Jesus er da sørme en historisk person
Ingen historiker er i tvivl herom
Det historikerne ikke vil beskæftige sig med er fx mirakler (gå vandet og vand til vin og utallige helbredelser og opstandelsen).
Nej selvfølgelig har Jesus levet her på jorden (og jeg synes ikke man er kristen hvis man ikke tror det)
Og den Åbenbaring Gud og den virkelighed med Gud som Jesus Kristus bragte i spil i verden dannede Jesus Bevægelserne og menigheder og små kristne samfund og så kom Kirkerne - alt sammen det er en kæmpe succes og i spil den dag i dag
Hvad er det der er i spil - den nye Gudsforståelse eller nye virkelighed med Gud Jesus Kristus Åbenbarer verden og som verden/vi sørme har taget imod
I min samtale med Deep Seek er der en nærmere redegørelse den nye virkelighed med Gud Jesus Åbenbarer og sætter i værk, i spil i verden
Tikka: Ja troens erfaring med Gud som nærværende gennem Helligånden er for mig interessant; hvordan psyken kan åbne for en oplevelse af Guds nærvær, selv når man ikke nødvendigvis ser Jesus som en historisk figur, men som en konstruktion med dyb resonans i det menneskelige sind — på samme måde som begreberne Gud og Helligånden selv kan forstås som meningsskabende konstruktioner.”
Finder hvad du skriver yderst interessant (og læser altså ej heller nødvendigvis at du tvivler på at Jesus er en historisk person der har levet - men du påpeger at nogen nok gør).
Mennesker til alle tider har kunnet være fyldt med Ekstatisk Begejstring og Inspiration og Entusiasme (i Gud Væren - hvor de har været i deres Es - været grebet af en særlig kvalificeret usædvanlig Ånd/Gejst og store sjælskræfter har været forbundet hermed) - i disse foreteelser er religion og begrebet Gud en ganske naturlig ledsager i menneskehedens forhistorie.
Vores nervesystem er indrettet sådan at vi kan erfare disse store Energier og Kræfter - denne Entusiasme (i Gud Væren) - ja vi kan være grebet af Ånden der er over os og som formår at besætte os - være med os og udrette store ting
Vi lærer at stå i et nært forhold til denne Entusiasme - i Gud Væren - til den Ånd der kan gribe os og forholdet har i Jesus Kristus gjort sig så stærkt gældende at han har smittet andre med denne sin Hellige Guds Ånd og Gud Helligånden griber folk