annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 56 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: er biblen en guds ord?

Hey Thomas,, du skriver:

Citat:
Du behøver ikke at spekulere i, hvorvidt biblen er Guds ord. Hvis jeg må give dig et råd: Hold dig fokuseret på Jesu ord. Find hans ord i de fire evangelier i begyndelsen af Det Nye Testamente. Hold dig til hans ord, og kun disse. Si det andet fra ... også alle ritualerne og flosklerne og kirkerne og præsterne og alt det religiøse snavs som har forplumret klarsynet og den rene "optagelse" af hans - Jesu - ord.


ja du ved jo fra tidligere at disse dine uvidenskabelige og ukritiske og uhistoriske synspunkter dem bryder jeg mig ikke om. Evanglierne er slet ikke skrevet som skulle de være en korrekt gengivelse af Jesu ord eller historiske begivenheder (men derimod er Pauls breve den historiske virkelighed tro som Alain Badiou siger og de er til for voksne mennesker at læse og blive klog af). Evangelierne er teologiske biografier og skrevet som teologiske biografier,, det er en genre og derfor der er så mange af dem,, disse evangelier,, og nu tænker jeg ikke på de falske fra nyere tid, men de 4 der er med i den bibelske kanon og dem der ikke fik denne status og alle disse mange evangelier fra næsten 2000 år siden, har aldrig været komponeret og skrevet ud fra at de korrekt skulle være en gengivelse af Jesu ord eller optræden, dette har slet ikke været tanken med dem, endsige hensigten (hvorfor det da også er grotesk at der er moderne mennesker i dag der tror dette,, det være sig thomas, michael og mange andre, som også bibelfundamentalisterne, men altsammen noget der gør sig gældende hos folk der ingen tro har, og derfor må tro (belief) på noget, som erstatning for deres manglende forståelse af disse Helligåndens forhold der er på tale i den kristne tro i forbindelse begivenheden Kristus (Jesus der modtages at være Kristus ved Guds Ånd, Helligåndens mellemkomst)).

Tillich der er Paulus dreng om noget og har fået som Luther og Barth sin vækkelse gennem Pauls breve skriver om Guds Ord blandt andet følgende:

If human words become vehicles of the Spiritual Presence they are called the "Word of God".

"Word of God" is a term which qualifies human words as media of the Spiritual Presence. God does not use a particular language, and special documents written in Hebrew, Aramaic, Greek, or any other language are not as such words of God. They can become the Word of God if they become mediators of the Spirit and have the power to grasp the human spirit. This applies both positively and negatively to biblical as well as to all other litterature. The Bible does not contain words of God, but can and in a unique way has become the "Word of God". ..
No word is the Word of God unless it is the Word of God for someone; nor is it, in our present terminology, unless it is a medium whereby the Spirit enters the spirit of someone. Systematic Theology III.

Virkelig kloge ord og tanker fra Tillich som baggrunden for findes hos Paulus, denne åndens apostel mere end alle andre. Tænk hvis vi ikke havde haft Paulus denne åndens theolog og apostel til at sementere disse forhold for os for altid. Imod enhver form for dogmatisme og bogstavstroenhed, bibelfundamentalisme. Selvfølgelig også derfor de revolutionære tanker findes hos Paulus, han er farlig for enhver kirke som A. Schweitzer siger det og det er en gåde at han blev kanoniseret, men det skyldes at hans breve var så udbredte at om man ikke tog ham med i kanon, så fik man (Kirken) ham imod sig, og det turde man simpelthen ikke, da dette ville betyde et nederlag for Kirken; så man tog ham med og forbød blot folk at læse Pauls breve og ja i det hele taget bibelen,, fordi Kirken godt vidste at der lå en bombe under den i form af Pauls breve og det var da også det der skete med Vestkirkens splittelse under reformationen, begyndende allerede under renæssancen.

igen ud fra, eller udledt fra Pauls breve skriver Tillich:

Again, however, we must establish a criterion to use against the false elevation of human words to the dignity of the Word of God. The Biblical words are this criterion. They constitute the ultimate touchstone for what can and cannot become the Word of God for someone. Nothing is the Word of God if it contradics the faith and love which are the work of the Spirit and which constitute the New Being as it is manifest in Jesus as the Christ. Systematic Theology III

Jeg indrømme disse ord af Tillich i det her indlæg kræver et nøjere studium for at blive forstået i dybden og tilegnet, det er ikke ord man bare læser og så har tilegnet sig forståelsen af. Man skal læse dem langsomt mange gange og meditere over hvad der står flere dage,, før det begynder at bundfælde sig hvad der er på tale. Og bedst ville være om nogen gad læse Tillichs Systematic Theology, alle 3 bind, ca 1000 sider,, de er af så høj kvalitet at man aldrig mere ville rode rundt i den kristne tro som I desværre alle gør her på stedet, på det skammeligste, ihvertfald bliver jeg dybt frustreret over jeres forståelse af Jesu Kristi budskab og mission og den Åndens virkeligheds ekstatiske manifestation (Guds Riget (1*)) han uløseligt forbandt til sin person, liv, og skæbne, død, med. Som ingen af jer har øje for. Jeres ukritiske, uhistoriske og upolitiske og u-Åndelige læsninger gør lidt ondt på mig til tider at skulle være vidner til. U-Åndelige læsninger,, skriver jeg, fordi I (du Thomas og Ekim folket fx) forveksler subjektivisme og psykologisme med den Åndelige virkelighed, eller Åndens ekstatiske manifestationer.

(1*):

jeg vil udgyde min Aand over alt Kød, eders Sønner og eders Døtre skal profetere, eders gamle skal drømme Drømme og eders unge skue Syner; Joel
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Oklahoma i undtagelsestilstand efter tor..
29/04/2024 01:44
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Nyheder fra Religion.dk