annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
0 registrerede 763 gæster og 214 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45554 - 04/01/2026 16:12 Re: Kristendom [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hvad der griber mig i kristendommen, er næstekærligheden og naturkærligheden (sidstnævnte gemt og glemt i mange år i Thomasevangeliet).
At næstekærligheden ikke trives blandt os mennesker her på kloden har den religion med flest nedlemmer- kristendommen - desværre ikke formået bedre.
Og hvad naturkærligheden angår, ser det desværre endnu værre ud.

Det fremgår tydeligt af Kristeligt Dagblad i dag.

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45555 - 04/01/2026 17:28 Re: Kristendom [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hvad der griber mig i kristendommen, er næstekærligheden og naturkærligheden (sidstnævnte gemt og glemt i mange år i Thomasevangeliet).

Du fortolker Thomas Evangeliet forkert og da jeg bragte citater fra Thomas Evangeliet der klart viste du misforstod Thomas Evangeliet nægtede du at svare.

Citat:
80. Jesus sagde: Den, der har lært verden at
kende, har fundet kroppen, men den, der har
fundet kroppen, er mægtigere end verden.

111:
Siger Jesus
ikke: Den, der finder sig selv, er mere værd
end verden?

Kærligheden til Skabelsen kan ikke være stærkere end den er i Nye Testamente.

Du nægter at svare på konventionel industri landbrug og her især svinefabrikkerne?

Er der personlige grunde til at du ikke tør være kritisk her????

Dette er jo i størrelsesorden 1000 gange værre end den detalje med at sogne Kirkerne som jordejer der bevæger sig i grøn retning at dette ikke går lige stærkt i alle sognekirke - nogle steder er de langt fremme og andre steder er de stødt på økonomiske forhold der har sat den udvikling på midlertidigt pause.

Men stadig er det nul og niks ved siden af svinefabrikkerne som du ikke tør kigge på. Hvorfor?

Lukker du øjnene for den udvikling du har været en meget aktiv del af???
#45556 - 04/01/2026 18:43 Re: Kristendom [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Det er Thomasevangeliets logion 77, der gør indtryk på mig:
Citat:
Jesus sagde: Jeg er det lys, som er over
dem alle. Det er mig, som er det hele. Fra mig
opstod det hele, og til mig strakte det hele sig.
Split et stykke træ, og jeg er der. Løft en sten,
og I vil finde mig der.
Det kan du ikke lave mig om på.

Der er ikke mange, der har været mere kritisk overfor konventionelt landbrug og svinefabrikker end mig.
Min hovedopgave var at bekæmpe smitte svinene imellem, men jeg anbefalede dyrevelfærd for svin i form af økologisk svinehold, en griselem til udendørs areal (opfundet af mig, men blev ikke populær) og dybstrøelse, der er noget nær paradis for svin, men desværre heller ikke særlig populær.
På mine gamle dage kan jeg ikke rigtig gøre mere end at afvise industrikød og alene købe økologisk kød, æg, ost og grønsager, som alle vi forbrugere burde.

Så jeg kan ikke rigtig se det relevante i dit forsøg på at mistænkeliggøre mig blinker

Arne heart smiler

Redigeret af Arne Thomsen (04/01/2026 18:44)
Top Svar Citer
#45558 - 05/01/2026 10:50 Re: Kristendom [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Thomas Evangeliet:

80. Jesus sagde: Den, der har lært verden at
kende, har fundet kroppen, men den, der har
fundet kroppen, er mægtigere end verden.

111:
Siger Jesus
ikke: Den, der finder sig selv, er mere værd
end verden?

Du læser Logion 77 forkert - hvilket jeg altid har sagt dig. Det vender som 80 og 111 også siger det.

Nå men det undrede mig bare at du var optaget af den bagatel det er at Sogne Kirkernes bidrag til den grønne omstilling foregår med forskellig hastighed her og der, fra Sogn til Sogn. Og at der hvor det er på midlertidigt pause skyldes det økonomiske forhold. Det egentlige problem er jo konventionel industri landbrug.

Nå men det jeg undrer mig over er at du altid er negativ og hele tiden fører hetz mod kristendommen - fra dig af bliver vi aldrig klogere på kristendommens indhold.

