ARNE: Hvis jeg forstår dig ret, mener du med ordet opstandelse, dét, at Jesus opstod fra de døde – "graven var tom".
Det kan du sige.
Ingen så Jesu komme ud af graven, men - opstandelsen ,,bevidnes,, -
de 40 dage før himmelfart - ved øjenvidne beretninger.
Paulus modtog dette som overlevering og videregav det til korintherne.
Dermed gjorde han egen påstand om kontakt med Kristus-ånden troværdig.
Jeg overleverede jer nemlig først og fremmest, hvad jeg selv har modtaget: at Kristus døde for vore synder efter Skrifterne, og at han blev begravet, og at han opstod på den tredje dag efter Skrifterne, og at han blev set af Kefas og dernæst af de tolv. Derefter blev han set af over fem hundrede brødre på én gang, de fleste af dem er endnu i live, men nogle er sovet hen. Dernæst blev han set af Jakob, dernæst af alle apostlene. Og til allersidst blev han også set af mig, det misfoster. 1 Kor 15:3–8
,,set af mig,,, - altså i Ånden … og - dét med ,,i ånden,, er vel det du mener med, at ikon Kristus talte til dig? – men den Ånd Paulus talte om var Helligånden.
Et bevis og bindeled for de troende, at Kristus lever.
Og du skrev jo:
Det for mig væsentlige er, at vi mennesker har den mulighed at møde Jesus Kristus - ikke i kød og blod - men dog som værende - en væren, som for mig er det helt centrale.
#45307 - 07/08/2025 11:37
Og derfor jeg skrev:
men jeg forstår, du mener, at have denne helligånd uden troen på opstandelsen (?)
#45310 - 07/08/2025 12:24
Opstandelsen som jeg forstår du NU tror på.
Hvis jeg forstår dig ret, mener du med ordet opstandelse, dét, at Jesus opstod fra de døde - "graven var tom".
Jeg betvivler ikke denne hændelse!
#45313 - 08/08/2025 16:52
Så forklaring ønskes.
Var det Helligåndens virke, der gjorde, du oplevede Kristi tale - eller - var denne ,,tale,, dine egne tanker? ---
Så når du spørger: ,,Er det Helligånden, der gør en Kristus Ikon aktiv? ,, må du vel selv kunne svare på det.
.