annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9554 - 02/07/2010 12:28 UNIVERSETS GODHED
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det her er måske noget sludder, men så er der nok en - eller flere - der vil belære mig blinker

Det, jeg tænker på, er vores samlede viden og forestillinger om, hvad verden egentlig er for noget.

Naturvidenskaben fortæller os om milliarder af galakser (stjernehobe m.m.) i et rum, der til stadighed udvider sig - og har gjort det i flere milliarder år.
Vi har ingen mulighed for at forestille os noget udenfor dette rum - og heller ikke noget før udvidelsen (Big Bang) begyndte.
Dog findes der også forestillinger om eksistensen af flere universer end "vores".
Videnskaben fortæller os også, at verden - "vores" univers - består af en bestemt mængde stof (masse) og energi - med mulighed for ændring fra den ene tilstand til den anden.
En stor del af den masse, verden består af, udsender lys - stjernerne - men man har fundet ud af, at der må være mindst lige så meget masse, som ikke udsender lys.
Man har også fundet ud af, at der eksisterer noget, som kaldes antistof (en slags spejlbillede af stof).
Så er der noget med tyngdekraften, som fortsat er en gåde for videnskaben, men måske afklares det med tiden.
Videnskaben opererer også med flere dimensioner end det tre-dimensionale rum (højde, bredde og dybde) plus tid - vist nok via abstrakt (matematisk) tænkning - og vist nok også med at lige linjer alligevel krummer - eller noget i den retning.
Og der er meget mere, men alt i alt tegner naturvidenskaben et imponerende, svimlende, ufatteligt og forvirrende billede af, hvad verden ER, synes jeg.

Videnskaben har været fantastisk nyttig for os mennesker - lige siden vi fandt ud af at beherske ilden og at fremstille nyttige værktøjer, men den kan ikke sige ret meget om det enkelte menneskes skæbne.
Her hersker et totalt uoverskueligt og enormt årsag/virkning kompleks, som gør, at det reelt - for os - er tilfældigt, hvad der sker.

naturlove og tilfældighed er vel livsbetingelser, vi alle indser, at vi må bøje os for.

Men vi mennesker har jo også følelser, fornemmelser og intuitioner.
Glæde, sorg, fortvivlelse, håb, tillid, mistro, oplevelser og anelser - og tillige visioner, idéer, fantasier og drømme - samt indlevelsesevne, medfølelse, sympati og kærlighed.
Og dertil kommer jo, hvad vi har fortrængt fra bevidstheden (ofte fordi det var ubærligt), vores kollektivt ubevidste, arketyper - og hvad ved jeg.

Og så kunne man måske godt vende det hele på hovedet og sige: Jo, vi ved meget om verden, men vi ved faktisk ikke, hvad verden (os selv medregnet) ER - og det er nok ikke sandsynligt, at vi mennesker nogensinde finder ud af dét.

Så er det, jeg tænker: Én ud af milliarder af stjerner i én ud af milliarder af galakser, Solen, har en planet, som vi kalder Jorden.
Jorden giver os alt, hvad vi har brug for.
Det eneste, vi har brug for, er at opføre os ordentligt, ikke at spolere "Paradisets Have".
Det er da et kærlighedens mirakel, synes jeg.

Og om vi så kalder dette "mirakel" for Guds kærlighed, Universets kærlighed eller ren tilfældighed - det er vel egentlig ikke så vigtigt smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/07/2010 12:29)
Top Svar Citer
#9555 - 02/07/2010 13:11 Re: UNIVERSETS GODHED [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Må jeg foreslå dig bogen: "Hvem, hvad, hvor er Gud", af Erik Graff. Ifølge ham beskrev mennesker fra den ældgamle vedanta-filosofi mange af de fænomener, som videnskaben først har afdækket i nyere tid.

Nogle fortalere for adviata vedanta forklarer, hvordan virkeligheden - når den beskrives fra et andet niveau - ikke rummer tilfældigheder og årsag/virkning, men at disse blot er illusioner. Det er faktisk muligt at begribe dette på et vist plan gennem meditation og andre veje, som disse personer anviser. - Men der er, så vidt jeg kan se, tale om forskellige niveauer af beskrivelser af virkeligheden.
Top Svar Citer
#9557 - 02/07/2010 20:57 Re: UNIVERSETS GODHED [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Tak for din replik og dit forslag angående Erik Graff og Advaita Vedanta (monisme-filosofi) - vel især fra indiske Ganges-området.

