Du har en tro som en holdning - du filosofere over tingene - har en masse meninger og ja du har en voldsom kritik og afvisning Gud i Jesus Kristus - at vi møder Gud i Jesus Kristus - som blandt andet en SØN'FADER JEG'DU dynamisk skabende kreativ samspilsvirkelighed gennem Helligånden hvor både Gud og mennesker kan gøre udspil og indspil - det Jung er så begejstret over og som hans Psykologi er grundlagt på.
Selve det Helt Essentielle i det Religiøse Spirituelle Åndelige afviser du - der er ikke skyggen af det - som beskrevet her:
Det kristne TROsLIV og dets SPIRITUALITET der er paulinsk er som følger noget vi participerer i - er grebet af der forvandler os:
Den franske teolog André Gounelle definerer fides qua således: ”’Fides qua creditur’:
henviser til Guds aktive tilstedeværelse i mig, et nærvær, der griber mig, virker mig, forvandler mig, sætter mig i fællesskab med Gud.”
Paul Tillich, systematic theology
What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion.
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
-0-0-0-
Citat:
Luther:
Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
Citat:
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.
Det ovenfor er hvad der er det helt centrale essentielle i det religiøse spirituelle åndelige der gælder menneskers liv og sådan har det altid været - mennesker der møder Gud eller Gud der kommer mennesker imøde gennem Guds Kærlighed Kristus og det har alle dage betydet hvad der er beskrevet i citationsboksen.
Og uha uha hvor jeg mangler denne den religiøse spirituelle åndelige dybdedimension hos dig - men som agnostiker der afviser Gud og ikke tror på Gud kan jeg jo godt se at du afviser det religiøse.
Du er filosofisk (tænkende) men ikke religiøs som det er beskrevet i citationsboksen ovenfor.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist