annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15796962
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2393288
Et andet syn 1999413
Åndelig Føde 1562911
Jesu ord 1530466
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
3 registrerede Arne Thomsen ,(2 usynlige), 77 gæster og 42 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Jeg fik et spørgsmål på facebook.

Hej Hanskrist.

Så kom du alligevel omsider med et svar.

Her kalder du mig "useriøs" og "- du evindelige personfnidrende mand, der vil æres med folk konstant." (hvad "æres med folk så end skal betyde").

Hertil vil jeg svare, at min seriøsitet i forhold til din form for kristendom, den kender jeg nok en anelse bedre, end du gør, og mine replikker til dig i denne tråd var faktisk ud af ærlig interesse - på samme måde som jeg er ærligt interesseret i emner som ateisme, hinduisme, buddhisme, islam og ortodoks kristendom.

Jeg synes, jeg finder kvaliteter alle steder - her i denne del af tilværelsen, hvor der ikke er viden, men kun tro (og skepsis).

Og hvad "personfnidder" angår, mener jeg ikke at have talt nedladende om din person, men hvis du kan påvise noget sådant, som skulle være kommet fra mig, er jeg parat til at give dig en uforbeholden undskyldning.
Men er det mon ikke i virkeligheden "emnefnidder", du mener?
Og her vil jeg ikke give dig nogen undskyldning, for hvis jeg ikke når frem til at forstå, hvad det egentlig er, du mener, hjælper det mig jo lidet at lytte til dig.
(Jeg går i øvrigt ud fra, at du også følger Paulus, når han skriver i brevet til romerne, kapitel 2: "Derfor har du ingen undskyldning, du menneske, som dømmer, hvem du så er." osv.)

Nu fortæller du jo så lidt mere om, hvad du mener med ordet "Kristusparticipation" (som jo ikke er et ord fra Paulus men vist fra din stærkt beundrede Berdyaev).

Paulus havde jo sin "Damaskus-oplevelse", som han efterfølgende var tro mod.

Om du også har haft en oplevelse, som du er tro mod, ved jeg jo ikke, og det er naturligvis din sag om du vil afsløre det.

Men jeg mener at have forstået på, hvad du selv skriver, og hvad du citerer, at det er det, at at den kristne Gud møder (mødte) os mennesker som et menneske, der er den afgørende begivenhed for dig, og at det er derfra nogle umiddelbart vanskeligt fattelige udtryk, som "Kristusparticipation", "at iklæde sig Kristus" og "at være i Kristus" stammer.

Hvis dette er nogenlunde rigtigt forstået, har jeg ikke svært ved at følge dig, da jeg jo også, som du nævner, har haft en slags "Damaskus-oplevelse" ved at møde et malet billede, forestillende Jesus Kristus, som fik mig til at opleve hans nærvær (iøvrigt mange gange), og som ændrede mit liv - både indadtil og udadtil.

Og jeg synes da, det er godt at være trofast mod de spirituelle oplevelser, man har og har haft - af hvad art de så end er.

Men når du så - nok mere med Berdyaev end med Paulus (?) - når frem til, at da Guden tog menneskeform, så kan menensket ophøje sig til noget guddommeligt i frihed og kreativitet (rigtigt forstået?) - så kan jeg ikke følge dig.

Jeg benægter ikke, at mennesker kan opleve en form for enhed med Gud, men jeg kan ikke følge dig i, at mennesket på den måde kan få guddommelig magt (hvis det er det, du mener).

Nu ved jeg jo ikke, om jeg har forstået dig ret, men jeg er jo nødt til at "emnefnidre" på denne måde for at nå frem til forståelse.

Og jeg vil faktisk gerne forstå - måske der endda også er andre, der gerne vil dét smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Tikka
07/05/2024 00:21
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Journalist i Rafah: Konstante angreb lig..
06/05/2024 23:15
Forsvarslektor: Tilslutning til våbenhv..
06/05/2024 21:50
Bernie Sanders genopstiller til Senatet
06/05/2024 21:37
Gallataffel for Frederik og Mary på kon..
06/05/2024 20:37
Uddannelsesminister støtter Københavns..
06/05/2024 19:56
Nyheder fra Religion.dk