annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15826066
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395042
Et andet syn 2000470
Åndelig Føde 1579806
Jesu ord 1531508
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 113 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Gud!

Hej anonyme, vi havde stilheden før stormen og nu har vi stilheden, freden, efter stormen og vi kan igen trække i arbejdstøjet og begynde at bruge hovedet til at tænke med, nok det den er bedst til.

Du stiller mig et spørgsmål:

Citat:
- Hvilke tekster af Paulus fortæller om hans kristusmystik?


Mit korte svar:

Nr 1 må være 2 Kor 5, 17 - 19:

Citat:
Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus og gav os forligelsens tjeneste, for det var Gud, der i Kristus forligte verden med sig selv og ikke tilregnede dem deres overtrædelser.


Begivenheden Kristus som den beskrives ovenfor er suverænt Guds mægtige nådesværk med os mennesker (Galaterbrevet 2, 19 - 21 og 3, 2 - 5). Det er en kulturel mitweltsk historisk ind i verden begivenhed (urkristendommen) som det er en personlig eigenweltsk eksistentiel begivenhed for hvert enkelt af os når vi tar imod Kristus, Guds fødsel i vores liv, inkarnationen hvor vores legeme er tempel for Ånden; Helligånden; Guds Ånd. Er nogen i Kristus har han hele guddomsfylden i kød og blod.

Det er en noumenal begivenhed (altså hinsidens fornuftens spaltning i subjekt og objekt), da det ikke er noget vi kan være tilskuer til eller passive iagttagende og sansende eller forestillende i forhold til da dette ikke ville medføre en ny skabelse. Derfor er der ingen trosforestillinger i spil eller fantasier i forbindelse noumenale begivenheder, noumenons manifestation i vores liv, her noumenon arketypen Kristus, Gud-mennesket (ikke menneske -Guden, men Gud-mennesket (mennesket med Gud og mennesket i Gud; jeg (Sønnen/mennesket) og selvet (Faderen/Gud), egoet/jeget er vores bevidsthed og bevidste personlighed og Selvet/Gud tilhører det kollektive ubevidste med dets noumenale arketyper og rene instinkter der ikke som her i en ubetinget noumenal sammenhæng er bøjet (slangen) i en driftsbetonet betinget retning men er fri, altså slangen har rejst sig, apropos kundalini energien, kraften, spiritualiteten, vores vertikalitet)).


Hvis man først ret forstår Paulus, da åbenbares alt hvad han skriver sig på en smukt kraftfuld måde og man vil under læsningen iklæde sig Kristus, det nye pneumatisk menneske i Kristus der har livets ånds love at vandre i, hvor vores legeme vil være tempel for Helligånden, Guds Ånd, ja hvor vi har hele guddomsfylden i kød og blod, altså eksistentiel konkret i vores emergente jordiske manifestation og udtryk, karisma. Se fx Rom 8 og 1 Korintherbrev kapitel 3, 16 - 17 og kapitel 6, vers 19 - 20.


Store væsentlige kapitler er Kolossenserbrevet kapitel 2 (som burde være et must i gymnasiet og på HF) og endvidere kapitel 3, 1 - 17.


Pauls helt store erkendelsesteoretiske skrifter er 1 Korintherbrev kapitel 2 og 2 Korintherbrev kapitel 3 - 4. Disse kapitler er et must om man er filosofisk interesseret i erkendelsesteori, og gerne vil forstå Åndens (ekstatiske praktiske fornuft) noumenale suverænitet over vores liv, vores ubetingethed, vores skabende frihed og kreativitet, såvel som dette at ingen bestemt religion kan skille os fra Gud eller have patent på vores guddommelige menneske rettigheder og ligeværdigheder, vores, hvert enkelt menneskes, theonome autonomi. Sådan er den amerikanske uafhængighedserklæring og menneskerettighederne og det konstitutionelle der ligger til grund for de vestlige demokratier inspireret (se fx også Galaterbrevet kapitel 5).


mange kærlige hilsner HansKrist.

PS:

For mig blev de paulinske skrifter, breve, mit livs turning point, ja Paulus blev far til mig i Kristus, det var ham der iklædte mig Kristus, ja takket være hans skrifter formår jeg at Kristus til stadighed vinder skikkelse i mig og over mit liv. Sådan var det for Luther; Rudolf Steiner; Tillich og Barth som det for ikke så lang tid siden blev for David Suchet da han på et hotelværelse læste Rom 8 (hvilket Asger Aamund også gør fra tid til anden).


PPS:

Lige nøjagtig i det næstfølgende får vi hvori den vestlige spiritualitet og Kristusmystik adskiller sig fra østens religiøsitet og new age, vor tids nyreligiøsitet:


Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

"Infra Lutheranum"; namely, the view that the finite is capable of the infinite, and consequently that in Christ there is a mutual indwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite was theologically affirmed, that nature mysticism was possible and real"".

Det infra Lutheranum princip, som vi finder udtalt hos Paulus: "infinite in everything finite", bekræfter os mennesker, vores ego, vores individualitet og personlighed, da dette netop ikke skal opløses, gå til grunde (som i østens mystik, filosofi og religiøsitet) men netop i kristendommen, den paulinske vestlige spiritualitet og mystik er hellig og sanktioneret. Det er Guds Ja til mennesket, til os.

