annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 56 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8102 - 23/11/2009 08:57 Slut fra Ole Bjørn
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære debattører og gæster.

Som enhver kan se af den seneste tids udvikling, så er bagsiden af den udvidede ytringsfrihed her i forhold til andre debatsider, at smædeskrivning er blevet en fast bestanddel af debattens indhold. Man kunne derfor med god ret kalde det for et fristed for jantelovshåndhævere - så rammer man ikke meget ved siden af.

Er dette så godt eller dårligt?

Det er godt ud fra den betragtning, at der i et stressende samfund er behov for et sted, hvor utilfredse og frustrerede medborgere verbalt kan afreagere deres aggressioner mod anderledes tænkende uden frygt for straf - en slags internettets "Speakers Corner" som det i Londons Hyde Park. Det er ikke sundt at underkue sine medfødte aggressive tilbøjeligheder og rette dem indad. Det kan i værste fald være en kræftudløsende faktor. Det er heller ikke sundt at tage verbale tilsvininger alvorligt. De er ikke værre end hundegøen, og som de fleste ved, så bider en gøende hund ikke. Den advarer blot om, at man skal holde sig på afstand, for ellers risikerer man at blive bidt.

Det forstår man i England, så derfor kan man på Speakers Corner opleve rasende vrede mennesker med truende knytnæver overdynge hinanden med de værste skældsord, og når man som forbløffet tilskuer venter, at man i næste øjeblik vil blive vidne til et voldeligt overfald, så opløses det hele pludselig i et grineanfald hos alle parter.

Det ser ud til at de fleste her mangler denne humoristiske sans. De er her ikke for underholdningens skyld, men for at missionere for deres syn på verden eller fordi de er ensomme og søger kontakt eller fordi ingen i deres omgangskreds gider lytte til deres meninger, fordi de deles af for få. Det er da også fint, hvis de kan få dækket deres kontaktbehov her, når de åbenbart ikke kan andre steder, men nogen særligt berigende eller horisontudvidende debat kommer der ikke ud af det.

Bagsiden af medaljen er nemlig, at de "vægtige" debattører, dem der har stor viden om et emne og søger et kvalificeret modspil for at udvikle sig yderligere gennem faglige og saglige diskussioner, ikke får deres behov tilfredsstillet her, dels fordi der ikke er nogen, der kan give dem dette modspil, og selv hvis der var, ville de hurtigt se deres debattråde inficeret med stribevis af indlæg fra "Kloge Åge'r", uden den nødvendige faglige baggrund, og i tilgift risikere at blive svinet til af dem.

Problemerne bunder efter min mening i en misforstået opfattelse af begrebet ytringsfrihed. Den har nemlig altid sine begrænsninger. Fra samfundets side er begrænsningerne fastsat gennem love. Indenfor lovens rammer kan man derfor frit udtrykke sig uden at frygte samfundets straf. Men retten til at råbe sin mening ud til verden på offentlige steder indebærer ikke retten til at komme til orde når som helst og i et hvilket som helst medie. Den ret tilhører kun medie-ejeren.

At håndhæve denne ret er ikke censur. Man kan kalde det debatstyring, selektiv eller målrettet information, interessevaretagelse, kunstnerisk frihed og mange andre ting, men censur bliver det kun, hvis man først foregøgler folk, at de frit kan udtale sig indenfor de givne rammer, og derefter sletter deres udtalelser helt selv om de ikke overskrider rammerne. Når selv en jurist ikke har styr på disse begreber, kan det ikke undre, at menigmand også får dem galt i halsen.

Hvis trosfrihed i sin nuværende form skal have en væsentlig tilgang af aktive debattører, så skal man på den baggrund nok satse på folk uden særligt kontroversielle meninger eller stor faglig viden, men for hvem en eller anden form for religiøs tro er det væsentligste for deres livssyn, så de kan mødes i dette fælles behov. Da de fleste af disse mennesker jo også kan få deres behov tilfredsstillet ved at skrive på de andre (ofte censurerede) debatter med et større publikum eller ved at oprette deres egen blog, og da deres bidrag sjældent har nogen større underholdningsværdi for et bredt publikum, kan det blive noget af en ørkenvandring at få nogle til at vælge trosfrihed.dk som deres kanal til at udtrykke sig gennem.

Jeg kan kun ønske Peter og støtteforeningens bestyrelse held og lykke med foretagendet. Min tid som trækdyr er definitivt forbi.

Ha' det godt allesammen!

Ole Bjørn engel



Top Svar Citer
#8104 - 23/11/2009 10:25 Re: Slut fra Ole Bjørn [Re: ole bjørn]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland


Kære Ole Bjørn.

Jeg vil gerne sige farvel til dig ved at ønske dig alt muligt godt i fremtiden. Jeg håber, at du vil få glæde af det nye domæne, som du er i færd med at oprette.


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#8106 - 23/11/2009 14:44 Re: Slut fra Ole Bjørn [Re: Kræn-P]
Anonym
Uregistreret

Kære Ole Bjørn,

Jeg har - tro det eller ej - virkeligt nydt vores bekendtskab. Jeg ved ikke, om vi overhovedet har været enige om noget nogensinde. Tjo, måske at Mikhail Tal var en dygtig skakspiller. Men hvem ved ikke det?! Og også det udviklede sig til en heftig diskussion mellem os, lige inden du forlod den anden debat.

I striden har jeg følt dit nærvær og til tider taget din "langen ud" efter mig som et kompliment, et kærtegn - selv om det nok næppe var ment som et.

Hvis jeg har været for streng ved dig så tilgiv mig.

Jeg ønsker dig det bedste, og jeg savner dig allerede. Men mon ikke du dukker op igen... du kan vel næppe nære dig!?

- I alle tilfælde tager jeg hatten af for dig.

Du får ikke et fingerkys, men et:

Kærlig hilsen
Thomas
blinker
Top Svar Citer
#8110 - 23/11/2009 17:07 Re: Slut fra Ole Bjørn [Re: ole bjørn]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Kære Ole Bjørn.

Jeg synes da det er lidt ærgeligt du stopper med at skrive her på debatten.

Jeg synes virkelig du er god til at sætte nogle tanker i gang hos mig, og sikkert også hos andre. smiler

Men tak for alt min ven, og håber du måske tager din beslutning op til genovervejelse. smiler

Kærligst Jan.





Top Svar Citer
#8121 - 24/11/2009 13:31 Re: Slut fra Ole Bjørn [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Kære Thomas

Nå, så du findes virkelig!! Dér kan man bare se. Jamen, så er vi to anonyme her. Du er så ikke helt anonym åbenbart... Jamen, velkommen til - hvis du fortsat underskriver med "Thomas", så kan folk da kende forskel.
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Oklahoma i undtagelsestilstand efter tor..
29/04/2024 01:44
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Nyheder fra Religion.dk