annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
4 registrerede ABC, somo, Diana, Arne Thomsen 322 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: somo
Emne: Re: Ny Baby Tillykke


De lærde henholder sig til én af Profetens overleverede udtalelser (hadîth), som dog er så uklar, at man taler om både 40, 80 og 120 dage. De klassiske lærde, der har tilladt abort under visse omstændigheder (dvs. hovedsagelig de hanafitiske), har sat grænsen ved 120 dage (17 uger). Denne grænse har bl.a. Al-Azhars jurister opretholdt så sent som i begyndelsen af 60'erne. Ny viden har dog fået de nutidige lærde til at forkaste denne sene grænse.

En del både klassiske og nutidige jurister fra alle fire retsskoler regner enhver form for provokeret abort for barnemord - og dermed absolut forbudt (haram). I dette århundrede har flere jurister dog tilkendegivet, at et svangerskab må afbrydes af økonomiske eller helbredsmæssige årsager - eller hvis en mor på grund af et nyt svangerskab ikke er i stand til at amme sit barn i de to år, som Koranen foreskriver (31:14), og faderen ikke er i stand til at betale en amme (2:233).

De, der tillader abort, støtter sig til beretninger om, at Ali ibn Abu Talib, der var Profetens fætter og svigersøn og senere blev 4. kalif (og shi'iternes 1. imam), skal have udtalt, at abort var tilladt i familieplanlægningsøjemed, hvis den blev foretaget, inden 7. periode. Umar ibn al-Khattab, den senere 2. kalif, skal have været til stede og givet udtryk for samme holdning.

Imam al-Ghazzâlî (1058-111) giver i sin bog Ihya 'ulum ed-dîn (al-nikah) udtryk for det afskyelige i at afbryde et svangerskab; men forbrydelsen bliver endnu større, hvis det sker efter at Gud har blæst af Sin 'ruh' ind i fosteret.

Provokeret abort efter 7. periodes indtræden er derfor kun tilladt, dersom der er reel fare for moderens liv - ifølge det generelle princip om, at det forbudte kan tillades i nødstilfælde:

... men hvis nøden tvinger jer, da begår I ingen synd - forudsat I ikke bevidst begærer det forbudte. Gud er visselig tilgivende og barmhjertig. (2:173)



Islamiske jurister taler ikke om 'kvindens ret til at bestemme over sin egen krop'. De lærde pointerer, at et svangerskab kun må afbrydes med begge ægtefællers samtykke. Kun inden for den hanafitiske retsskole har kvinden inden for de første 120 dage ret til alene at træffe beslutningen om abort.

Abort må aldrig blive en bekvemmelighedsløsning og bruges i stedet for prævention i familieplanlægningsøjemed; det gælder naturligvis om at tænke sig om, inden man bliver gravid. Abort må aldrig blive et let valg; man skal gøre sig klart, at man afbryder et liv, at det er et barn, man fravælger og hindrer i at blive født. Men når abort er den eneste udvej, skal man ikke ødelægge sit eget og sine nærmestes liv med samvittighedskvaler: Gud er tilgivende og barmhjertig:

Gud lægger ikke større byrder på en sjæl, end den kan bære. Hver eneste har sine gode gerninger med sig (på Dommedag) - og sine onde gerninger imod sig. "Herre! Fordøm os ikke for vor glemsomhed og vore fejltagelser. Herre! Læg ikke en byrde på os, som den, Du lagde på dem før os. Herre! Læg ikke en større byrde på os, end vi har styrke til at bære. Udvisk vore synder. Tilgiv os, og hav barmhjertighed med os." (2:286)

Nutidig straffelov bekræfter, at provokeret abort er en alvorlig affære. I f.eks. Marokko må et svangerskab kun afbrydes, hvis der er fare for moderens liv. Alle personer, der illegalt foretager eller får foretaget abort, straffes. Den, der illegalt fremkalder abort eller giver anvisning på, hvorledes abort kan fremkaldes, straffes med bøde og 1-5 års fængsel. Hvis kvinden dør som følge af indgrebet, forhøjes hjælperens straf til 10-20 års fængsel. Kan det bevises, at personen flere gange tidligere har hjulpet kvinder til abort, fordobles straffen. Tilhører hjælperen lægestanden eller er på en eller anden måde knyttet til sundheeldsvæsenet, kan han/hun blive frataget retten til at udøve sit erhverv midlertidigt eller definitivt. En kvinde, der illegalt får sit svangerskab afbrudt eller selv forsøger at fremkalde abort, straffes med bøde og 1/2-2 års fængsel.

I Tunesien derimod har en kvinde, der har fem levende børn, siden 1965 gratis kunnet få efterfølgende svangerskaber afbrudt inden for de første 3 mdr. Denne lov blev i 1973 ændret til at legalisere abort inden for svangerskabets tre første måneder uanset antallet af børn.

https://www.youtube.com/watch?v=XzvU6AQ7i-0

https://www.youtube.com/watch?v=jzKHG1pKPS8

https://www.youtube.com/watch?v=ohqkaP0HvPY
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af ABC
19/04/2024 13:28
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Stormagter klar til at bruge indefrosne ..
19/04/2024 13:10
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Skandaleramt stutteri endte på tvangsau..
19/04/2024 13:04
G7-landene opfordrer i en fælles erklæ..
19/04/2024 12:48
Lars Løkke Rasmussen om morgenens udvik..
19/04/2024 11:49
Nyheder fra Religion.dk