annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 437 gæster og 45 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Bønnen blev hørt.

Hej Treram.

Jeg forstår dig sådan, at du mener, det er en god idé at søge startet en debat for og imod indvandring, selvom du er skeptisk overfor, om det kan lykkes.

Men det ka’ vi jo ikke vide, før det er forsøgt, så her kommer mit:

Forsvar for indvandring
”I have a dream”, sagde Martin Luther King – en vision om et retfærdigt samfund uden raceskel.
Og uden sammenligning i øvrigt blinker har jeg også en drøm:
Den, at vi ca. 7 milliarder mennesker kan bevæge os helt frit på denne dejlige planet, der har alt, hvad vi har brug for – og mere til.
En drøm om at alle vi mennesker vil agte og respektere hinanden – samt alt andet på denne klode.

Der er rigeligt med ressourcer – både til os og til alt andet eksisterende.
Og vi mennesker har udviklet evner til at skaffe os selv alt, hvad vi har behov for.
Vi har tillige udviklet intelligens til indse følgerne, når vi overforbruger klodens ressourcer.
Vi har også de midler – der er nødvendige, for at undgå at beskadige klodens økosystem (ressourceforbrug med omtanke, et-barns-politik).

Kort sagt, det er helt klart muligt for os at skabe ”Paradis på jord” – både for os selv, for vore ca. 7 milliarder artsfæller, og for alt andet her på planeten (Til ateister: Undskyld det bibelske udtryk – kunne ikke lige finde et andet).
I et sådant samfund – i en sådan ”global landsby” – er det ikke nødvendigt at indskrænke menneskets globale bevægelsesfrihed.

Jeg kan ikke få øje på noget acceptabelt alternativ til en sådan fremtid, og det er fortvivlende at se, hvor åndsdovne, lidet konsekvente og lidet handlekraftige, vi er.

Vi kæmper vældige kampe om den sidste mineralske olie (det var ikke bibelsk blinker ) i stedet for at tage ordentligt fat om udviklingen af bedre energikilder.

Vi gør ikke rigtig noget ved befolkningseksplosionen (med Kina som en markant undtagelse).

Vi er kun lidt opmærksomme på de økologiske skader, der følger af vores produktion af, hvad der for os er goder – og vi er slet, slet ikke handlekraftige.

Dertil kommer, at vi udvikler stadigt voksende forskelle i levestandard os mennesker imellem - både i vort eget samfund, hvor det engang hed, at ”få har for meget og færre for lidt” (Grundtvig – starten på velfærdssamfundet), men i langt, langt værre grad gælder det jo desværre på det globale niveau.

Og det er jo så i denne situation, at indvandrerpresset opstår!

En helt uvildig dommer ville jo nok sige: Fri indvandring – som det mest retfærdige.

Men den vej vælger vi jo ikke, og det ville nok også blive en kortvarig retfærdighed, fordi vort rige og storforbrugende samfund i så fald hurtigt ville bryde sammen.

Men jeg har stadig min drøm om at vi mennesker finder ud af at omgås hinanden og resten af verden på en ordentlig måde, og det fører mig til:

- Lad os tage imod så mange flygtninge/indvandrere, som vi kan integrere, og lad os integrere dem ordentligt, så de bliver gode samfundsborgere – samtidig med at vi respekterer, at de har deres egen kultur (og religion), men naturligvis, som alle andre, er underlagt vores samfunds demokratisk vedtagne lov og ret.

- Det må være en selvfølge, at flygtninge har forret for andre indvandrere.

- Lad os påtage os det globale ansvar for hele menneskehedens og hele klodens velfærd.

- Lad de, der vil beskytte vores ”smørhul” imod resten af planetens mennesker have ytringsfrihed til at argumentere som alle andre, så emnet kan blive åbent og grundigt debatteret – førende til demokratiske beslutninger.

- Lad de, der ikke vil være demokratiske i vores samfund vide, at de vil blive straffet for voldhandlinger.

Det er så min holdning til indvandring – og baggrunden derfor.
Andre har andre holdninger og denne tråd ville være velegnet til at præsentere dem, vil jeg mene.

Det ville være godt, tror jeg, hvis de, der har andre holdninger, kom åbent og klart frem – så de ikke skjult giver næring til udemokratiske voldshandlinger, som dem vi netop har set i vores naboland – medmindre det er dét, man ønsker.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 11:38
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 08:48
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
31-årig anholdt efter at have været p..
27/04/2024 12:20
Ukraines udenrigsminister om manglende l..
27/04/2024 11:40
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ge..
27/04/2024 10:29
Norge forment adgang til internationalt ..
27/04/2024 10:02
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ne..
27/04/2024 09:41
Nyheder fra Religion.dk