annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15770330
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391233
Et andet syn 1997707
Åndelig Føde 1552716
Jesu ord 1529677
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
2 registrerede (2 usynlige), 95 gæster og 122 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 14 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7119 - 01/06/2009 20:25 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg er sådan set åben for næsten enhver søforklaring, sålænge den ikke involvere en gud, en Jesu og en helligånd, disse "tingester" er udelukket fra min verden, at du så vil kalde det for at jeg befinder mig i et miniunivers, er din mening, men alt der har med religion at gøre,er kun for mennesker der ikke har opfundet den dybe tallerken.

Som jeg har sagt igen og igen, så er biblen efterhånden plukket helt fra hinanden, der er intet der kan tilbageføres til noget der er virkeligt, alt er løgn på løgn, men de troende er så forblændede af løgnehistorierne, at de ikke kan se de er ført bag lyset, magen til stupiditet skal man lede længe efter, læg nu lige mærke til at det ikke er dig jeg hentyder til, som du åbenbart tror, ok er du troende kommer du selvfølgelig med i flokken af får jeg hentyder til.

Og selvfølgelig har vi trosfrihed, men man må tage øretæverne der følger med når nu religionen er et offentligt statsautoriseret beteende med statsansatte sjælesørgere, der får penge for at udsprede løgn og humbug.

Men du siger du ikke er troende - men religiøs, jeg kan ikke lige se hvori forskellen ligger.??

Jeg kan forstå, at mennesket i urtiden mente der måtte være noget der oppe på himmnelbuen der havde skabt det hele, men dengang kendte man ikke til meget, ja man troede at jorden var flad o.s.v. så de er sådan set undskyldt, men at man stadig ikke er kommet et skridt videre, ser jeg som en stor tilbagegang for menneskeheden, selvfølgelig er der nogle troende fundamentalister der prøver at gryden i kog, uvist af hvilken grund.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7120 - 02/06/2009 10:12 Re: konfirmandens mareridt. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7212
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

At du ikke tilslutter dig kristne idéer og en tro på en hellig kristen treenighed/trefoldighed, og at du heller ikke tror på nogen anden religion, betyder ikke for mig, at du lever i et indskrænket univers.

At afvise sådan tro er da heldigvis den enkeltes frie ret (mens en påstand om, at "fader, søn og helligånd" ikke eksisterer, jo nok kræver et bevis - som ingen jo kan præstere) smiler

Det samme gælder selvfølgelig alle religioners hellige skrifter.

Jeg tager med glæde til efterretning, at du ikke henregner mig til "de troende".

Min religiøsitet ligger i at jeg opfatter verden som hellig, men jeg har ikke nogen gudstro (uanset at begrebet: Gud, jo findes i ganske mange varianter, som ikke alle er lige primitive).

Spørgsmålet om "højere magter" kan vi mennesker nok kun nærme os i form af mere eller mindre primitive fantasier - og mon ikke det egentlig netop er, hvad et flertal af skandinaver faktisk mener - uanset at vi stadig i Danmark og Norge - men ikke i Sverige - har en statsstyret kirke.

Om man så irriteres over sådanne fantasier eller bare ser dem som fantasifuld digtning om alt det, vi ikke ved, er vel en individuel sag.
Dog kan der jo ikke ses bort fra de mange forbrydelser, der er sket - og stadig sker - i de forskellige etablerede religioners navn.

Det, jeg mente angående et indskrænket univers er noget helt andet, nemlig det, der ligger i at tro på, at videnskaben skulle kunne finde den fulde sandhed om verden.

Det er, for mig at se, at gøre videnskaben til en religion - og tillige at ignorere, at videnskaben jo selv har sat sine egne begrænsninger.

Bliver man indenfor disse begrænsninger, kan jeg ikke se andet end, at man lever i et indskrænket univers.

Det har jeg fået indtryk af, at du gør - men korrigér mig endelig, hvis jeg har opfattet dig forkert smiler

P.S.: Du skriver om mennesket i urtiden, der så op mod himlen og mente, at der måtte være "noget, der havde skabt det hele", og du beklager, at "man stadig ikke er kommet et skridt videre". Jo, da - er du kommet videre? smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/06/2009 10:13)
Top Svar Citer
#7122 - 02/06/2009 19:54 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg vil hellere se et bevis på at gud, Jesus og helligånden eksisterer, hvilket nok bliver mindst lige så svært, det må være de troenes opgave at bevise deres sagnfigurer eksisterer.

Det er ikke videre klogt, at skulle bevise at noget ikke eksisterer, som du godt nok også skriver.

Hvis disse figurer eksisterer eller har eksisteret, må deres fantastiske evner havde givet nogle håndfaste beviser, såsom en flad jord, en Adam lavet af lerstøv, lerstøv der først er fremkommet efter at stenarterne har smuldret efter mil. af års vejrpåvirkning, beviser på at en gud har hjulpet et individ, der har bedt om dette i en bøn og sådan kunne man blive ved i timevis, men rigtige beviser vil ikke dukke op.

Nu har vi jo intet andet end videnskaben, til at finde ud af hvordan universet er skruet sammen, eller har du andre forslag (brugbare), hvilket jeg næppe tror.
At det gør videnskaben til en religion er da noget sludder.

Der kan da kun forskes på et videnskabeligt niveau, jeg kender ikke andre alternativer, om videnskaben så når til et facit kan vi kun gætte om, men det tror du ikke på, jeg er heller ikke så optimistisk, men hvad, livet er da skønt alligevel.

