annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 8 gæster og 351 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45478 - 15/09/2025 22:15 Re: Egen tro - og andres... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Det er jo mig, der fremsætter en påstand - om hvad jeg har opfattet fra Kristus Ikonen.
Jeg er ikke en autoritet og har derfor ikke adgang til at udbrede dogmer, som kristne skal rette sig efter.

Men hvis det er vigtigt for dig at gøre mig til "dogme-mager" så gerne for mig.
Jeg vil dog tilføje, et jeg er imod dogmer.
Jeg opfagtter dem som en slags tros-tvang.

Men jeg kan dog godt indse, at det at underordne sig dogmer kan give tryghed.
Sådan er jeg imidlertd ikke indrettet.
(Som Kristeligt Dagblad påviste, er der jo mange danskere, der har det ligeså.)

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45479 - 15/09/2025 22:38 Re: Egen tro - og andres... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Jeg har ikke gjort dig til dogme-mager. Du har selv fremsat en bekendelse, der rummer et dogme.

Og dét står klart! – uanset hvad du kalder det!

God aften og nat søvnig

.
Top Svar Citer
#45480 - 15/09/2025 22:56 Re: Egen tro - og andres... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Jeg kan jo ikke gøre andet end at være så ærlig og så præcis, som det er mig muligt.
Også en god aften og nat ønsker jeg dig smiler
Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45481 - 16/09/2025 03:30 Re: Egen tro - og andres... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Men hvis det er vigtigt for dig at gøre mig til "dogme-mager" så gerne for mig.
Jeg vil dog tilføje, et jeg er imod dogmer.
Jeg opfagtter dem som en slags tros-tvang

Du har så mange dogmer men da du ikke tror på Gud og ej heller er kristen - ja tværtimod repræsenterer et utal af Anti Jesus Kristus påstande må man sige at du angriber kristendommens dogmer med dine egne modsvar dogmer.

I stedet for at gå i krig med dogmerne og som Arne opfinde en lang række Anti Jesus Kristus Dogmer burde man hellere forstå hvad det er for en virkelighed dogmerne forsøger at indfange.

Du går i krig med de kristne dogmer (som du iøvrigt ikke forstår) og så opstiller du dine Anti Jesus Kristus dogmer. Fx en Gudløs Jesus Kristus og at guddommeligt ikke betyder Guddom'ligt - hvad det så betyder kunne være sjovt at vide.

At Jesus er Kristus betyder at vi møder Gud i Jesus Kristus at vi bliver forenet med Gud i Jesus Kristus. Ja i Jesus Kristus er der en Åbenbaring Gud og vores virkelighed med Gud - vores SØN'FADER JEG'DU KREATIVE DYNAMISKE KOMMUNIKERENDE SAMSPILS'VIRKELIGHED med Gud gennem HELLIGÅNDEN hvor både Gud og mennesket kan gøre indspil og udspil.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus er Guds fødsel i menneskets liv som straks også bliver menneskets fødsel i Gud som dette begyndte i verden ved mennesket Jesus.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed (de Nye Skabninger vi er i Kristus) ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder og samfund og senere Kirkerne.

Alle der beskæftiger sig med religion er uanset om de selv tror på det enige om at der i Jesus der er Kristus er en Åbenbaring Gud og vores virkelighed med Gud - vores SØN'FADER eller JEG'DU dynamiske skabende kommunikerende samspils'virkelighed med Gud gennem Helligånden hvor både Gud og mennesket kan gøre indspil og udspil.

Dette er ikke et dogme men evangeliet og en beskrivelse af de kristnes GudsTro som værende KristusTro - vi møder og bliver forenet med Gud og kender Gud igennem Jesus Kristus Åbenbaring Gud og vores virkelighed med Gud og hvem vi mennesker er i Kristus (i Gud).

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus er den mest vitale religiøse spirituelle åndelige guddommelige dynamiske skabende succesfulde ÅNDsKraft (Gud Helligåndens Ny Væren) ind i verden nogensinde set begyndende ved mennesket Jesus. Det har gjort menneskeheden musikalsk syngende og dansende og seende i Ånden - skabt livgivende Arketyper Billeder og Guddom'lige Visioner og Syner i det menneskelige sind som vi deler med hinanden i det kristne kulturliv.

Det har fået Arne til at rejse til Grækenland og vandre op af et bjerg mod en græsk ortodoks kirke hvor der var et Jesus Kristus Ikon. Umiddelbart tror Arne han har mødt Guds Kærlighed Kristus men som årene går afsværger og benægter han dette - han tror ikke på Gud i Jesus Kristus og ja iøvrigt tror han slet ikke på Gud og ja han er slet ikke kristen. Hvilket vi der har læst Arne's utallige skriverier ej heller et sekund kan være i tvivl om rigtigheden i.

Da Arne ikke tror på Gud må vi andre gætte os til hvad det guddommelige betyder hos Arne og hvad en Gudløs Jesus Kristus betyder. Guds Kærlighed Kristus findes ikke i Arne's univers da der ikke er noget der er fra Gud da Gud afvises. Gud der er allestedsnærværende immanent og på samme tid Transcenderer og overgår er før og udover alt det værende.

Arne har troet han stod ansigt til ansigt med Kristus men senere fandt han ud af at Jesus Kristus er Gud'løs - ikke har Guddom'LigHed da der ikke eksisterer nogen Gud at ligne og være lig.

