annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 6159961
Et andet syn 1342118
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1217434
Jesu ord 951013
Spirituel omsorg 852178
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Gerth 108 gæster og 25 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: somo
Emne: Re: Ny Baby Tillykke


De lærde henholder sig til én af Profetens overleverede udtalelser (hadîth), som dog er så uklar, at man taler om både 40, 80 og 120 dage. De klassiske lærde, der har tilladt abort under visse omstændigheder (dvs. hovedsagelig de hanafitiske), har sat grænsen ved 120 dage (17 uger). Denne grænse har bl.a. Al-Azhars jurister opretholdt så sent som i begyndelsen af 60'erne. Ny viden har dog fået de nutidige lærde til at forkaste denne sene grænse.

En del både klassiske og nutidige jurister fra alle fire retsskoler regner enhver form for provokeret abort for barnemord - og dermed absolut forbudt (haram). I dette århundrede har flere jurister dog tilkendegivet, at et svangerskab må afbrydes af økonomiske eller helbredsmæssige årsager - eller hvis en mor på grund af et nyt svangerskab ikke er i stand til at amme sit barn i de to år, som Koranen foreskriver (31:14), og faderen ikke er i stand til at betale en amme (2:233).

De, der tillader abort, støtter sig til beretninger om, at Ali ibn Abu Talib, der var Profetens fætter og svigersøn og senere blev 4. kalif (og shi'iternes 1. imam), skal have udtalt, at abort var tilladt i familieplanlægningsøjemed, hvis den blev foretaget, inden 7. periode. Umar ibn al-Khattab, den senere 2. kalif, skal have været til stede og givet udtryk for samme holdning.

Imam al-Ghazzâlî (1058-111) giver i sin bog Ihya 'ulum ed-dîn (al-nikah) udtryk for det afskyelige i at afbryde et svangerskab; men forbrydelsen bliver endnu større, hvis det sker efter at Gud har blæst af Sin 'ruh' ind i fosteret.

Provokeret abort efter 7. periodes indtræden er derfor kun tilladt, dersom der er reel fare for moderens liv - ifølge det generelle princip om, at det forbudte kan tillades i nødstilfælde:

... men hvis nøden tvinger jer, da begår I ingen synd - forudsat I ikke bevidst begærer det forbudte. Gud er visselig tilgivende og barmhjertig. (2:173)



Islamiske jurister taler ikke om 'kvindens ret til at bestemme over sin egen krop'. De lærde pointerer, at et svangerskab kun må afbrydes med begge ægtefællers samtykke. Kun inden for den hanafitiske retsskole har kvinden inden for de første 120 dage ret til alene at træffe beslutningen om abort.

Abort må aldrig blive en bekvemmelighedsløsning og bruges i stedet for prævention i familieplanlægningsøjemed; det gælder naturligvis om at tænke sig om, inden man bliver gravid. Abort må aldrig blive et let valg; man skal gøre sig klart, at man afbryder et liv, at det er et barn, man fravælger og hindrer i at blive født. Men når abort er den eneste udvej, skal man ikke ødelægge sit eget og sine nærmestes liv med samvittighedskvaler: Gud er tilgivende og barmhjertig:

Gud lægger ikke større byrder på en sjæl, end den kan bære. Hver eneste har sine gode gerninger med sig (på Dommedag) - og sine onde gerninger imod sig. "Herre! Fordøm os ikke for vor glemsomhed og vore fejltagelser. Herre! Læg ikke en byrde på os, som den, Du lagde på dem før os. Herre! Læg ikke en større byrde på os, end vi har styrke til at bære. Udvisk vore synder. Tilgiv os, og hav barmhjertighed med os." (2:286)

Nutidig straffelov bekræfter, at provokeret abort er en alvorlig affære. I f.eks. Marokko må et svangerskab kun afbrydes, hvis der er fare for moderens liv. Alle personer, der illegalt foretager eller får foretaget abort, straffes. Den, der illegalt fremkalder abort eller giver anvisning på, hvorledes abort kan fremkaldes, straffes med bøde og 1-5 års fængsel. Hvis kvinden dør som følge af indgrebet, forhøjes hjælperens straf til 10-20 års fængsel. Kan det bevises, at personen flere gange tidligere har hjulpet kvinder til abort, fordobles straffen. Tilhører hjælperen lægestanden eller er på en eller anden måde knyttet til sundheeldsvæsenet, kan han/hun blive frataget retten til at udøve sit erhverv midlertidigt eller definitivt. En kvinde, der illegalt får sit svangerskab afbrudt eller selv forsøger at fremkalde abort, straffes med bøde og 1/2-2 års fængsel.

I Tunesien derimod har en kvinde, der har fem levende børn, siden 1965 gratis kunnet få efterfølgende svangerskaber afbrudt inden for de første 3 mdr. Denne lov blev i 1973 ændret til at legalisere abort inden for svangerskabets tre første måneder uanset antallet af børn.

https://www.youtube.com/watch?v=XzvU6AQ7i-0

https://www.youtube.com/watch?v=jzKHG1pKPS8

https://www.youtube.com/watch?v=ohqkaP0HvPY
Seneste indlæg
Adam og Eva
af Arne Thomsen
18/01/2021 00:04
Panteisme
af Arne Thomsen
14/01/2021 14:24
BibleProject
af ABC
12/01/2021 13:14
Lyset - et forum for spirituelle mennesker...
af Gerth
05/01/2021 03:09
2021
af Tikka
04/01/2021 18:57
Nyheder fra DR
Morddømt The Beatles-producer skabte sk..
17/01/2021 20:57
Putin-kritikeren Navalnyj er tilbage i R..
17/01/2021 20:51
Mortens første dag i lærerpraktik var ..
17/01/2021 20:35
De første danskere er færdigvaccineret..
17/01/2021 16:55
SF og K kræver karantæne til rejsende,..
17/01/2021 16:55
Nyheder fra Religion.dk
Forfatter i ny bog: Det er ikke Koranen,..
12/01/2021 11:31
Hvad er kildekritik?
12/01/2021 10:27
Kan en protestant og en ortodoks blive g..
11/01/2021 05:48
Videnskabsteori: Få styr på begreberne
06/01/2021 10:57
Føniksfuglens symbolik findes både i K..
05/01/2021 05:00