annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 251 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 29 1 2 3 ... 28 29 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7689 - 03/11/2009 09:56 Har du erfaringer med meditation?
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland

Kære debatkolleger.

At meditere betyder egentligt at overveje noget grundigt. Ordet bruges også om dette at praktisere en eller anden fremgangsmåde, hvor man mere eller mindre lukker af for impulserne udefra, så man kan koncentrere sig om indre oplevelser. I dette indlæg til Michael har jeg i yderst grove træk skitseret en meget enkel metode, som jeg selv har brugt i flere årtier.

Der findes imidlertid utallige forskellige måder at meditere på, og man kan derfor tale om forskellige skoler inden for meditation. Nogle af dem henter deres inspiration fra østlige traditioner eller tankesystemer, medens andre er rodfæstet i vesteuropæiske synspunkter.

Jeg synes, det ville være spændende at erfare noget om, hvad andre måtte have oplevet i forbindelse med meditation, og dette oplæg sigter mod at fremkalde en slags erfaringsudveksling.


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#7700 - 04/11/2009 10:14 Re: Har du erfaringer med meditation? [Re: Kræn-P]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Kristian.

Tillad mig en mindre korrektion. Ordet meditation er mig bekendt af østlig oprindelse og betegnede en måleproces, men fik efterhånden i latiniseret form sin nuværende betydning. I de græske afledninger af ordet er den oprindelige betydning dog bibeholdt, ifølge hvad en sprogforsker har fortalt mig.

Men det er fuldstændig korrekt at ordet i dag dækker over en mængde teknikker til at ændre de normale hjerneprocesser, hvoraf nogle kan lede til sindssyge når de bruges af ubefæstede sjæle.

Hjerneforskningen forsker desværre alt for lidt i både meditation, hypnose, katalepsi og selvsuggestion, der bl.a. kan fremkalde stigmata og komalignende tilstande (hos fakirer). Forklaringerne på disse effekter minder om problemerne med at forstå akupunktur. Man kan konstatere fænomenet, men de tilgængelige forklaringer er foreløbig kun af religiøs/mystisk karakter og strider på flere områder mod den konstaterbare virkelighed (som f.eks. organet "den tredobbelte varmer").

I mit arbejde med udforskning af alternative helbredelsesteknikker var jeg i kontakt med flere swamier, der forsøgte at lære mig meditation efter østlige modeller, men uden held. Jeg kunne ikke lade være med at grine. Jeg fandt dog ud af, at jeg rent faktisk havde mediteret i mange år med en selvudviklet teknik, som jeg ikke anede var meditation. Men swamiernes beskrivelse af de meditative tilstande stemte overens med mine egne oplevelser.

Den egentlige forskel var kun, at jeg ikke tillagde det religiøse forklaringer, men var mig bevidst, at det blot var en tankeleg, som gav mig en euforisk glæde, og som, hvis jeg var deprimeret over "verdens ondskab", kunne frigøre mig fra depressive følelser. Følelsen minder iøvrigt om den katharsis-fornemmelse man kan få under og efter en ekstrem sportsudøvelse eller efter et samleje med en man elsker.

Jeg har overvejet, om jeg skulle prøve at lære denne teknik fra mig, for den kunne bl.a. overflødiggøre behovet for euforiserende stoffer, men så længe jeg ikke ved, hvordan denne teknik kan virke på mere ubefæstede sjæle, der ikke har den samme fornuftsmæssige kontrol over deres tankeverden, som jeg har, så tør jeg ikke begynde at eksperimentere med andre menneskers sjæleliv.

Det er efterhånden nogle år siden jeg har mediteret. Mit nuværende liv er så problemfrit og tilfredsstillende, at jeg ikke har behov for at søge tilflugt uden for den daglige virkelighed.

Det er et spændende, men også farligt emne du har åbnet her, Kristian.

Mvh

Ole Bjørn engel


Top Svar Citer
#7703 - 04/11/2009 14:52 Re: Har du erfaringer med meditation? [Re: Kræn-P]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Kræn-P.

Du skriver:
Citat:
"Jeg synes, det ville være spændende at erfare noget om, hvad andre måtte have oplevet i forbindelse med meditation, og dette oplæg sigter mod at fremkalde en slags erfaringsudveksling."

Nu har du jo beskæftiget dig en hel del med, hvad folkene langs Ganges floden har magtet at skabe af visioner, idéer, forestillinger, fantasier - og selverkendelse - vistnok uden at du forfalder til "provinsiel, vestlig, materialistisk, rationalistisk, naturvidenskabeligt snæversyn" (det støder sikkert ingen smiler ).

Så jeg tror på dit "globale frisind" (og om jeg så skal indlemmes blandt dem, der af nogle kaldes "de troende" - sammen med dem der tror på guder - eller sund fornuft - eller naturvidenskab - eller noget helt andet - det ved jeg ikke smiler ).

Men tilbage til din invitation:
Det bedste, jeg har oplevet indenfor, hvad vi sædvanligvis kalder meditation (uanset hvordan det så præcist skal defineres) er, hvad jeg har lært af den danske "guru": Jes Bertelsen.

