annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15794113
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2393067
Et andet syn 1999242
Åndelig Føde 1561323
Jesu ord 1530324
Galleri
Barfodsløb i bølgeskvulp
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 84 gæster og 33 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Jeg fik et spørgsmål på facebook.

Hej Hanskrist.

Jeg skrev til dig bl.a.:
Citat:
Jeg benægter ikke, at mennesker kan opleve en form for enhed med Gud, men jeg kan ikke følge dig i, at mennesket på den måde kan få guddommelig magt (hvis det er det, du mener).
og hertil svarer du:
Citat:
Som du ser, hvis du læser så langsomt at du også magter at forstå det du læser, så har det ikke at gøre med en simpel enhed med Gud hos Paulus, dette er en misforståelse af Kristusmystikken (hvor mennesket aldrig opløses i Gud, eller går op i Gud), vores Kristusparticipation, vores Kristusparticiperende eksistensforvandlende ny natur, da Paulus aldrig blander Kristusmystikken sammen med simpel Gudsmystik, men det gør Johannes indimellem, ikke altid, men indimellem forvirrer Johannes Kristusmystikken med simpel Gudsmystik.
Synes du selv, det er et klart svar?

Hos mig bringer det mindelser om tungetale (og jeg ignorerer selvfølgelig det personfnidder, rettet mod mig, du stempler dig selv med blinker ).

Om det samme emne skriver den engelske ortodoks kristne biskop Kallistos Ware i en bog henvendt til os vesterlændinge (The Orthodox Way; på dansk: VEJEN - Ortodoks kristendom, ISBN 87-988460-0-0, Side 73):
Citat:
På samme måde er læren om menneskevordelsen en lære om fællesskab eller om deltagelse. Kristus tager fuldt og helt del i det, vi er. Og dermed gør han det muligt for os at få del i dét, Han er, i Hans guddommelige liv og herlighed. Han blev til dét, vi er, for at vi kan blive til det, Han er.
hvorefter biskoppen citerer bl.a. Paulus Andet brev til Korintherne, kapitel 8, vers 9 ("- for jeres skyld blev fattig, da han var rig -"), og Paulus brev til Filipperne kapitel 2, der har overskriften:"Lydighed og ydmyghed efter Kristi sind".

Jeg kan ikke få øje på, at denne opfordring til ydmyghed fra Paulus har gjort indtryk på dig.
Tværtimod ser det ud for mig som om du ignorerer den i din form for kristen tro.

Er det rigtigt forstået?

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Min ”religion”
af Arne Thomsen
05/05/2024 18:44
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Nordjysk kommune overvejer påbud for at..
06/05/2024 13:56
EU regner med Kinas hjælp til at afslut..
06/05/2024 13:55
Mand idømt bødestraf for at lade vilde..
06/05/2024 13:54
Skotsk regeringsparti har fundet ny lede..
06/05/2024 13:54
Studerende slår lejr på Københavns Un..
06/05/2024 13:17
Nyheder fra Religion.dk