annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15849598
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2396596
Et andet syn 2001748
Åndelig Føde 1592360
Jesu ord 1533265
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 151 gæster og 186 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: korrigere misforståelser

Hej Somo

Taler Koranen om en global oversvømmelse...

https://www.religion.dk/synspunkt/ricardt-riis-man-skal-ikke-kaste-med-sten-n%C3%A5r-man-bor-i-et-glashus

Citat:
Aminah Tønnsen løser det problem, jeg begyndte med at opstille (Hvordan kan alle dyr have været i arken?) ved at sige, at ifølge koranen var syndfloden kun en lokal, ikke en global begivenhed.

Og jeg skal indrømme, at en sådan tolkning nok lettere lader sig gennemføre i koranen end i bibelen; f.eks. hævder koranen mange steder, at Noa blev sendt »til sit folk«.

Når jeg alligevel er lidt skeptisk, hænger det nok først og fremmest sammen med, at koranen synes at forudsætte den bibelske Noa-beretningen bekendt, herunder formentlig forudsætte bekendt, at der var tale om en global begivenhed; i hvert fald retter den ikke udtrykkelig den fejl, hvis den altså mener, det er en fejl.

For det andet taler den letsindigt om et par af enhver' dyreart nogle steder (11,40; 23,27); det er det, der får Hadi Khan til, måske lidt spidsfindigt, at påstå, at alle' i sura 11,40 ikke betyder alle', men kun alle i nærheden' (eller, som han siger, alle mulige').

Videre vil den hjemmeside, som Aminah Tønnsen henviste mig til (www.hyahya.org), drage alle andre oversvømmelsesberetninger ind i billedet og derudfra hævde, at begivenheden har været global. Dernæst hedder det i sura 71,26, at Noa sagde: Lad der ikke blive så meget som én tilbage af de vantro på jorden'; og i sura 6,6: Ser I ikke, hvormange forud for dem Vi ødelagde? Generationer havde Vi opbygget på jorden i en styrke, som Vi ikke har givet jer. Og Vi lod regn vælde ned fra himlen i overflod, og Vi fik strømme til at flyde for deres fødder, og alligevel ødelagde Vi dem for deres synders skyld og oprejste i stedet for dem friske generationer til at efterfølge dem'.

Det kan vist vanskeligt forstås på anden måde, end at koranen opfatter begivenheden som global. Og Noas folk' må så forstås om samtlige de mennesker, der levede på Noas tid. Men endelig må man spørge, om ikke tanken om, at ødelæggelsen kun er lokal, fuldstændig tilintetgør historiens pointe.

Altså: Hvad skulle alle disse dyr i arken, hvis ikke der var tale om en global oversvømmelse? Hvis oversvømmelsen kun er lokal, forsvinder jo begrundelsen for, at der i det hele taget skulle dyr med i arken. Så vil jo ingen dyr blive udryddet; mange vil dø, ak ja, men i landene ved siden af det oversvømmede land findes de samme dyr sprællevende og kan så blot indvandre i det oversvømmede land, når oversvømmelsen er ovre.

Der er noget at tænke over? Hvad skal der iøvrigt til, for at overbevise mig om mirakler? En muslim der går på vandet ville være nok blinker Lad os undersøge dette...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-4/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-iv/

Er reformationen på vej heart




Your friend forever

Jan
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
12/05/2024 17:59
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Mange døde på Sumatra, efter at kold l..
12/05/2024 16:55
Egypten vil slutte sig til Sydafrikas sa..
12/05/2024 16:54
FN-chef slår alarm over situationen i R..
12/05/2024 16:27
Knivstikkeri på møntvaskeri i Valby
12/05/2024 16:00
Over 35.000 palæstinensere meldes nu dr..
12/05/2024 13:38
Nyheder fra Religion.dk