, enten i ikke at tro på en gud og skrönerne eller at tro på The Big Bang, Arne mnete jo også straks at jeg indoktrinerede dem ved at give en sådan (underforstået) blasfemisk bog”.

- Allerførst mener jeg man ska’ ta’ Arnes ord med yderst ophøjet ro, dels fordi han nærmest sidder på debatten for at lege apologet, endelig fordi det er temmelig dumt at sidde og rulle sig i meninger om indholdet i bøger han ikke har læst. For øvrigt kunne det se ud til at Arnes lille apoteose fører ham til en misforståelse af ordet indoktrinering, hvilket sandsynligvis bare er et resultat af for megen bibellæsning ;)

Men hvad er det du har gjort, der kunne foranledige nogen som helst begrundet bekymring?
Du har foræret et barnebarn en bog om kosmologi, en bog hun jo selv må læse for at finde ud af om indholdet er interessant. Lige udover det elskværdige i at forære folk boggaver, så er det jo yderst almindeligt at forære mennesker man holder af bøger, det sker netop i forventningen om en god læseoplevelse, sgu’ da ikke for at gøre nogen kede af det eller dybt frustreret. En sådan sondring har dit barnebarn vel for fanden da tilgang til, sku’ man mene, men…

1) Hvis kosmologi skaber stor forvirring i en tankeverden opbygget på religiøse skabelsesberetninger o.a. myter, da har læser fået et gavnligt udbytte af bogen, også selv om læser ikke på forhånd ønskede forvirringen.
2) Har forældre/familien indpodet religiøse skabelsesberetninger og myter om menneskets/livets udviklingsproces i deres børn, da har disse børn behov for at få en sandsynlig forklaring som sidestilling til religiøs mytologi.

For øvrigt er viden et uddannelseskrav i skoler og læreranstalter, og må ikke erstattes af religiøs mytomani. Forældre kan ikke påberåbe sig nogen ret til at afholde deres børn fra kundskab og viden med henvisning til deres egen religion.
Viden kan altid forarge, men forargelse over viden vil altid være et symptom på en begyndende selvstændig tænkning, og må dermed anses for et gode – med tænk hvis det var et påkrav at biblioteker skulle til at advare om faren for forargelse. Det selvstændig tænkning der er grundlaget for en personlig udvikling, og den har ingen ret til at afholde nogen fra. Børnene skal vi passe godt på, men de er jo også mennesker der er godt på vej til at blive selvstændige, og det er ingen forældreopgave at stå i vejen for den udvikling. Tværtimod. De skal jo lære at beherske redskaber og værktøjer, for selv at samle og skabe viden, at hjælpe med informationstilgang harmonerer fint med kærligheden man føler for sine børn, for dit vedkommende et barnebarn – som sikkert nok selv skal sætte sine grænser, det plejer de at være dygtige til. Jeg tror du ka’ ta’ det med ophøjet ro.
For øvrigt ku’ Jostein Gaarders ”Sofies Verden” være endnu en fremragende boggave til en pige på 14 år, det er en rigtig god bog som masser af teens læser overalt i verden. Den er også blevet filmatiseret ;)

”Jo tak vi havde en god middag i skönt påskevejr og i söndags havde jeg 22 grader i haven, ikke dårligt, men kom på lidt påskearbejde, da hjortene i nattens löb havde klippet toppen af mine jordbär og tulipaner, de smager åbenbart godt, så jeg indhegnede hele området med tovvärk og hvide plastposer, så kan jeg måske få mine jordbär for mig selv”.

- Orv, hvem der var hjort, rende rundt dér i påskenattens ”hede” og guffe jordbær fra Trerams egenavl, så er der noget ved at være hjort! ;)
Ja det var super vejr, men blev sgu helt sommerlig iført hørbukser og let trøje, og manglede for den sags skyld bare lige god champus og jordbær, for at føle sig som rene Skagensturister. Tror vi havde 17-18 gr. eller lign. Det er en god tid som må nydes, nu man omsider er fri for al den regn, ja den ska’ tids nok komme. Lyder som om i har bor i et helt lille paradis Treram, en glæde at høre trivsel fra den kant, Fortsat god dag til dig..;)

mvh
Simon
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk