annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15775428
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391687
Et andet syn 1998015
Åndelig Føde 1554150
Jesu ord 1529775
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 225 gæster og 137 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Mit forår, Påsken, min dåb, mit "i Kristus"

Mit forår, Påsken, min dåb, mit "i Kristus liv; væren i Kristus, iklædning Kristus; Kristus der vinder skikkelse i mig" er nærmere et brud og en sprængning (end et identitetsoverlap (apropos simons kommentar (1)*) (hvorfor min væren i Kristus ikke har noget at gøre med substans)), hvor Gud her bryder, gennembryder, sønderbryder og springer mig (i stykker),, det er Kristus som den (Ordets og Kaldets) sandheds -indstiftende begivenhed i verden HAN er; hvor jeg brydes, sprænges og åbnes af Guds Kaldelse mig i Kristus, mit kald. Herom (Begivenheden Kristus: "a genuine road-to-Damaskus experience") siger Alain Badiou:

"Grib i din væren det, der har grebet og sprængt dig"; Glem aldrig hvad du har mødt", "Elsk det, som du aldrig ville kunne tro to gange", Fortsæt med at være denne, person, eller en og anden, der er blevet grebet og forrykket af en sandheds begivenhedsproces". Alain Badiou.

Denne forrykkelse i Kristus er det vi taler om (hvor mennesket er grebet og forrykket af Kristus, Ånden; det er Åndens ekstatiske nærvær som Gud i vores liv, vores begejstring). Denne ekstatiske excentriske forrykkelse og forrykthed er det vi taler om. Denne forrykthed, "gal -hed", besathed, grebethed, er det vi taler om, ja dette ekstatiske vanvid over vores liv. Vi mennesker kender det bedst fra forelskelsen.

Uden denne begivenhed og dette brud og indbrud ville jeg blot være mig selv, men nu er jeg mere end blot mig selv (jeg er brudt og åbnet i en tiltale og heri finder jeg min personhed, jeg er altså excentrisk stillet (formår at blive mig selv (mit naturlige selv) fri og løs i et ekstatisk entusiastisk kreativ omformende skabende virke i verden (også overfor mig selv))).

Nøjagtig som jeg har fornuft, har jeg også ekstatisk fornuft, altså igen, jeg ejer mere end blot fornuft, jeg ejer også ekstatisk fornuft. Disse ekstradimensioner med inde over mit liv fritager mig på ingen måder fra at være mig selv og bruge min fornuft og forblive mig selv, bevare og værne om min fornuft, men jeg er ikke bare indelukket i fornuften kun (og dets fornuftighed) og mit naturlige selv kun; jeg er fri af fornuftens tendens til system og fri af mit naturlige selvs tilbøjelighed for centrerethed og harmoni (selvcentrerethed og selvtilstrækkelighed) fordi jeg i Kristus brydes og åbnes, hvorved jeg stilles ud i en NY Skabelse, NY VÆRENS åbning og lysning til en altid ny begyndelse på mit liv med mig selv og andre (tilgivelsen sig selv er denne altid nye begyndelse med vores liv som vi har i Kristus).

Kristus, er det store ekstatiske brud og indbrud, gennembrud, i mit liv, åndens nouminouse, kreative spontane entusiasme og begejstring (indrømmer jeg har fået så meget af dette "stof" eller temperament i vuggegave (fødselsgave)).

""Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell"

Tillich: "ekstatisk fornuft"; B. Russell: "spontaneous action of individual impulse"; videnskab om menneskehjernen: "forskning i depression (humør, livsmod), kreativitet og åndsfriskhed (demens), eller høj intelligens", samme emne, samme stof, samme problemstilling.

At forstå tingene i tværvidenskabelig forstand er altafgørende, ellers bliver det man taler om uvedkommende og uinteressant (som fx det med Paulus og Kristus).

2 filosoffer har lært mig vigtigheden af tværvidenskabelig forståelse i filosofi, B. Russell og Jørgen Døør.

Tertullian:"Ånden er Ordets legeme"; Paul Tillich: Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life (her kommer forskellen på vestens spiritualitet og østens tydeligst frem, og der er en verden til forskel hvorfor man må vælge, selv en mulig syntese, beror på et valg for vestens spiritualitet og ja til Thinkning (Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts)).

”I mennesket er intet ”blot biologisk” eller ”blot åndeligt”. Hver eneste celle i menneskets krop participerer i menneskets frihed og åndelighed (sproglighed).” Paul Tillich.

Mange kærlige hilsner HansKrist.

(1)*

Citat:
Rollebytning: i den kommende uge vil Hans Krist bytte rolle med gud, en mærkbar forskel er dog usikker! ;))

simon der henviser til den kommende påske
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
03/05/2024 21:06
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Droneangreb i Kharkiv: Tre såret af vra..
04/05/2024 02:21
WHO er bekymret for muligt blodbad i Raf..
04/05/2024 01:33
Tre anholdt og sigtet for drab på sikh-..
03/05/2024 23:53
Amerikansk kongresmedlem sigtet for korr..
03/05/2024 21:52
210 døde i oversvømmelser, og nu er cy..
03/05/2024 20:55
Nyheder fra Religion.dk