Jeg er ikke meget inde i, hvad monisme er, men ved dog, at den adskiller sig fra dualismen - vel nogenlunde på den måde, at f.eks. ondt og godt anses for at være to sider af den samme absolutte sag - og ikke hinandens modsætninger.
Og det kan da godt, synes jeg, få dét, at opstille alting i modsætninger, til at virke lidt primitivt.

Opfatter man sig som en del af universet - i stedet for i modsætning hertil - kan monismen godt forekomme mere naturlig, synes jeg (og så er f.eks. en tsunami vel ikke længere udelukkende "af det onde").

Mon ikke det også nogenlunde er sådan noget, Erik Graff skriver om i sine bøger ("Hvem, hvad, hvor er Gud?", "Forstå dig selv og verden med SELVINDSIGT") - med "udgangspunkt i J. Krishnamurtis filosofiske tanker om sammenhængen mellem det enkelte menneskes og verdens tilstand", som jeg har set ham beskrevet.

Af hensyn til debattens tilgængelighed foreslår jeg, at du selv udtrykker - med dine egne ord - og helst på en læsevenlig og letfattelig måde - hvad du finder væsentligt i det, du henviser til - i forhold til denne tråd.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/07/2010 20:57)
Top Svar Citer
#9558 - 03/07/2010 01:15 Re: UNIVERSETS GODHED [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Jeg kom til at tænke på nævnte bog pga. mange af de ord, du brugte. Big bang, universet, stof og energi, galakser, udvidelse af rummet, masse, antistof, naturvidenskab... han behandler dette i forhold til gammel, østlig filosofi og i forhold til skabelsesberetningen i biblen. Han sammenholder det.

Hvad er bag universet? Her kommer han ind på Faderen og Kristusbevidsthed, og hvordan vi selv opnår Kristusbevidsthed; kærlighed til alle levende væsener og meditation.

Vedr. adviata vedanta tænker jeg især på Ramana Maharshi, der gav "vichara"/self-inquiri videre: "Hvem er jeg?". "Jeg" er den første tanke, der opstår, og den er roden til alle andre tanker. Lad "jeget" synke ned i hjertet, og det vil opløse sig... jeg vil opløse sig i Jeg. Det altomfavnende, absolutte. Den rene væren.
Top Svar Citer
#9590 - 08/07/2010 10:52 Re: UNIVERSETS GODHED [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Da jeg læste ordet "kristusbevidsthed" i dit indlæg, tænkte jeg - åh nej, endnu noget sekterisk - en eller anden lille gruppe fanatikere - men da jeg googlede på ordet, blev jeg klar over at det er noget meget mere alment, som har med begrebet kærlighed at gøre.

Ligeså ser det ikke ud til at være bundet til religionen (religionerne), kristendom, men er mere universelt.

Hvis man er tilstrækkeligt interesseret, kan man jo søge på internettets hjemmesider, og man kan anskaffe sig bøger derom, men er man lidt mindre interesseret - og dog lidt nysgerrig - kunne det være velgørende, synes jeg, med nogle introducerende, orienterende og appetitvækkende ord.

Dem er jeg ikke i tvivl om, at du har baggrundsviden til at kunne levere.

Mange religiøse idéer synes at munde ud i begrebet kærlighed, men det kniber ofte med at forklare, hvad det egentlig er, der menes med dette ord.
Det er jo nok ikke bare kærlighed til egne børn, mellem mand og kvinde (eller mellem to af samme køn) eller lækker mad, eller en "noget-for-noget-kærlighed", der er i fokus - men mange mennesker er jo ikke i en situation, hvor de har overskud til en rent givende kærlighed.

Dette er bare, hvad jeg lige kommer til at tænke på, men - som sagt - det ville være dejligt, synes jeg, om Trosfrihed.dk kunne indeholde noget mere - og noget lidt mindre snæver - religiøs inspiration, som ikke udelukkende kredser om Martin Luther blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/07/2010 10:53)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk