annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
0 registrerede 254 gæster og 169 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 14 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7091 - 26/05/2009 13:53 Re: konfirmandens mareridt. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du får ikke noget svar på "det værendes ufattelige gåde" fra naturvidenskaben.
Det tror jeg, enhver seriøs naturvidenskabsmand (m/k) vil skrive under på.

At du ikke "køber" nogle religiøses idé om "en skabende ånd" forstår jeg da udmærket, men situationen er jo så herefter, hvad man vist plejer at kalde: "bar røv og viklers" smiler

At påtvinge børn religiøse, agnostiske eller ateistiske holdninger er jeg selvfølgelig (som du?) lodret imod.

M.v.h. Arne.



Redigeret af Arne Thomsen (26/05/2009 13:53)
Top Svar Citer
#7092 - 26/05/2009 20:12 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Du må ha’ mig undskyldt, men: du er ikke religiøs og "noget" langt udover det videnskabelige (dvs. konsistente sandsynlige beskrivelser) har din store interesse. Samtidig lader du dig ikke sådan begrænse af metafysik. Det skulle vel ikke være muligt, at levere en bare nogenlunde koncis beskrivelse af hvad du egentlig sysler med som trosanskuelse?

"Ligeledes mener jeg, det er fuldstændig klart, at videnskaben ikke kan sige noget som helst om verdens væren".

- Hvorfor står det dig klart og hvorfor kan den ikke dét?

Man kan undersøge hvad som helst der præsenteres, al den tid det der præsenteres har en substans der lader sig undersøge. Men problemet dit er måske, at der ikke rigtig ér en substans i dit livssyn der lader sig undersøge?

Er det alternativt Heidegger du fascineres af? Isåfald har du naturligvis læst ’Væren og Tid’, og er vel istand til at forklare dit grundsyn på en sådan måde, at det lader sig begribe...?

"Det er dette vidunderlige, fantastiske - jeg fristes til at bruge ordet: mirakuløse - et verden ER, der er det basale i min religiøsitet - og hvordan mennesker i tidens løb har skabt ufuldkomne billeder af verdens væren, det synes jeg egentlig ikke, det er værd at spilde ret megen tid på".

- Hvorfor er dét specielt fantastisk? Hvor ser du noget mirakuløse i, at verden omkring dig er til, og at du kan finde eksempler på fænomeners evne til at være en eksistens? At der findes (masser af) ting hvorom man intet ved og ikke endnu kan afdække med en udtømmende forklaring, det er rigtignok spændende, men da ikke hverken fantastisk eller mirakuløst - da heller ikke helligt, vel?

Du skriver akkurat til Treram: ”Men jeg synes du spærrer dig selv inde i et "miniunivers", siden du så helt klart vender ryggen til det værendes ufattelige gåde (som jo ligger udenfor naturvidenskabens gebet, og som er dét, der inspirerer mig)”.

- Jeg forstår ikke meningen: hvad er det mere præcist ved det at være til, set som konsekvens af evnen til eksistens på et biologisk grundlag, der er så ufatteligt at det ikke lader sig begribe? Da det jo indlysende ikke kan være din biologiske eksistens, du tildeler noget ”ufatteligt gådefulde”, idet du forinden udtrykte fuld forståelse og anerkendelse for evolutionsbiologiens forklaringer om livets udviklingsproces, da må det så ufatteligt gådefyldte vel derfor knyttes til netop metafysiske forklaringsmodeller?

Iden forbindelse: hvorfor mener du Treram spærrer sig inde i et ”miniunivers” (og hvor stort er forøvrigt sådan et?...blot fordi han (muligvis) ikke anerkender det metafysiske som udtryk for en relevant og interessant "makrouniversel ontologi" - som netop du jo endnu ikke har præsenteret nogen for her...er den en hemmelighed? blinker

Er meningen (jvf. "...som ligger udenfor naturvidenskabs gebet")..at skabe dig en syntese der skal forklare en ufattelig spændende syntese (en "åndsvidenskab"?)...men helt uafhængig af den natur mennesket udspringer fra?

Jeg sídder og funderer lidt over, ja nu har jeg selvfølgelig endnu ikke set din syntese, hva’ den egentlig skal bruges til og forklare.

Du skriver endvidere flg. til Treram, "Det er jo din gode ret at ignorere, men hvorfor så begynde at håne dem, der ser denne gåde som en væsentlig del af det at være?".

I hvilken forbindelse du til spørgsmålet om hvorvidt vi som individer betragtet, netop ikke blot udlever et liv fordi muligheden for eksistens nu engang forelå, skriver flg. til mig: "Jo - det kan man jo lade sig nøje med".

- Synes du ikke, nu du tydeligvis sidder inde med forklaringer der hæver sig udover i forvejen tilgængeligt materiale, uden bare at være en omgang mystik på hobbyplan, at det er på tide du præsenterer os for din "makroontologi" - du ser vel, at ingen ønsker bare at lade sig nøje, frem med godteposen Arne...? blinker

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (26/05/2009 21:09)
Top Svar Citer
#7095 - 27/05/2009 10:48 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Du stiller en masse spørgsmål, som jeg egentlig synes, jeg allerede har svaret på.
Du mener også at kunne bedømme, at jeg ikke er religiøs, hvilket jeg ikke tror, du er kompetent til at afgøre.

At videnskaben ikke kan sige noget om verdens væren (men en masse om, hvordan den fungerer), vil jeg tro, du kan få bekræftet af enhver seriøs videnskabsmand (m/k).
Det ligger jo simpelthen i aksiomerne og i metodikken.

Hæver man videnskaben op til at kunne sige den fulde sandhed om verden, gør man den jo til en religion - aksiomer til dogmer og metodik til ritualer smiler

Når du ser farven rød, ser du noget bestemt, og når jeg ser den samme farve rød, ser jeg også noget bestemt.
Men jeg ved ikke, hvad du ser, og du ved ikke, hvad jeg eller nogen anden ser, når vi ser på den samme farve.

Når du ser verden opfatter du den åbenbart som en selvfølge.
Når jeg ser verden, synes jeg, jeg ser et mirakel - det at der overhovedet ER en verden.

Har du ret? Ja, selvfølgelig har du det.
Har jeg ret? Ja selvfølgelig har jeg det.

Dertil behøves ingen raffineret Heideggersk filosofi.

Videnskaben kan sige en masse (dybt imponerende i øvrigt) om, hvordan verden fungerer, men den vil aldrig kunne sige noget udtømmende om hvorfor.

Jeg har ikke brug for nogen syntese, "makro-ontologi" eller andre fine raffinementer, for at undres over, for at betages af, for at opleve det hellige (det fuldkomne, det heldbringende, det ufattelige) i, at verden ER.

Jeg respekterer din måde at opleve verden på (som en selvfølge).

Jeg forventer, at du gør det samme angående min måde (som det hellige).

De er dog begge menneskeligt naturlige - og faktisk eksisterende - vil jeg mene - og behøver ikke - kan ikke - nærmere afklares - ved nogen analyse smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (27/05/2009 10:49)
Top Svar Citer
#7097 - 27/05/2009 17:58 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Kræver nu ingen særlig kompetence at afgøre hvorvidt en livsanskuelse er religiøs. Men det ér altså en religiøs trosanskuelse du driver med dér - det var et spørgsmål -, og endvidere det metafysiske derved, der mere afgrænset optager dig...er det her, vi skal finde svaret på hvad det egentlig er du tilbyder som metode til at forklare mennesket og verden omkring os?

Det må da siges at være et klart spørgsmål - for jeg synes du omgik det grundlæggende i det indlæg du svarede på. Så kunne du ikke præsentere os for en klar beskrivelse af metoden hvorved du skaber en forunderlig ontologi - i stedet for at beskrive, hvilke begrænsninger du tiltror videnskab?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#7098 - 27/05/2009 22:14 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Det er da spændende - for mig - at du interesserer dig for, hvad jeg skriver, men det ser ud til, synes jeg, at din tankegang ligger meget langt væk fra min - eller omvendt, hvis du foretrrækker dét smiler

Du efterlyser "en metode til at forklare mennesket og verden omkring os"

Sådan en har jeg ikke.
Jeg har kun min forundring - og min oplevelse af verden - herunder selvfølgelig også af mennesket (omend vi mennesker jo er mindre end en bagatel i universet).

I øvrigt tror jeg, du kommer til at gå forgæves i din søgen efter sådanne metoder, som vi mennesker skulle kunne bruge.

Det forekommer mig faktisk at være temmelig optimistisk (for nu ikke at kalde det arrogant) at tro, at vore pattedyrhjerner skulle kunne magte så stor en opgave smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (27/05/2009 22:15)
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 14 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Yderligere tre er anholdt i Polen og sæ..
21/05/2024 23:54
Zelenskyj om situationen i Kharkiv: Vore..
21/05/2024 23:12
Stødtand fra forhistorisk dyr fundet i ..
21/05/2024 22:03
Folkemødets program er større end noge..
21/05/2024 21:10
Israel beslaglægger kameraudstyr, der s..
21/05/2024 20:57
Nyheder fra Religion.dk