0
registrerede
221
gæster og
72
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Besøg kirke uden påvirkning af gud og Jesus
|
Hej Treram..
Hva’ kriminalisering af kunder hos prostituerede angår, så var det vist endnu et eksempel på dumme idéer, idet en sådan lov jo bare ville skabe flere problemer end man løste, og at de prostituerede selv ville blive de egentlige ofre. Det har aldrig været en strålende idé at usynliggøre dette marked, hvor lægefaglig beh. er en væsentlig hjælp. Derudover viser trykaftaget fra prostitutionen sig at være en væsentlig hjælp hos en stor del af menneskeheden, hvorfor man netop ka’ sige, at prostitution medvirker til at holde sædelighedsforbrydelser nede, hvad du selv er inde på her. Så et sådant lovforslag synes kun at afspejle gruppen af dogmatikere på tinget, og guderne må vide hvor mange af dem der i forvejen selv er kunder hos div. prostituerede. Vi ser så tit levebrødspolitikere fremme de tåbeligste forslag, og det skyldes måske et pludseligt behov for at gøre opmærksom på sig selv, et show af idéer der skal vise deres eksistensberettigelse. I forvejen ka’ det diskuteres hvorvidt flere af dem overhovedet er opstillingsberettiget, hvilket snart må undersøges.
I sekulære samfund er det altid en god idé at holde det konfessionelle ude af undervisning og politik, dels ska’ skoler gi’ børn de nødvendige kundskaber og værktøjer, ikke indoktrinere i særlig overnaturlig tro, og dels ska’ politiske beslutninger forordne realiteter. I ”Et andet liv” fortæller Per Olov Enquist ikke så lidt om barndomsoplevelserne og troens påvirkning i Västerbotten, vanen tro en fortrinlig roman men i dokumentarisk stil, hvor de menneskelige omkostninger må afvejes af læseren selv. I forvejen har gudetro ikke meget at gøre med love der indføres i sekulære samfund, for det er ikke guder men mennesker man laver love for. Principielt er det en god idé at få adskilt stat og kirke, ikke mindst af økonomiske årsager, og dette fordi sammenføringen af religion og politik aldrig burde være sket – et lands love må afspejle den virkelighed de skal forordne, og gudetro hører nu engang ikke til den virkelighed vi må forholde os politisk til. Politikere burde ansvare overfor befolkningen, guder ka’ de privat mene om hvad de vil, men det står vel efterhånden de fleste klart, at man kan betvivle hvorvidt politikere ansvarer overfor selv deres egne vælgere. Det er der faktisk ikke mange indikationer på. Den gode Per Olov var i sin ungdom lidt rebelsk, om ikke overfor andet, så indenfor det politisk dokumentariske. Det overnaturlige og religiøse, synes imidlertid at ha’ betydet vældig meget for ham, og gør det sikkert stadig i form af en grundlæggende angst og med det guddommelige som ansvarlighedspunktet for livsforholdet. Dog er hans væsen i vid udstrækning demokratisk, ikke nødvendigvis socialdemokratisk, men som udgangspunkt. Vi har jo lært hinanden at udvise respekt overfor de love politikere skaber, uanset om vi ka’ respektere selve politikerne eller ej. Men er det virkelig muligt at respektere et samfund og dets love, dersom dette samfund med pludselige love forsøger at udelukke os fra sameksistens og samhørighed? Det er dét mange prostituerede i denne tid må opleve – og her må man selvfølgelig tænke på alle dem der af egen fri vilje valgte erhvervet, og som betaler skat af deres indtægt til samfundets øvrige fornødenheder.
Sæt nu, at tinget i fx. 2050 pludselig bestod af et flertal af såkaldte muslimer, som med et snuptag vedtog at afskaffe andre liberale erhverv. Det ku’ være produktionen af pornografisk materiale, reklamer med nøgne mennesker, produktion af frikadeller og kød fra bondegårde med besætninger af grisebasser, ja pressenævnet, kirkeministeriet og undervisningsministeriet kunne fx. erstattes med imamer med store røde ører og et tunnelsyn. Ville vi mon også i den situation håndhæve kravet om respekt for landets love, ja for afviklingen af vores frihed til selv at vælge hvad vi bruger vores tid og penge på? Jeg bare undrer, for jeg synes det er bemærkelsesværdigt som tidens politikere har særlig travlt med at homogenisere samfund efter stereotype meninger fra gammel moralfilosofi; er de mon i færd med at skabe grobund for endnu en europæisk gang politikerkvalme, med alle disse gamle snurrige idéer?
mvh Simon
P.s.: håber du har det ok Treram ;) The Choice,
The intellect of man is forced to choose Perfection of the life, or to the work, And if it take the second must refuse A heavenly mansion, raging in the dark. When all that story’s finished, what’s the news? In luck or out the toil has left its mark: The old perplexity an empty purse, Or the day’s vanity, the night's remorse. - Yeats.
|
|
|
|