I den vestlige Kristusmystik er mennesket og egoet (vores individualitet og personlighed) lige så værdigt og stærkt som Gud og selvet. Bevidstheden må aldrig opsluges af det ubevidste (kollektive ubevidste) på en sådan måde at det svækker vores ego, jeget, vores bevidsthed, forstand og dømmekraft.

Den dag man først har erkendt vekselvirkningen og det dialektiske samspil mellem egoet og selvet (bevidstheden og det ubevidste (især kollektive ubevidste)), mennesket og gud (Sønnen og Faderen), menneskets ånd og Guds Ånd, da er man først rigtig fri. Det er konkretionernes konkrethed, det mest fysisk virkelige af alt, det mindst abstrakte vi nogensinde kan komme ud for, da Åndens attrå er liv.


Citat:
Menneskeånden er ikke længere alene og uden for livet, den udvikler et nyt liv - åndens liv - i en ny verden - åndens verden.

Den levende ånd, trækker sig ikke bort fra livet, men udvikler det (livet) i sig selv og i os.

bevidstheden viser sig at være i stand til at virke tilbage på ånden, modificere den og reformere den, og dermed reformere selve det levende væsen. (derfor alle helbredelserne via åndens liv) Morin citater (parentensen min).


Med Kristus -Mystikken i mit liv som min læge og lægedom, har jeg for al fremtid gjort mig fri af læger og medicin (ikke at jeg nogensinde har været på medicin ud over smertestillende og penicillin ved en enkelt lejlighed), og skulle jeg endelig føle et behov for lægelig bistand, bliver han/hun kun min konsulent og rådgiver der råder over moderne apparatur så jeg kan blive informeret om hvad jeg fx er blevet stukket af (skovflåt eksempelvis her i sommers), men jeg vil aldrig under nogen former for lægelig behandling endsige medicinering, og ja det stærkeste jeg nogensinde har taget i mit liv er smertestillende piller få gange i mit liv, men det har jeg også nu bandlyst da jeg har erfaret at det slører min bevidsthed og reflekser, livlighed og spontanitet, så hellere smerter der klogeligt vil fortælle mig et og andet, gøre opmærksom på et og andet forhold i mit liv jeg kvajer mig i forbindelse med.

Som jeg i mange år har sagt til mine venner, jeg har nu fuldstændig taget ansvaret for mit eget helbred og vil ikke overlade dette til den medicinske verden nogensinde at tage vare og ansvar på mit helbred, da de simpelthen efter min mening ikke er dygtige nok til at forstå alle de psykoanalytiske og religiøse spirituelle forhold der gælder for vores liv.

Mit nøje kendskab til Christian Science og Jung'ansk psykologi, som at jeg først havde et psykologistudium før jeg begyndte på medicinstudiet, som min tid som elitesports mand, udøver, forklarer selvfølgelig ikke så lidt om hvorfor jeg stiller mig som jeg gør i de her spørgsmål om sundhed, syg rask problematikkerne. Som mange af mine venner siger, der er ingen der kender og forstår deres krop som du gør Hans, der er ingen der har studeret så meget om sundhed som du har, der er ingen der har så nøje et kendskab til de psykiske forhold som du har. Dette er der selvfølgelig meget sandt i, men det de mangler at tage højde for, er det spirituelle, min Kristus mystik, hvordan det samspiller med det psykiske og dermed indirekte også det legemlige fysiske såvidt vitalitet og sundhed.

PPPS:

jeg er hard core Kristen smiler i paulinske spirituel forstand, og jeg har aldrig været i tvivl som jeg aldrig har været søgende. Jeg har fundet livet skjult med Kristus i Gud, og det virker bare i praksis for mig.

At studere de 7 såkaldte ægte paulinske breve + Eferserbrevet og Kolossenserbrevet (som måske også er ægte, men ihvertfald skrevet i nøjagtig samme ånd) og så at studere Paul Tillich's Systematic Theology, er den bedste livsforsikring et ungt menneske kan give sig selv og han vil resten af sit liv være i besiddelse af en "paulinsk antropologisk Spirit Christology" hvorudfra han på smukkeste autonome theonome vis kan udforme og skabe sit liv. Han/hun vil være som en ny skabning blandt mennesker, hvor både intelligensen og vitaliteten som lysten til engagement vil overgå gennemsnitsmenneskets. Jeg ville virkelig ønske for dig anonyme at du tog dig sammen til det jeg her foreslår dig. Husker selv hvordan jeg blev træt af new age og Evighedens filosofi og alle disse løsrevne citater og begyndte seriøst at studere Paulus og Paul Tillich såvel som Nikolaj Berdyaev og det er det bedste jeg nogensinde har gjort for mig selv og udbyttet er stort, uhyggeligt stort smiler
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
09/05/2024 18:28
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Israelsk embedsmand: Våbenhvile-forhand..
09/05/2024 18:38
Propalæstinensiske aktivister smidt ud ..
09/05/2024 17:51
TikTok vil mærke AI-genereret indhold
09/05/2024 17:24
Pige fik hørelsen igen efter banebryden..
09/05/2024 16:15
Russisk ambassadør har besøgt Bornholm..
09/05/2024 16:03
Nyheder fra Religion.dk