annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Min første store kærlighed
Hvem er online?
0 registrerede 216 gæster og 301 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: somo
Emne: Re: Den skinnende sol på verden

Indsendt af: Gerth
Du citerer: "Og hvis to parter eller grupper blandt de troende falder til kamp, så lav fred mellem dem begge, men hvis den ene af dem gør oprør mod den anden, så bekæmp jer (alle) mod den ene, der gør oprør, indtil den overholder Allahs befaling."

Det kalder jeg for en uretfærdig undertrykkelse af anderledes troende og ikke-troende imod en minoritet! Profeterne var ikke ligesom flertallet. Derfor idag ´kristent religiøse´sekter ligesom korsriddere, jøder og muslimer strides imod hinanden om rettigheder. Krig er ikke helligt, fordi der myrder og voldtager man, hvilket selv profeten Moses var imod! Jeg siger: "Vi må sammen i Riget en´ vilje vedrørende autoritet og tjeneren."










Et overbevisende vers om emnet to kæmpende partier siger:

Og hvis to parter eller grupper blandt de troende falder til kamp, så lav fred mellem dem begge, men hvis den ene af dem gør oprør mod den anden, så bekæmp jer (alle) mod den ene, der gør oprør, indtil den overholder Allahs befaling."

Koranen 49:9

I denne passage peger flere forsigtige aspekter på krigens afslutning.

"Og hvis" skulle antyde sjældenheden af krig mellem to partier af troende; enhver overskridende hændelse betragtes som fusuq, umoralsk og ulydig.

For at løse stridigheder brugte Gud ikke flertal til at bilægge konflikter mellem de mange kæmpende individer. I stedet, siger han, "forlig mellem de to", hvilket antyder de to stridende parter. Derfor angiver denne ordre, at en forsoning bør indledes mellem lederne af fraktionerne og ikke mellem de personer, der er involveret i kampen.

Hvis nogen, eller begge, ledere nægter forsoning, så betragtes det som fisq, som begår overtrædelse og oprør. Koranen siger indirekte, at afvisningen af en fredsforanstaltning bør være sjælden blandt troende.

Opfordringen til forsoning er en anden måde at afslutte kampe og vold på. Ligeledes indikerer den del af verset, der siger: "hvis den ene skulle undertrykke den anden", sjældenheden af sådanne undertrykkende handlinger blandt troende.



En dybere mening i udsagnet 'så kæmper mod den, der undertrykker' påpeger, at de, der ikke overvejer Allahs grænser og undertrykker andre, ikke vil holde op med deres handlinger, medmindre de kæmpes.
Seneste indlæg
Troens frihed
af Arne Thomsen
02/06/2025 13:26
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Misforståelsen
af somo
26/05/2025 10:06
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Nyheder fra DR
Efter blufærdighedsdom til skoleansat i..
03/06/2025 16:49
Landsretten stadfæster løsladelse af B..
03/06/2025 16:36
Hollands premierminister træder tilbage..
03/06/2025 15:55
Højesteret skal se på Danish Crowns an..
03/06/2025 15:36
Ukrainsk efterretningstjeneste hævder a..
03/06/2025 14:33
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Frygt for sammenstyrtning fik fanger til..
03/06/2025 14:35
Seks kraftfulde pumper skal beskytte mod..
03/06/2025 14:33
Landsret blåstempler løsladelse af Ban..
03/06/2025 14:25
Emirater sætter ambassadebygning i Køb..
03/06/2025 14:21
Enhedslisten: Danmark og Nato skal afvis..
03/06/2025 14:05