annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
SÃ¥ er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Der er RAV i æ HAV
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen 43 gæster og 292 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 11 < 1 2 ... 9 10 11
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#45489 - 21/09/2025 10:45 Re: Egen tro - og andres... [Re: Hanskrist]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Kære HansKrist hvem af jer har skrevet som i citationsboksen nedenfor?

Vedkommende der har ordet i sin magt samtidigt med at han forstår hvad det kristne TROsLIV og dets tilhørende dynamiske SPIRITUALITET dækker over.

Jeg vil begynde at studere manden for hvad han skriver har han ikke alene fra sig selv men er blevet ham Åbenbaret gennem Helligånden - Kærligheden's og Visdoms Ånd.

Tidligere har jeg også set at du er omhyggelig med at kendetegne Åbenbaringen Gud i Jesus Kristus omfatter:

Omfatter selvfølgelig:

1):

hvem Gud er

2):

vores virkelighed med Gud

3):

men lige så vigtigt hvem vi mennesker er i Gud - i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus

Det enestående er at du kan finde 1) og 2) og 3) hos Paulus og citere fra Paulus's Breve for at illustrere hvordan dine tanker har rod i den paulinske i Kristus Helligånds SPIRITUALITET.

Citat:
At Jesus er Kristus betyder at vi møder Gud i Jesus Kristus at vi bliver forenet med Gud i Jesus Kristus. Ja i Jesus Kristus er der en Åbenbaring Gud og vores virkelighed med Gud - vores SØN'FADER JEG'DU KREATIVE DYNAMISKE KOMMUNIKERENDE SAMSPILS'VIRKELIGHED med Gud gennem HELLIGÅNDEN hvor både Gud og mennesket kan gøre indspil og udspil.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus er Guds fødsel i menneskets liv som straks også bliver menneskets fødsel i Gud som dette begyndte i verden ved mennesket Jesus.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed (de Nye Skabninger vi er i Kristus) ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder og samfund og senere Kirkerne.

Alle der beskæftiger sig med religion er uanset om de selv tror på det enige om at der i Jesus der er Kristus er en Åbenbaring Gud og vores virkelighed med Gud - vores SØN'FADER eller JEG'DU dynamiske skabende kommunikerende samspils'virkelighed med Gud gennem Helligånden hvor både Gud og mennesket kan gøre indspil og udspil.

Dette er ikke et dogme men evangeliet og en beskrivelse af de kristnes GudsTro som værende KristusTro - vi møder og bliver forenet med Gud og kender Gud igennem Jesus Kristus Åbenbaring Gud og vores virkelighed med Gud og hvem vi mennesker er i Kristus (i Gud).

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus er den mest vitale religiøse spirituelle åndelige guddommelige dynamiske skabende succesfulde ÅNDsKraft (Gud Helligåndens Ny Væren) ind i verden nogensinde set begyndende ved mennesket Jesus. Det har gjort menneskeheden musikalsk syngende og dansende og seende i Ånden - skabt livgivende Arketyper Billeder og Guddom'lige Visioner og Syner i det menneskelige sind som vi deler med hinanden i det kristne kulturliv.

Kære HansKrist - du kan godt tillade dig at koncentrere dig om at skrive for vi andre højt begavede - for Arne vil dig ikke noget godt - han er ondskabsfuld dybt ind i sit hjerte og sind overfor dig og det har han været alle dage - lige fra religionsdebattens dage i Kristeligt Dagblad's Regi og fra 2007/8 hvor det blev Trosfrihed.

Svært at vurdere om Arne er dum eller ondskabsfuld udspekuleret overfor dig. Ihvertfald er han ikke overfor dig som han er og har været overfor Tikka og Gerth og Thomas i sin tid. Han giver dig en meget negativ særbehandling og det er så ødelæggende for den gode spændende debat her på Trosfrihed.
#45490 - 21/09/2025 10:57 Re: Egen tro - og andres... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Nå da - så kom der omsider alligevel et langt indlæg fra Hanskrist, som svar på mit forslag om en kort og klar "trosbekendelse".

Desværre indeholder svaret intet herom, men er alene en længere omgang "personfnidder" - rettet mod mig - og som jeg selvfølgelig derfor kun skimmer.

