annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
0 registrerede 516 gæster og 39 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Troen på Jesus

"OK, ved at elske og handle på hans ord og bud, handler Gud med os. Ja, ved at dyrke kærligheden, dyrker vi Gud. Ved at sende Jesus til verden, dyrker Gud os... men vi er nødt til at være den gode jord, som sædemandens sæd kan falde i."

- Jeg tror faktisk, at Gud uanset hvad handler med os. Havde vi holdt Jesu ord og bud, da Gud sendte sin søn til verden? Havde jeg holdt Jesu ord og bud, da Gud åbnede mig for dybereliggende processer og ikke mindst kærlighedens kilde? Det er selvf. svært at bevidne, hvornår Gud handler med os, og derfor er det, at jeg gentagne gange har understreget, at vores individuelle trosoplevelse spiller en væsentlig rolle i diskussionen.

Hertil bruger jeg ikke begrebet 'dyrker'. Jeg mener, at Gud handler med os; det at vi gennem Jesus Kristus gør Guds vilje betyder, at Guds vilje sker med os. Det at dyrke noget er for meget en mere religiøs betegnelse, selvom det etymologisk set ikke behøver at være det.

"Jeg fraskriver punkt 2 som værende et udgangspunkt for troen."

- Udgangspunktet må være Jesus Kristus selv (1=2, 2=1). Tro og lydighed er hinandens forudsætninger i ethvert kald.

Når telefonen på arbejder bipper er der en, som kalder på mig. Jeg tror på, at jeg er kaldet og det første skridt er at følge op på kaldet. Først når jeg har taget skridtet og står over for den beboer, der kaldte, kan jeg lytte til hendes ord og opfylde dem. Jeg bliver med andre ord nødt til at handle.

"Jesus og Gud er ét. Men vi kan kun blive ét med dem ved at holde Guds bud, som Jesus vidner om."

- Her må du så vise, hvad det vil sige at holde Guds bud. Alle Gudsskabte mennesker er på en måde ét med Gud, men vi kommer først i en dybere relation med Gud og kan føle enheden, når vi erkender ham, tror ham og følger vejen til ham.

"Det må du uddybe. Jeg ville hellere udtrykke det sådan, at essensen af det hele er ordene AF ham. Det er HANS ord, der frelser, HVIS vi holder fast i dem."

- Jeg mente bare, at rammen (forstil dig et billede) omkring Jesus Kristus selv - troens udgangspunkt - primært består i, at en række disciple, apostle og andre missionærer vidner om ham. Det er altså gennem vidnesbyrdet (rammen) om Jesus Kristus, at vi har hans ord og gerninger sort på hvidt. Essensen i billedet er for mig at se Guds handlen med menneskene. Dette er en solrig essens, der er lige så essentiel for troen som solen er for vores liv. Fra solen udgår en masse stråler fulde af ånd og liv (Jesu ord, Jesu gerninger, Jesu død, Jesu opstandelse, Jesu tilsynekomster). Gud er afsenderen, og vi er modtagerne.

"Det kunne vi ikke være mere UENIGE i."

- Skræller vi salmerne, bønnerne o.a. væk står vi med gudstjenestens udgangspunkt, som er Ordet, der prædikes. Til hver gudsteneste siger præsten nogle ord fra et af de fire evangelier: Jesus sagde til sine disciple osv. Under nadveren siges der endnu en Jesu ord (ja, jeg ved, at Paulus har sin version).

Sov godt!

Mvh
Anne


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
140 millioner kroner skal pumpe liv i d..
29/04/2024 09:06
Ørsted frasælger fransk energiforretni..
29/04/2024 09:03
I dag flager busserne for kongefamiliens..
29/04/2024 08:58
Cordsen: Mulig løsning på vej i højsp..
29/04/2024 08:13
Støjberg og Vanopslagh på vej til fors..
29/04/2024 08:09
Nyheder fra Religion.dk