Jeg har ganske vist aldrig mødt ham eller deltaget i kurser, men kun læst ret så overfladisk i en af hans bøger: Energi og bevidsthed, Borgen, ISBN 87-418-7320-3, om de forskellige chakraer og om styret chakra-fokusering via åndedrættet.

Jeg ved godt, at der er mange måder at meditere på allerede indenfor Jes Bertelsens "univers", men har ikke fået sat mig ind i dem, og jeg nøjes med følgende (uanset at det kun er efter hukommelsen):

Der er 7 chakraer ("energihjul"): Hjerte-chakraet i centrum omgivet af hals-chakraet (kommunikation med omverdenen) på den ene side og solar plexus (følsomhed - og sårbarhed - for omverdenen) på den anden.
Lidt længere ude pineal-chakraet (fornuft, forstand, intuition) og hara-chakraet (lystcentret), som vel begge meget er "mig selv".
Og yderst rod-chakraet (kontakt til jorden eller kloden) og krone-chakraet (kontakt til "himlen" eller universet).

Idéen er så at indånde gennem hals- og solar plexus-chakraerne samtidig - og at udånde gennem hjerte-chakraet.
Det forudsætter selvfølgelig, at man er i kontakt med alle tre chakraer og virkelig kan fornemme både indånding og udånding (en hjælp er, at holde alle chakraer lodret over hinanden, at trække vejret dybt - og at lade være med at tænke på alt muligt andet).

Man fortsætter indtil det fungerer - mindst tre gange.

Derefter går man til de to næste chakraer: Pineal og Hara - ånder ind gennem dem - og ud gennem hjertet - indtil det virkelig fungerer.

Til sidst - og vidunderligt dejligt: Ind gennem Krone og Rod - og ud gennem hjertet.

Det er altså først mig og mine nærmeste omgivelser, dernæst mig og min "personlighed" - og endelig: mig og universet.

Hvordan det er?
Prøv selv! smiler

Hvis man ikke er psykisk ustabil, tror jeg, det er ganske ufarligt ler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (04/11/2009 14:54)
Top Svar Citer
#7708 - 05/11/2009 09:07 Re: Har du erfaringer med meditation? [Re: ole bjørn]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland

Kære Ole Bjørn.

Tak for dit indlæg, som jeg har læst med interesse. Jeg lægger navnlig mærke til, at du gennem en selvudviklet teknik er nået frem til bevidsthedstilstande, der har været præget af dyb glæde. Dette, at det er dine egne teknikker, du har anvendt, er nok også det, som man i almindelighed må anse for det mest forsvarlige.

Og jo, jeg er enig med dig i, at dette spændende emne også kan være farligt. Det kan det som debatemne betragtet være, fordi der bliver inviteret til drøftelse af noget, der for de fleste vil være hjerteblod. Samtidigt er der tale om en empiri, som ikke kan foreligge for andre, hvorfor man skal vare sig for at gøre sig klog på noget, som man ikke selv har oplevet. Og ringeagtende kommentarer må ligge helt uden for det, som man kan tillade sig.

Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#7709 - 05/11/2009 09:56 Re: Har du erfaringer med meditation? [Re: Arne Thomsen]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland

Kære Arne.

Du skriver: »Hvordan det er? Prøv selv!« Dette er et overordentligt væsentligt udsagn, thi der findes efter miin opfattelse ikke nogen mulighed for at vurdere virkningen af en meditativ praksis, hvis man ikke selv har praktiseret. De, der ikke har mediteret under én eller anden form, bør holde sig uden for diskusssionen, hvis det drejer sig om at tage stilling, men naturligvis ikke, hvis det drejer sig om at stille uddybende spørgsmål.

Du nævner Jes Bertelsen, og han kan absolut anbefales. Han færdes hjemmevant i ganske mange meditationsteknikker, og det er faktisk ham, der har inspireret mig til den enfoldige teknik, som jeg efter min egen oplevelse har haft rigt udbytte af. Jeg tog udgangspunkt i hans bog »Individuation«, som udkom i 1975 på Borgens Forlag (ISBN 87-418-3521-2). Man kan for eksempel læse det sidste afsnit ’Det at øve’, som begynder på side 267.

Bertelsens ærinde er at anvise veje til at være sig selv. Dette er ingenlunde noget, som man uden videre kan tage fat på. Men vejen går præcis dér, hvor du peger: Prøv selv!


Med venlig hilsen

Kristian

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 29 1 2 3 ... 28 29 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Kæmpesommerhuse på Lolland skaber beky..
19/03/2024 09:41
Skraldemænd i Hvidovre har fortsat nedl..
19/03/2024 09:39
Lamin skal åbne Orange Scene i år
19/03/2024 09:36
Lynanalyse: Regeringen svækket og langt..
19/03/2024 09:33
Region lukker nordjysk skadeklinik
19/03/2024 09:26
Nyheder fra Religion.dk