Hvorfor Hanskrist ikke ønsker at klarlægge sin tro - og i stedet "fnidrer" - det har jeg mine tanker om, men de hører - efter min mening - ikke hjemme i en god dialog, så dem holder jeg for mig selv blinker

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45491 - 21/09/2025 12:17 Re: Egen tro - og andres... [Re: Arne Thomsen]
veteran
Hvorfor Hanskrist ikke ønsker at klarlægge sin tro

Det har jeg da gjort - ikke bare idag men du spørger efter det i en tråd hvor jeg har gjort det med bravur til ug med kryds og slange - du læser simpelthen bare ikke hvad jeg skriver og det har alle dage undret mig hvorfor du ikke gør det.

Men Bjørn var inde på at du ikke kunne læse en tekst og forstå en tekst - jeg tror lidt det samme må jeg sige. Da du intet ænser og reagerer på af hvad jeg skriver.

Du skal jo reagere på hvad folk skriver ellers er der ingen samtale og debat

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
#45492 - 21/09/2025 15:17 Re: Egen tro - og andres... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hanskrist:
Citat:
Hvorfor Hanskrist ikke ønsker at klarlægge sin tro

Det har jeg da gjort - ikke bare idag men du spørger efter det i en tråd hvor jeg har gjort det med bravur til ug med kryds og slange - du læser simpelthen bare ikke hvad jeg skriver og det har alle dage undret mig hvorfor du ikke gør det.
og
Citat:
At Jesus er Kristus betyder at vi møder Gud i Jesus Kristus at vi bliver forenet med Gud i Jesus Kristus. Ja i Jesus Kristus er der en Åbenbaring Gud og vores virkelighed med Gud - vores SØN'FADER JEG'DU KREATIVE DYNAMISKE KOMMUNIKERENDE SAMSPILS'VIRKELIGHED med Gud gennem HELLIGÅNDEN hvor både Gud og mennesket kan gøre indspil og udspil.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus er Guds fødsel i menneskets liv som straks også bliver menneskets fødsel i Gud som dette begyndte i verden ved mennesket Jesus.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed (de Nye Skabninger vi er i Kristus) ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder og samfund og senere Kirkerne.

Alle der beskæftiger sig med religion er uanset om de selv tror på det enige om at der i Jesus der er Kristus er en Åbenbaring Gud og vores virkelighed med Gud - vores SØN'FADER eller JEG'DU dynamiske skabende kommunikerende samspils'virkelighed med Gud gennem Helligånden hvor både Gud og mennesket kan gøre indspil og udspil.

Dette er ikke et dogme men evangeliet og en beskrivelse af de kristnes GudsTro som værende KristusTro - vi møder og bliver forenet med Gud og kender Gud igennem Jesus Kristus Åbenbaring Gud og vores virkelighed med Gud og hvem vi mennesker er i Kristus (i Gud).

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus er den mest vitale religiøse spirituelle åndelige guddommelige dynamiske skabende succesfulde ÅNDsKraft (Gud Helligåndens Ny Væren) ind i verden nogensinde set begyndende ved mennesket Jesus. Det har gjort menneskeheden musikalsk syngende og dansende og seende i Ånden - skabt livgivende Arketyper Billeder og Guddom'lige Visioner og Syner i det menneskelige sind som vi deler med hinanden i det kristne kulturliv.

Det er, når du skriver:
Citat:
at jeg bliver forvirret.
Du skriver intet om, hvordan man møder og bliver forenet.
Du har tidliere skrevet, at du døde og blev genfødt i Kristus.
Men er det nu sandt, at du "døde", og at du blev "genfødt" - og herefter "kender Gud"?
En fysisk død og genfødsel er det jo i hvert fald ikke - og hvad er det da?
Det samme gælder udtykket: "være i Kristus".

Jeg ville gerne forstå og respektere din tro - og gør det pricipielt også - men den måde, du præsenterer den på, giver mig en fornemmelse af, at den er uopnåelig og elitær.
Ligeså savner jeg noget om, hvordan det er bedst at leve livet.

Håber du ser, at jeg ærligt søger at opfatte din tro - og at jeg vil respektere den.

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45493 - 21/09/2025 18:42 Re: Egen tro - og andres... [Re: Arne Thomsen]
veteran
Citat:

Du skriver intet om, hvordan man møder og bliver forenet.
Men er det nu sandt, at du "døde", og at du blev "genfødt" - og herefter "kender Gud"?

