annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15878259
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2398615
Et andet syn 2003402
Åndelig Føde 1602690
Jesu ord 1534402
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
0 registrerede 549 gæster og 53 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 17 < 1 2 3 4 5 6 ... 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5191 - 12/10/2008 13:37 Re: Nu ramler det for de kristne! [Re: ALH]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
ja men Anne dog,,

hvor er det godt, og et afsnit ville jeg selv gerne have skrevet, lige mine ord, nemlig følgende:

troen som det levede liv, det oplevede, det indholdsmæssige, hvor Kristus bliver vores ny virkelighed. Men det er vigtigt at se, for at det hele ikke blot bliver begreber eller livsfilosofi, at vi som mennesker konstant er i dialog med os selv, og at vi med vores ’jeg’ eller mangel på ’jeg’ hele tiden stilles i et forhold til vores omverden. Vores forhold til andre mennesker og forhold til Gud er derfor ikke kun noget, der foregår uden for os selv, for vi involveres med både tanker og følelser, og jeg’et stilles så at sige hele tiden på ”prøve”. Der vil derfor være en tid til den indre betragtning (handling) og en tid til den ydre betragtning (handling). Citat slut.


At du så laver lidt politisk korrekt akademisk tænkning, før dette dit fremragende afsnit kan jeg leve med, men disse akademiske floskler skal jeg nok få pillet af dig med tiden, nemlig som de her kommer til udtryk:

"Vi kan altså ikke udelukkende bygge en definition på den kristne mystik ud fra Paulus’ breve, for Paulus befandt sig i en helt anden kontekst, end vi gør i dag" Citat slut.





Jeg kan sagten begribe Wilfred Stinissens ord, men han mangler i udpræget grad sans for den Kristne mystik, som vi finder den hos Paulus, der med sin "i Kristus mystik" har redegjort for det helt essentielle i kristendommen. Uden denne Kristus-mystik ingen kristendom. Hvem har sans for disse sider af Pauls' mystik og kan skelne denne fra andre former for mystik, det har om nogen Luther (også ham der skaber en renæssance for Paulus) Albert Schweitzer, det har Barth og HansKrist.




"Sønnen der er >>pros ton Theon<< (rettet mod Faderen Joh. 1,1), og midt i denne strøm befinder mennesket sig. Det strømmer mod Faderen sammen med Sønnen".



Gu' strømmer mennesket ej mod Faderen sammen med Sønnen, Nyskabelsen er negligeret. Vi mangler bare vingerne og Himlen, "åh det er for meget". Tak Hegel og Marx at I frelste mig!

åh nej sådan noget SelvOpHøjTidelig fis og bæh! Her mangler kenotisk forståelse og den rette forståelse for inkarnationen og den antropologiske stigning/værdistigning er væk (1)*, mennesket er forladt, Gud er det hele, nej om jeg gider, så er det meget bedre at læse det du skriver Anne, som fx det jeg fremhævede ovenfor.

Jeg bryder mig ikke om den form for mystik. Som altid vil være blot et neurotisk alternativ til de udfordringer vi står overfor i vores moderne verden. Denne form for mystik er en forkert måde at imødegå tidens stress og udfordringer på, det er en forkert måde at forstå mystikken som noget der ikke er relateret til menneskets kreative virke og virksomhed. Nej læs dog om karismaerne hos Paulus. Et helt anderledes levende, intelligent og kreativt kærligt fællesskab fandtes i de Paulinske urmenigheder. Her fandtes Kristi ånd og Frihed, Kristi gejst og den helt nødvendige entusiasme og optimisme og triumf. Vi finder stadig denne liflige duft indenfor sportens verden, på arbejdspladser og blandt de innovative og kreative mennesker.


(1)*:

vort borgerskab er i himlene; derfra venter vi også Herren Jesus Kristus som frelser. Han skal forvandle vort fornedrede legeme og give det skikkelse som hans herliggjorte legeme med den kraft, hvormed han kan underlægge sig alt. Fil 3, 20 - 21.


Mange kærlige hilsner Hanskrist.

PS: som psykoanalytisk interesseret er jeg selv sagt interesseret i den narcissistiske neurose (som vi ser hos W. Stinissen og megen anden mystik), også den der er forklædt som religiøsitet, som findes udtalt i østens religiøsitet og islam. Men den narcissistiske neurose og de religiøsiteter der lider herunder, skal ikke dyrkes, men løses. Som ødipuskomplekset skal løses, ved at man bliver sin biomoderpsyke bindinger så meget kvit at man kan deltage helt og fuldt i dette at arbejde og elske en anden fremmed voksen kvinde, så skal disse arkaiske religioner også have et ordentligt los i røven som Paulus gav dem det.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#5223 - 12/10/2008 23:50 Re: Nu ramler det for de kristne! [Re: Hanskrist]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Stakkels Hanskrist. ALH har mere format end du nogensinde vil få. Her fra sidelinien vil jeg bare udtrykke håb om at du aldrig får 'pillet noget af det af hende' som udgør hendes originalitet.

Og hvad er dette med 'at pille noget af nogen' al din tale om jegbevidsthed, er åbenbart blot et ønske om at dominere over andre.

Sørgeligt.

Jeg håber ikke at hun lader sig påvirke af al din udbasunering, men det sker nok desværre alligevel.

Top Svar Citer
#5224 - 13/10/2008 00:02 Re: Nu ramler det for de kristne! [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Smukt ALH. Hold fast derved. smiler
Top Svar Citer
#5227 - 13/10/2008 00:45 Re: Nu ramler det for de kristne! [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Du er da totalt gået i opløsning min ven.


Få lige dig selv samlet op, før du begynder at skrive igen.

God bedring!

Håber at se dig frisk igen snart, en af dagene.



Kærlig hilsen HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#5230 - 13/10/2008 07:18 Re: Nu ramler det for de kristne! [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Du har aldrig i dit liv lyttet til noget, vel?

Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 17 < 1 2 3 4 5 6 ... 16 17 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Uheld på Vestmotorvejen skaber en kilom..
14/05/2024 16:22
Tyrkisk politi anholder over 500 persone..
14/05/2024 16:10
Op mod 20 anholdt i stor politiaktion mo..
14/05/2024 15:55
Mette Frederiksen vil vædde en øl på,..
14/05/2024 15:20
36-årig mand idømt 16 års fængsel fo..
14/05/2024 15:12
Nyheder fra Religion.dk