annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 473 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Konfirmationsalderen


Kære treram.

Nu har naturvidenskab og især fejlfortolkninger af den jo intet at gøre med dit emne, så jeg vil holde mig til det, som det drejer sig om.

Jeg blev selv konfirmeret, skønt jeg var overbevist ateist, og jeg gjorde det mest for familiens sammenholds skyld, men mine forældre var heldigvis ikke troende, så jeg blev ikke indoktrineret med andet end den klassiske moral; Gør mod andre, hvad du ønsker, de skal gøre mod dig.

Jeg var også heldig at have en præst, der var mere interesseret i at forske i den historiske baggrund for den kristne tro og en tilsvarende bibelfortolkning, end han var i teologien og liturgien, så vores konfirmations-forberedelse havde mere karakter af 1001 nats eventyr, da han var en inspirerende fortæller.

Langt størstedelen af drengene var også ateister, og blev konfirmerede af samme grund som jeg. De gad ikke diskutere deres holdning med de troende i deres familie, så de spillede med i komedien, og tog med tak imod gaverne og den nyvundne rettighed til at ryge og drikke spiritus.

Af de sidstnævnte helbredmæssige grunde kan der være god grund til at flytte konfirmationen til en højere alder, da vi i dag ved (på grund af videnskaben) at det er ekstra usundt at ryge og drikke alkohol, så længe man er i vokse-alderen.

At fejre en overgang til "voksen" er absolut ikke en nødvendighed. Det har oprindelig blot været en samfundsmæssig foranstaltning for at kunne kræve, at barnet skulle opfylde større krav fra fællesskabet, f.eks. at deltage i forsvaret af stammen. Så disse ritualer havde hos naturfolk til formål at hverve børnesoldater og jægerlærlinge, så egentlig burde vi være modstandere af at bilde børn ind, at de er blevet voksne.

Kirken udnyttede denne skik til at hverve "soldater for Gud" vel vidende, at hvis de ventede for længe, kunne de ikke kontrollere den ungdommelige oprørstrang. Derfor er præsterne fortsat interesserede i at sænke konfirmationsalderen, for vores informationssamfunds mangfoldighed af påvirkninger modner selvstændighedstrangen tidligere end nogensinde før.

Til lykke med din sletning på KD-debatten. Det viser, hvor vigtigt det er at have en debat som trosfrihed, som ikke har en skjult agenda om at fremme troen på noget overnaturligt. Det sidste er ganske enkelt blot, hvad videnskaben endnu ikke har afdækket, men det kommer jo efterhånden.

Selv blev jeg jo smidt ud for at forsvare ytringsfriheden for en anden debattør, som var faldet i unåde for at bringe et billede på debatten, som KD selv havde haft på forsiden. KD står nok for det største hykleri af samtlige aviser i Danmark.

Jeg byder alle new-age religioner velkommen. Der vil altid være nogle, som har behov for troens sutteklud, men jo flere religioner, vi bliver præsenteret for, jo flere unge vil forstå, at det hele er menneskelige fantasier. Det havde de færreste mulighed for i min barndom, hvor kristendommen dominerede billedet i Danmark, men det er det første skridt mod at afskaffe de tåbelige religiøse forestillinger.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Nyheder fra Religion.dk