annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
SÃ¥ er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
0 registrerede 554 gæster og 1168 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Har kristne, jøder og muslimer den samme Gud?

Hej Hanskrist.

Jeg hæfter mig ved din erklæring:
Citat:
Gud har aldrig været noget eller nogen der eksisterer uafhængig af menneskets bevidsthedsmæssige og sanse og nervemæssige og ja biologiske konstitution som igen er opstået i en evolutionsbiologisk sammenhæng med vore omgivelser, hvorfor Selv/Gud og Verden/Universet altid hører sammen på en eller anden måde. Så at tale om Guds eksistens (uafhængig mennesket) giver overhovedet ingen mening, men at tale om menneskets erfaringsvirkelighed med affekter der kan gribe os og transcendere, føre os ud over os selv, så vi i en ekstase er blevet løse og frie af os selv uden dog at have mistet os selv, fordi vi er blevet grebet af det der teknisk er blevet betegnet som Gud eller Guds Ånd eller Guds Vilje, dette giver i allerhøjeste grad god mening. Såvel som at der også er knyttet mystik til den religiøse spirituelle dimension hvor mennesket også oplever at være forenet med universet, eller være i samhørighed med universet eller en personlig arkeånd bag det hele, der dog ikke er nogen tilbagestående ånd.
Dine ord: "- en personlig arkeånd bag det hele, der dog ikke er nogen tilbagestående ånd." - er dét ikke noget nyt fra din mund?

De ord får mig til at tænke på, når jeg har forsøgt mig med: "hvad der måtte være bag verdens væren", men er det det samme, vi tænker på/fornemmer? - og hvad mener du med: "ikke tilbagestående"?

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Brændstofsalg på tankstationer falder ..
24/06/2026 10:20
Storbritannien, Frankrig og Tyskland udt..
24/06/2026 09:52
Hver fjerde dansker kan finde på at rå..
24/06/2026 09:37
Beredskabet måtte rykke ud til 38 brand..
24/06/2026 08:41
Roskilde Festival bliver første svanemÃ..
24/06/2026 08:28
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ung mand er død efter soloulykke på mo..
24/06/2026 08:22
Tre europæiske lande bekymrede over kin..
24/06/2026 08:00
Tredje S-minister vil undersøge forbud ..
24/06/2026 07:51
Venstre går imod regeringens plan om la..
24/06/2026 07:36
Fire anholdt efter dødelig trafikulykke..
24/06/2026 07:33