I Jesus Kristus har vi eller vores Personhed eller "Ansigt til Ansigt'Lighed og menneskelighed" (JEGhed) vores Guds Billede'LigHed og Guddom'Lighed vores sande identitet som Guds Børn - som hørende Gud til. Læs mere herom i Rom 8 og i hvad HansKrist skriver i Galleriet under emnet "Ikon af Kristus" startet af Arne men FULDENDT af HansKrist ved hjælp af Paulus og Nicolai Berdyaev der virkelig stod den ortodokse kirke nær til trods hans kritik af den.

Jeg har før bedt for Arne og det vil jeg gøre igen.

Bedt for at Gud må komme til Arne i Jesus Kristus. Måske Ikonet af Jesus Kristus har stået i vejen for Gud der Transcenderer alt der er samtidigt med at Gud er allestedsnærværende - nærværende tilstede i alt. Måske Arne har glemt de Ekstatiske Transcendens forhold der gør sig gældende i enhver Åbenbaring Gud i Jesus Kristus. Gud kan ikke spærres inde i en menneskelignende person men Åbenbare sig selv og meddele sig selv til verden til mennesker gennem mennesker.

Nu har Arne jo aldrig haft din dybe forståelse tingene - og havde han haft din HansKrist's Helligåndens forståelse tingene havde han måske ikke følt sig tvunget til at sige han ikke tror på Gud og ikke er Kristus og at Kristus er Gud'løs og at vi ingen erkendelse af Gud og det guddommelige åndelige overhovedet har.

For mit eget vedkommende har jeg ikke mødt Gud i Jesus Kristus stående overfor et Jesus Kristus Ikon - for mig skete det som en Paulus Begivenhed eller Damaskus Ekstatisk Transcendental Guds Oplevelse der forandrede mig for altid.

Jeg stod FRIT da det skete. Og jeg var endnu FRI'ere eller FRI'gjort bagefter. For der hvor KRISTUS er der hvor ÅNDEN er (den Guds Ånd der gør levende) der er også altid FRIHEDEN. Der er ingen tvang og tvungethed - magt overgreb - for det sker i KÆRLIGHED.

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle, bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. Karl Barth.

At Arne's døds forestillinger skal være af det der bangede i Big Bang som udsletter mennesker øjeblikkeligt meget værre end at få en atombombe smidt i hovedet synes jeg er skræmmende. Men så langt ude er Arne kommet i sin ateisme.

Når et menneske mangler den vores Personhed eller "Ansigt til Ansigt'Lighed og menneskelighed" "smil og lys og spontanitet humør mellem mennesker" der er i Kristus som det Guds Billede vi er skabte i som Guds Frimodige Børn falder det ind i filosofiske grublerier og et sind uden BILLEDER og VISIONER og SYNER og STORE DRØMME. Jeg har altid påstået at Arne er uden Ansigt og Lys og Humør og BILLEDE'RIG tænkning men at han er ført bag lyset i filosofiske grublerier over hvad der bangede i Big Bang. Dette er sort som at Kristus er Gud'løs er sort tale.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

Det er fuldbragt

Som Arne begyndte i Forum Galleri i Emnet Tråden "Et Kristus Ikon" (noget han ikke forstod men dogmatisk skrev af om Ikoner) så var det dig HansKrist der fuldførte eller fuldbragte eller lykkedes med at give denne tråd mening. Arne kan ikke forklare tingene men den Guds Ånds Begavelse har du HansKrist. Derfor er I to så forskellige - du HansKrist lever i KRISTUS i ANSIGTE'LIGHED og BILLEDE'RIGDOM og forklarelsens lys og livsbekræftende spontanitet - Helligåndens glæde - ubesværet lethed - flow og sublimitet mens Arne er væk i mørke triste filosofiske grublerier og derfor er han også agnostiker - han kan ikke forklare sig tydeligt.

Med to så forskellige INTELLIGENSER er det ikke så mærkeligt at Arne aldrig har formået at svare dig og give dig et modspil. Ej heller svært at forstå at Arne er agnostiker da han jo ikke forstår noget og da slet ikke formår at forklare tingene.
Side 9 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Seneste indlæg
Egen tro - og andres
af Hanskrist
16/09/2025 03:30
Misforståelsen
af somo
12/09/2025 08:31
Dumme svin
af Hanskrist
10/09/2025 10:25
Lys
af Hanskrist
06/09/2025 11:11
Troens frihed
af Tikka
03/09/2025 00:05
Nyheder fra DR
Ozonlaget over Arktis har nået højeste..
16/09/2025 05:42
USA indsætter Nationalgarden i Memphis ..
16/09/2025 00:42
Bestyrelsesformand på RUC går af efter..
15/09/2025 21:01
Fredericia og Vejle deler i intenst loka..
15/09/2025 20:59
De første genstande bjærget fra Titani..
15/09/2025 20:47
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ozonlaget over Arktis rammer tykkeste ni..
16/09/2025 03:00
Trump er første amerikanske præsident ..
16/09/2025 02:30
Minister: Mistænkt vil blive anklaget f..
16/09/2025 02:23
Appeldomstol blokerer Trump i at fyre be..
16/09/2025 01:05
Lokale blokerer vejen for turisttog til ..
16/09/2025 00:47