annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Min første store kærlighed
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 472 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Konfirmationsalderen

Hej Treram.

Jeg glæder mig over, at vi har fået nogle misforståelser ryddet af vejen, og jeg hæfter mig ved, at du skriver:
Citat:
Men du vil stadig have det skal holdes et sted med kulisser, det forstår jeg ikke, men det kan måske være svært at skabe de rette kulisser hvis man sidder i en 2 værelses lejlighed, men så har man nok heller ikke økonomien til dyre kulisser, man kan udmærket skabe de rette "kuliser" hjemme mener jeg, jeg gjorde det da.
Mit svar: Jo, jeg forstår selvfølgelig godt din tankegang, men jeg tænker på sådan noget, som at brude ofte ønsker en flot og smuk brudekjole, og at de ofte foretrækker en kirke frem for et rådhus.
Det er jo nok sjældent af religiøse grunde blinker

Så hvis en "myndighedsfest" skal kunne tage kampen op med en kirkelig konfirmation, gætter jeg - rent psykologisk set - at den vil klare sig bedre med nogle "kulisser", som kan intensivere oplevelsen. Men kan det gå lige så godt uden, så for mig gerne - selvfølgelig smiler

Det andet, du skriver, som jeg hæfter mig ved, er:
Citat:
Du tror på der er "mere" derude hvor naturvidenskaben ikke kan følge med, jeg er spændt på hvad dette "mere" kan være for noget, men det lugter ikke godt, er jeg bange for.
Mit svar: Ja, det er jeg også spændt på - og hvordan det "lugter" har jeg ingen forhåndsmening om.

Som Huxley gentog efter bl.a. David Hume, så kan vi ikke vide, "om universet er pålideligt", om de naturlove, vi lidt efter lidt afdækker, er stabile.
Det er den ene ting, men den anden er jo, at naturvidenskab er begrænset af sine arbejdsmetoder og f.x. ikke kan fortælle os noget om hvad der er rigtigt eller forkert, når vi bruger den teknologi, videnskaben har født.
Netop dét var jo f.x. Niels Bohr meget optaget af i forbindelse med atombomben i sin tid.

Jeg tror heller ikke naturvidenskaben kan sige os ret meget om, hvad "livet i verden" er for noget. Man kan vel sige, at naturvidenskaben stiller sig uden for verden og kigger på den "objektivt", som man siger, men vi er jo ikke udenfor verden, vi er jo i verden og er en del af den - hvad samme Niels Bohr jo i øvrigt fandt, da han forenklet sagt opdagede, at selve det at undersøge verden, det er ikke så enkelt som vi troede - komplementaritetsteorien
http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8benhavnerfortolkningen
(kopier og sæt ind).

Om man så vil holde sig til naturvidenskabens forholdsvis sikre og trygge rammer, eller om man har mod på også at se ud på "et usikkert gedemarked" udenfor disse rammer - ja, det er vel mest af alt et mentalitetsspørgsmål blinker

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Britney Spears indgår forlig med sin fa..
27/04/2024 20:46
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Nyheder fra Religion.dk