"Du skriver intet om, hvordan man møder og bliver forenet".

Jo det gør jeg da, det er Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden der ret for alvor begyndte ved mennesket Jesus.

At her i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden. Nu er Gud ikke længere i menneskelig spekulation. Det er ikke mennesket der skal definere Gud og gøre sig tanker om hvilken plads det i sin Gudløshed vil give Gud - da Gud er kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd i Jesus Kristus.

Herefter (efter Jesus Kristus Åbenbaring vores virkelighed med Gud) er alt forandret for vi kristne: vi lever nemlig nu i et SØN'FADER eller JEG'DU dynamisk skabende kreativ (BØNsHørende) kommunikerende samspils'virkelighed med Gud gennem Helligånden. Jungiansk Psykologi har bevist empirisk klinisk det rigtige heri - ingen mennesker lever alene - men i kommunikation med ArkeÅnden Gud og andre Arketyper UrBilleder eller MOTIVATIONER der driver på os i et kommunikerende samspil - der er med til at udforme vores liv i samspil med vores egen menneskelige bevidsthed og forståelse tingene.

Nej sådan kunne jeg aldrig finde på at formulere mig. Men Paulus har formuleret sig i den stil og jeg forstår hvad han mener - men til trods så må vi sige at Paulus's personlighed sørme ikke afgået ved døden (1)* selv om Paulus skriver sådan.

Hvad der dør eller som vi "dør fra" - "afdør fra" er at vi ikke længere vil lade os styre kun af vores egen ånd (fornuft) - vi tager Gud og Guds Ånd (Åbenbaringens Ekstatisk Fornuft) med på vores vej her i livet. Vi ønsker oprigtigt et liv med Gud i Jesus Kristus gennem Helligåndens formidling - ja for i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd Helligånden.

Det der dør i mig er min modstand mod Gud og min selvtilstrækkelighed at jeg lever som om jeg er alene og kun har mig selv at stole på - nemlig er der jo ud over min egen ånd jo ligesåvel Guds Ånd at lade sig styre af.

Genfødt bliver jeg og alle andre gennem at tage imod at Gud i Jesus Kristus (Guds Kærlighed Kristus) er kommet os nær som virkelighed gennem Helligånden - og det er her Guds Ånds NådesVærk i os der genføder os - som de nye Skabninger vi er i og med Kristus (Guds Kærlighed Kristus).

(1)*:

Citat:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Ja selvfølgelig kender vi Gud i Jesus Kristus - på en måde verden aldrig tidligere har set det - erfaret det. Men som jeg ovenfor og næsten hver dag beskriver det.

Gud - Guds Ånd i Jesus Kristus vil åbenbare både hvem Gud er som Fader - Jesus Kristus Gud Fader - men også hvem vi er som Guds Børn - hvem vi er i Gud (i Kristus) de nye Skabninger vi er i Kristus.

I Jesus Kristus er der både en Åbenbaring Gud men sørme også en Åbenbaring hvem vi mennesker er i og med Gud (i Kristus).

Dobbelt Åbenbaring kunne vi sige. Eller en tosidig Åbenbaring - Mønt med to sider.
Side 11 af 11 < 1 2 ... 9 10 11

Seneste indlæg
Egen tro - og andres
af Hanskrist
21/09/2025 18:42
Misforståelsen
af somo
20/09/2025 07:22
Dumme svin
af Hanskrist
10/09/2025 10:25
Lys
af Hanskrist
06/09/2025 11:11
Troens frihed
af Tikka
03/09/2025 00:05
Nyheder fra DR
I aften kan Aarhus igen lukke øjnene pÃ..
21/09/2025 20:02
Fem dræbt i israelsk angreb i Libanon
21/09/2025 19:27
Hattrick i uafgjort opgør mellem FCK og..
21/09/2025 18:04
Syrien skal til valg 5. oktober
21/09/2025 17:28
Pia Olsen Dyhr sygemeldt efter styrt på..
21/09/2025 16:13
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Eksperter: Anerkendelse af en palæstine..
21/09/2025 18:00
Børneopdragelse er blevet kulturkamp: D..
Eske Kath maler verden for at kunne bær..
Politi opjusterer antal: 200.000 amerika..
21/09/2025 17:36
Iris Murdoch skildrede sjælenes indre d..
21/09/2025 17:30