annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15638693
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378739
Et andet syn 1988092
Jesu ord 1521609
Åndelig Føde 1507266
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 121 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#980 - 14/06/2008 00:36 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Thomas

Prøv WSPA!

http://www.wspa.dk/index-2.html
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#981 - 14/06/2008 00:45 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ole bjørn]
jmp
Uregistreret

Jeg trækker grænsen der hvor jeg forlanger at de dyr vi spiser behandles ordentligt mens de lever. Det er det mindste vi kan gøre, men det gør vi ikke fordi vores forhold til dyr er det samme som vores forhold til andre mennesker - vi elsker dem ikke.
Top Svar Citer
#986 - 14/06/2008 12:32 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Indsendt af: ALH

Min tur ind i kornmarkens rytmiske og organiske liv havde intet med Nuet at gøre - tiden stod ikke stille men slog sin vante gang alt i mens jeg i en spontan modtagelighed kroppede med kornet, farverne og lyset ;)




Jamen, så lad os dog få troens ord på som plejer at kunne få selv en Hanskrist op af stolen (lige på nær, når der er fodbold): Ja, jeg kroppede så sandelig med Gud.

Og Gud hører jo netop ikke Nu'et til men derimod tiden og rummet, som vi hele tiden befinder os i.

Citatet vidner endvidere om det forunderlige ved troens væsen, der er organisk: et frø der får lov til at spire og folde sig ud. Et hjerte der får ben at gå med. Et ord der står fæstnet på sine rødder. En vind der blæser hvorhen den vil.

Guds Ånd er alt andet end en fritsvævende tanke og hovedet på alle kristelige kirker: Guds Ånd bliver vores virkelighed, når vi stemmer i og kropper med tilværelsens mange (gud)givne relationer. Først der bliver troen mere end blot en forestilling, for så levende, som vi er, er vores eksistens altid indfældet i det organiske liv; vores essens.


Mvh
Anne - hjælp mig, min Gud smiler
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#989 - 14/06/2008 14:34 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
jmp
Uregistreret

Ikke korrekt.

Jeg synes nok, at jeg, siden jeg begyndte at deltage i disse debatter har skullet stå til ansvar for andres fortolkninger af hvad jeg siger.

Det er ikke særlig svært at forstå at nuet er det eneste der er, tankemæssigt set, men det som er nu er os selv og vores forhold til omverdenen. Kun ved rent faktisk at være opmærksomme på vores egen bevægelse forstår vi sandheden om os selv.

Al vores lidelse og smerte er et resultat af vore ønsker og begær som igen er en flugt fra den tilstand vi virkelig befinder os i. Lykke og glæde er møntens ene side og smerte og frygt er resultatet af at vi altid søger nydelsen i en eller anden underfundig form.

Når vi er opmærksomme på os selv, og det kan vi kun være i forbindelse med omverdenen, ved at leve vores liv, så lærer vi os selv at kende. Så forstår vi os selv, ser os selv som vi er, hvilket vi kun kan i forbindelse med omverdenen fordi vi eksisterer i et samspil med den. (Det som er, betegner ikke en stilstand, det vi er, er i konstant bevægelse).

Men vi kan ikke forstå os selv fordi vi deler alting op i rigtigt og forkert, i synd og frelse, i fordømmelse og tilgivelse. Når man tilgiver, så synder man. Udover modsætningen fordømmelse/tilgivelse er usentimantalitetens klare blik som kun ser sandheden om det som er.

Når vi forstår os selv, bliver vi stille på en naturlig måde og vi bliver i stand til at skelne mellem tanke og virkelighed, hvilket ikke er ensbetydende med at vi ophører med at eksistere. Vi er stadig livets konstante bevægelse.

Men denne stilhed kan ikke beskrives med ord. Den opstår kun når man forstår sig selv og så er den ikke en idé, en tanke, en drøm.

Derfor kan man kun møde Sandheden hvis man går gennem den dør som er forståelsen af èn selv. Og derfor kan en anden aldrig gøre andet end at henvise til denne dør.

Man kan kun selv gå igennem den til den anden side.

Eller sagt på en anden måde, man kan kun selv leve sit liv, kun selv forstå.

Djævelen er legio, Gud er alene.

Hav, det godt, Anne. Jeg sagde jo engang til dig at det er meget svært. Men det er ikke svært at leve, man skal bare give los.

Som regel finder hjertet den rette vej helt af sig selv.
Top Svar Citer
#992 - 14/06/2008 17:10 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej jmp

"Ikke korrekt.

Jeg synes nok, at jeg, siden jeg begyndte at deltage i disse debatter har skullet stå til ansvar for andres fortolkninger af hvad jeg siger."

- Mit indlæg ovenfor var ikke møntet på dig og tolker heller ikke dig. Så der tager du fejl blinker Det var blot en indskydelse, fordi Thomas forleden dag tog tråden op og derved fristede mig til at give mere frit løb for troens ånd. Ligeledes med dig, måske ikke troens ånd, men du kommer da med et meget fint bud på det at forstå sig selv. Der er flere ting, jeg er enig i (enig eller uenig kan være en ensidig indstilling, måske jeg bare skal sige, at der er flere ting, som jeg har det på samme måde med), men der er også et par ting, hvor du trækker nogle begreber ind i en religiøs dogmatisk kontekst og derved betoner dem negativt, hvilket du er i din fulde ret til at gøre. Jeg forstår ikke mig selv ud fra denne vinkel (synd/tilgivelse), og når du skriver "Jeg sagde jo engang til dig, at det er meget svært" (ja, det har du sagt før), bliver jeg i tvivl om, hvad du egentlig mener. Jeg har aldrig sagt, at livet er let - eller det at forstå sig selv og sin omverden - er let blinker

Helt enig i denne: "Som regel finder hjertet den rette vej helt af sig selv".


Du må også have det godt.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 23:04
Kom op på bjerget...
af ABC
16/04/2024 19:15
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
Nyheder fra DR
Trump blev irettesat under retsmøde
16/04/2024 22:08
EU-lande opfordrer til besindighed i Mel..
16/04/2024 21:36
Gigantisk udgravning til Femern-tunnel e..
16/04/2024 21:20
Storbritannien tager første skridt mod ..
16/04/2024 21:13
Afspærringer ved Børsen opretholdes og..
16/04/2024 20:41
Nyheder fra Religion.dk