annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 20 gæster og 662 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45468 - 13/09/2025 22:59 Re: Egen tro - og andres... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Citat:
Men du kan måske forklare, hvordan din Kristus blev Kristus, når der ingen Gud er.

Citat:
Har jeg kun svaret: Det ved jeg ikke!, samt at dét, jeg har imod ordet/begrebet: Gud, er, at det for mig er alt for småt - som om vi mennesker var verdens centrum.

Håber, du accepterer, at jeg har min tro - baseret på mine oplevelser -

"Håber, du accepterer, at jeg har min tro - baseret på mine oplevelser"

"Din tro baseret på dine oplevelser"

Hvis der er noget der er for småt så er det at basere sin tro på ens egne oplevelser. Vi kristne baserer vores tro på Gud. Ikke på os selv og vores oplevelser - da dette er for småt og menneskeligt - altså subjektivt fuldstændig vilkårligt hvad der kan opstå som oplevelser i det menneskelige sind. Som vi ser med dig Arne når du skriver: Håber, du accepterer, at jeg har min tro - baseret på mine oplevelser

Det er netop derfor vi kristne ikke kan nøjes med vores egne oplevelser - vi har et objektivt indhold med i de Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer eller oplevelser - nemlig Gud - nemlig et SØN'FADER eller JEG'DU forhold formidlet gennem Helligånden - hvor jeg/vi står overfor et objektivt DU - Gud der bryder igennem til os (meddeler sig) - åbenbarer sig for os. Ikke vores ånds oplevelse af noget eller nogen men altid formidlet gennem Helligåndens eller Guds Ånds Ekstatiske Religiøse Åbenbarings gennembruds Erfaringer.

"samt at dét, jeg har imod ordet/begrebet: Gud, er, at det for mig er alt for småt" - Jamen det er jo noget vrøvl hvad du skriver når du ikke tror på Gud.

Gud alt for småt - det må du længere ud på landet med - Gud Transcenderer alt der er - Gud er nærværende i alt men overgår eller overskrider samtidigt alt. Uendeligt og evigt som Gud er.

-0-0-0-

"du kan måske forklare, hvordan din Kristus blev Kristus, når der ingen Gud er."

Nej det kan Arne ikke forklare og det fordi det for den ortodokse kirke er et billede der symboliserer Jesus der er Kristus i kraft af Gud - altså Jesus Kristus - men sådan er det ikke for Arne da Gud er udelukket som for småt og det hele har at gøre med Big Bang.
#45469 - 14/09/2025 10:09 Re: Egen tro - og andres... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Citat:
Så den opstandne Kristus har indsigt i dig og giver dig omsorg?

Hvordan kan han få denne indsigt og hvorfor skal han ha den, samt hvilken omsorg er der tale om?
Mit svar:
Jeg har ikke "forstand på det guddommelige" og tror ikke at nogen har.
Men kærligheden oplever jeg som helt helt dyb.

Citat:
Ok, men han lever, og du ved ikke hvem denne Kristus er, som har indsigt i dig og omsorg for dig?
Mit svar:
Korrekt, men genkendelig og guddommelig.

Citat:
Dét forstår jeg. Men ethvert religiøst trosforhold er vel en påstand, selv om den troende oplever det som virkelighed?

Der har de kristne jo helligånden som ,,garant,, men den forstår jeg, du ikke kender, også svært at forklare denne virkelighed, når Gud ikke er med i din trosforståelse.

Hvordan formidles din oplevelse af indsigt og omsorg fra din Kristus?

Mit svar:
"Påstand" - hvad andre tror om sandheden for mig, det er deres sag, ikke min.
Jeg har en fornemmelse af Helligånden, men "køber" ikke dine dogmer herom.
Det guddommelige er sandelig med i min trosforståelse.
Min oplevelse er lydløs - ansigt til ansigt.

Citat:
Ok, men han lever, og du ved ikke hvem denne Kristus er, som har indsigt i dig og omsorg for dig?
Mit svar:
Jeg er kun et menneske - ikke et overmenneske.

Citat:
Jeg indfører ingen dogmer. Men Kristus forstås som Guds salvede

https://lex.dk/Kristus
Salvningen hentyder til Guds ånds nærvær (Lukasevangeliet, 4,18; Esajas' Bog, 61,1), og Kristus betegner Jesus som opfyldelsen af Det Gamle Testamentes forventning om en kommende frelserskikkelse.

… men det er måske en anden Kristus du har kontakt med?

Mit svar:
Det er jo lige præcis dét, du gør: Indfører dogmer!

Citat:
Du kan tro, hvad du vil, men den Kristus du fremholder, og det med Universets guddommelige kærlighed, er fremmed for mig.

Men kunne være fint at vide hvorfra du kender din Kristus!?

En spørgsmål ud over hvilken gud der er tale om, er jo også, hvordan noget kan være guddommeligt når ordet gud er for småt – samt hvordan dit universets guddommelighed skal forstås.
Mit svar:
Ja, det er fremmed for dig. Det er det jo også for kristendommen, der taler om deres Guds kærlighed til verden, men som alene fokuserer på os mennesker.
Jeg har mødt Kristus ansigt til ansigt.
Dit spørgsmål: "hvilken Gud, der er tale om" viser jo, at du hænger fast i kristendommens dogmer, som spærrer vejen for noget større - set med mine øjne.

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45470 - 14/09/2025 11:42 Re: Egen tro - og andres... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Citat:
Arne:

Jeg har mødt Kristus ansigt til ansigt

Du lyver jo mand - er du fuld?

Der findes ingen Gudløs Jesus Kristus

Og du har skrevet:

Citat:
Arne:

Personlig kommunikation dialog og proces med Gud, som du vist hævder at opleve, det kender jeg ikke til, og det tror jeg faktisk heller ikke på - selvom nogle påstår at have oplevet det.

Pludselig idag skriver du:

"Jeg har mødt Kristus ansigt til ansigt"

En Gudløs Kristus findes ikke. Da du ikke tror på Gud kan du ikke have mødt Kristus (Jesus der er Kristus) ansigt til ansigt.

Du gør sproget meningsløst. Bytter rundt på begrebernes betydning og indhold.

Du er Big Bang fascineret og hvad der Bangede. Du er ude i astrofysiske filosofiske spekulationer og dette har ikke en dyt at gøre med et Jesus Kristus.

Enhver bliver salig i egen tro og det har du lov til - men du skriver offentligt på en debatside - du er med i en offentlig debat og her gælder ikke at du kan gøre Jesus Kristus Gudløs.

Hvad der er guddommeligt er guddommeligt i kraft af Gud. Gud der nok er allestedsnærværende men også Transcenderer alt. Derfor kan Gud ikke være for småt eller blive spærret inde i nogen menneskelignende person. Men Gud kan udtrykke og Åbenbare sig fx sin Kærlighed (Guds Kærlighed Kristus) gennem mennesker og det er hvad vi kristne bygger på er sket i Jesus som vi derfor siger om, Jesus er Kristus.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

Jesus er Kristus fordi Gud her Åbenbarer sig for os. I Jesus Kristus bliver vi mennesker forenet med Gud. Vi flyttes over i Jesu Kristi virkelighed med Gud - vores dynamiske Skabende kommunikerende SØN'FADER JEG'DU samspils virkelighed med Gud gennem Helligånden.

Jung's psykologi har empirisk klinisk ført bevis for at vi er tiltalt af et DU vi kan kommunikere med nøjagtig som Jesu Kristi SØN'FADER JEG'DU samspils virkelighed med Gud.
#45471 - 14/09/2025 14:09 Re: Egen tro - og andres... [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse. Om dogmer
Citat:
RELIGION grundlæggende trossætning som er fastsat af en kirkelig autoritet, og hvis rigtighed ikke betvivles
Men Kristeligt Dagblad har jo vist at tvivlerne er mange - her i Danmark.

Og hvor mange slags motivationer kan en kirkelig autoritet mon have?

Den Danske Folkekirke er vel fortsat tilhænger af ikonoklasmen, som Johannes af Damaskus ellers i sin tid standsede?

Arne heart smiler

Redigeret af Arne Thomsen (14/09/2025 14:13)
Top Svar Citer
#45472 - 14/09/2025 14:45 Re: Egen tro - og andres... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Citat:
Arne:

Den Danske Folkekirke er vel fortsat tilhænger af ikonoklasmen

Hvad er der dog sket med dig - hvor meget har den danske folkekirke ikke gjort for at få overmalede billeder tilbage. Kristendommen kan ihvertfald ud fra Paulus ikke være modstander af Jesus Kristus Ikoner - disse er jo beskrevet så sublime hos Paulus.

Problemet er at du der ikke tror på Gud hævder at du har stået ansigt til ansigt med Kristus.

Nej du har stået ansigt til ansigt med et maleri hvor du har oplevet noget der ligner et sammenbrud.

Din oplevelse har ikke at gøre med Jesus der er Kristus - det er ikke en Kristus oplevelse - men et og andet gudløst noget ateistisk astrofysisk benovelse over at noget har banget i Big Bang.

Dette er ikke kristendom - det har intet som i INTET at gøre med Jesus der er Kristus - intet at gøre med Begivenheden Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus.

Det er astrofysiske filosofiske spekulationer og de religiøse følelser og oplevelser et menneske kan få i den forbindelse.

Din Bibel er daglige læsninger af Dagbladet Information. Du er i den grad præget af deres kristendoms kritik.
Side 7 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7

Seneste indlæg
Egen tro - og andres
af Hanskrist
14/09/2025 14:45
Misforståelsen
af somo
12/09/2025 08:31
Dumme svin
af Hanskrist
10/09/2025 10:25
Lys
af Hanskrist
06/09/2025 11:11
Troens frihed
af Tikka
03/09/2025 00:05
Nyheder fra DR
Sverige vil vaccinere mod skoldkopper
14/09/2025 15:19
Iran genoptager samarbejde med FN's nukl..
14/09/2025 13:56
Nepals nyudnævnte premierminister vil k..
14/09/2025 13:35
Mand sigtet for hærværk mod synagoger ..
14/09/2025 13:12
DMI udsender nyt varsel om kraftig regn
14/09/2025 11:58
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Trump sætter kursen mod den kongelige c..
14/09/2025 14:00
Ukraine: Vi har udført to angreb mod ru..
14/09/2025 13:37
Bedre fundraising og tætknyttede borgme..
14/09/2025 13:18
Spaniens premierminister er stolt af Vue..
14/09/2025 12:35
Iran genoptager samarbejde med FN's atom..
14/09/2025 11:47