Jeg hører fx rigtig rigtig meget P1 Radio om kristendom og det er altid spændende fordi udsendelserne handler om hvad det er vi mennesker kan møde i kristendommen.

Ligeledes med de podcasts og de youtube videoer jeg ser om kristendommen eller artikler jeg læser (eller bøger), det er altid en spændende undersøgelse kristendommens indhold.

Dette er i stor kontrast til dig der altid hetzer kristendommen - ovenikøbet en kristendom du forstår lige så dårligt som en 🐜 myre forstår den computer den pisser på.

Er det virkelig det indtryk du ønsker at gøre på verden, dine omgivelser???

Det giver ikke meget mening eller forstand at læse dine utallige negative hetz angreb på kristendommen, der mangler et udbytte og en større forståelse kristendommen.

Min interesse er den dybe forståelse ikke overfladiskhed og sjofelheder og brok brok brok, hetz hetz hetz.

Istedet for at du altid skal pege fingre ad andre (hetz mod andre) er der så noget i verden du har en dyb forståelse af som du gerne vil videreformidle???

Eller er du bare en gammel vred bitter ateistisk avis læsende mand der mener kristendommen er skyld i alverdens problemer.

Måske du skulle gå til psykolog og fortælle at du egentlig er træt af din bitterhed og vrede og din besættelse af at kristendommen er skyld i alverdens problemer.

Hvorfor er jeg sådan et menneske - helt humørforladt og gudsforladt og åndsforladt, som kun er fyldt med kritik og hetz af kristendommen?

Lad os se om det i 2026 lykkes dig at ændre dit mindset om din omverden - dine medmennesker - måske er de kristne ikke skyld i alverdens problemer som er din evindelige påstand.

Held og lykke

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Lyt til Supertanker nu her kl 11 P1 Radioen - "Er vi Natur".
#45559 - 05/01/2026 16:49 Re: Kristendom [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Hanskrist, det ser ud for mig, som om du ikke har fattet, at jeg respekterer andres tro, og samtidig fastholder min ret til at have min tro - og til at ytre mig herom.

Jeg har ikke til hensigt at drive missionsvirksomhed, og jeg er afvisende overfor andres missionstiltag mod mig.

Ligeledes er jeg afvisende overfor "personfnidder".

For mig drejer det sig om bedst muligt at formulere mig om, hvor jeg står trosmæssigt, og jeg oplever ofte, at netop dét at formulere mig virker udviklende og afklarende i mig.

Når jeg læser om andres tro, fokuserer jeg på, om der er noget, der inspirerer mig, og når dét ofte ikke er tilfældet, må jeg nøjes med at respektere at vedkommende har sin tro.

Jeg har gået en lang vej, siden jeg startede her på Trosfrihed.dk og indtil nu, hvor jeg fornemmer en ufattelig guddommelig kærlighed til alt værende - som inspiration i mit liv.

I begejstring over denne kærlighedens inspiration kan jeg ikke udelukke drømmen om, hvis vi alle oplevede den: Paradis smiler

Arne heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >

Seneste indlæg
Kristendom
af Arne Thomsen
05/01/2026 21:53
Misforståelsen
af somo
05/01/2026 08:17
Solen brænder ud
af Arne Thomsen
27/11/2025 16:58
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
02/11/2025 12:56
Kyrie eleison
af RoseMarie
02/11/2025 07:31
Nyheder fra DR
Topchef i Bang & Olufsen stopper med omg..
07/01/2026 10:45
Strømmen er på vej tilbage i Berlin
07/01/2026 10:26
Antallet af konkurser er på laveste niv..
07/01/2026 10:23
2025 blev det varmeste år nogensinde m..
07/01/2026 09:40
Danish Crown skal ansætte 100 nye medar..
07/01/2026 09:14
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Venstre-koryfæ melder sig ud af dansk-a..
07/01/2026 10:00
Har du nogensinde bidt mærke i de bizar..
07/01/2026 09:30
Tre tyve på anklagebænken: Tiltalt for..
07/01/2026 09:20
Varsel om snestorm nedjusteret: Rammer m..
07/01/2026 09:18
En af de mest berygtede dobbeltagenter i..
07/01/2026 09:10