" der må være noget der har skabt det hele" og de troende er stadig ikke kommet videre, jo jeg er kommet videre, dette mørke punkt i menneskehedens historie, har altid været noget jeg ikke har kunnet acceptere.

De troende farer stadig til kirken, godt nok i betydeligt færre antal, men ikke destomindre tror de sq stadig på "underet".

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7123 - 02/06/2009 21:04 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

"Så vil det vel ikke være noget problem for dig at påvise, at jeg hører til "de troende" - samt at jeg noget sted har udtrykt, at jeg føler mig bedre end ateister".

- Da du jo ikke evner at fremvise en solid metode, hvorved vi faktisk kan observere og underløse dit "makrouniverselle" oplevelsesrum dér, da må vi jo nøjes med at validere de idéer du viser frem, som konsekvens af forestillinger du gør dig. Jeg ved så ikke, om du ligefrem mener idéer der relaterer sig til drømme om større universelle oplevelsesrum, skulle være en attraktion for de der faktisk bare holder af at opleve og beskrive naturen som den tilbyder sig?
Men i hvert fald synes jeg naturen tilbyder så rigeligt, uden at jeg behøver tilføre den en masse unødvendigt, for at betages som livsnyder.

Men det er faktisk en kendsgerning, at ateister gennem den kendte kulturhistorie har været forfulgt i mange hundrede år. Dette skyldtes ikke, at ateister tilførte verden trosanskuelser der diskvalificerede givne religiøse trosretninger i en samtid, men at de stillede fornuftige krav til de beskrivelser fra mennesker, der skulle være os til fordel i vores omgang og forståelse af naturen. Men også du sidder jo og fremhæver universelle idéer i kraft af dine sanser, samt "noget" du ikke lige har lyst til at forklare os hvad egentlig ér. Kunne det betragtes som sandsynligt, at denne manglende lyst kan skyldes, at du bare gerne vil adskille dig fra almene religiøse trosretninger udfra ønsker om originalitet, men faktisk bedriver samme syssel, og derfor står med et lille forklaringsproblem? Dét er min tanke...

"Sagen er jo den, at jeg ikke har nogen "tro", ikke har nogle dogmer, ikke har nogen teologi, men kun en oplevelse af verden".

- Men din anskuelse er dog så betragteligt større end menneskers omrking dig. Spørgsmålet er vel, hvordan du dog er kommet i besiddelse af en sådan anskuelse, hvis ikke i kraft af trosanskuelser fra spirituelle mennesker der netop tilkender verden visse værdisyn udfra en universalitet fra deres forestillinger, som hverken verden eller universet (endnu) selv har tilbudt. Fantasien er dog en dejligt ting, ik'? blinker
Eksempelvis må mennesker med "miniuniverser" jo se lidt imponeret ud, når du faktisk kan berette om et langt større univers fra din oplevelsessfære. Er det ikke lidt interessant, nu du ikke er religiøs og troende, synes du...?

Kunne du ikke vise os et par eksempler på hvordan universet blir så meget større, udfra dit syn; bare lige for at fastholde spørgsmålet om hvor stort et miniunivers egentlig ér, i forhold til det du driver med dér, hva' Arne? blinker

mvh
Simon


Redigeret af Simon (02/06/2009 21:23)
Top Svar Citer
#7125 - 03/06/2009 09:12 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7212
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Ja, jeg tænkte det nok.

Den "søforklaring", du disker op med for at gøre mig "troende", tror jeg ikke overbeviser andre end dig selv.
Og din argumentation for at jeg skulle føle mig bedre end ateister - i direkte modstrid med mine egne gentagne modsatte udtalelser - er for mig at se "helt ude i hampen".

Du gentager, for jeg ved ikke hvilken gang, dine grundløse påstande om at jeg skulle "gøre mig forestillinger" om verden, forestillinger, som du så vil kræve evidens, begrundelser, forklaringer osv. på.
Og det gør du på trods af, at jeg lige så mange gange har svaret dig, at jeg ikke har sådanne forestillinger.
Jo, goddaw do smiler

Det eneste, jeg har, er undren over, at verden ER.

En anden oplevelse (som vel er din?) er vel så den, at verden er en selvfølge.

Ja men så vær så god at give mig en videnskabelig begrundelse for dét!

Man kunne også give sig til at forlange en videnskabelig begrundelse for dét Vincent van Gogh så og gengav i sine billeder - og som vi jo er mange mennesker, der mærkværdigvis synes, vi genkender - altså at vi genkender noget, vi ikke kender.
Skal man følge din tankegang, må van Gogh selvfølgelig kasseres smiler

Du fortsætter din snak om mikro- makro-univers - og nu suppleret med den mistænkeliggørelse, at det er noget jeg bare har fundet på for at gøre mig interessant.
Er du ved at løbe tør for argumenter?
Hvis du endnu ikke har forstået naturvidenskabens selvvalgte begrænsninger, kommer du nok aldrig til det.

Og hvorfor svarer du ikke på det ganske enkle spørgsmål, om du anerkender, at mennesket aldrig vil kunne forstå verden fuldt ud.
Uha da nej - hvorfor mon? smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/06/2009 09:12)
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 14 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 >


Seneste indlæg
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Nyheder fra DR
Mere end 30 mennesker er døde i oversv..
03/05/2024 09:20
Pro-palæstinensiske protester spreder s..
03/05/2024 09:05
Danske Bank med milliardoverskud i året..
03/05/2024 08:00
Kun ét land overgår Danmark i pressefr..
03/05/2024 07:42
Tusindvis samlet til kapsejlads: En slag..
03/05/2024 07:06
Nyheder fra Religion.dk