annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 54 gæster og 247 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 19 < 1 2 ... 16 17 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45270 - 25/07/2025 21:47 Re: Lys [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

CITAT: om Jesus er rødhåret og har skrevet noget eller ikke skrevet noget har overhovedet ingen betydning,,,,

CITAT: Jesus Åbenbarede Gud og vores virkelighed med Gud som den Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed der gør Gud nærværende i vores liv,,, det er den Ånd eller Gejst og Ekstatisk Begejstring eller Spirit der er i Kirkerne og som vi hver enkelt kristen lever i hvorigennem Gud er nærværende tilstede i vores liv gennem sin Ånd, Helligånden

MIT SVAR: Ja troens erfaring med Gud som nærværende gennem Helligånden er for mig interessant; hvordan psyken kan åbne for en oplevelse af Guds nærvær, selv når man ikke nødvendigvis ser Jesus som en historisk figur, men som en konstruktion med dyb resonans i det menneskelige sind — på samme måde som begreberne Gud og Helligånden selv kan forstås som meningsskabende konstruktioner.

.
Top Svar Citer
#45271 - 25/07/2025 22:21 Re: Lys [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
HejTikka.
Jeg skrev:
Citat:
Jeg opfatter, at Jesus var fuldt ud menneske - men også at Jesus er altid værende guddommelig i alt værende, og som derfor ikke som sådan er død og derfor ikke som sådan har behov for nogen opstandelse.
Du svarede:
Citat:
Det må du forklare!
Mit svar:
Under den mamgeårige ikon-strid i den græsk-ortodokse kirke mente nogle - bl.a. mange præster - at billeder af Kristus var en utilbørlig frækhed
Se nærmere her.
Citat:
De, som støttede op om ikonerne, argumenterede derimod for deres berettigelse med, at det guddommelige var blevet synligt ved Jesu inkarnation, og at det derfor alene var det synlige, og ikke det usynlige og forbudte, de portrætterede. De betragtede ikonerne som et vindue ind i himlen.
Er dette en forklaring, du kan bruge?
Hvis ikke, kan du da specificere?

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45272 - 25/07/2025 22:25 Re: Lys [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Jesus er da sørme en historisk person

Ingen historiker er i tvivl herom

Det historikerne ikke vil beskæftige sig med er fx mirakler (gå vandet og vand til vin og utallige helbredelser og opstandelsen).

Nej selvfølgelig har Jesus levet her på jorden (og jeg synes ikke man er kristen hvis man ikke tror det)

Og den Åbenbaring Gud og den virkelighed med Gud som Jesus Kristus bragte i spil i verden dannede Jesus Bevægelserne og menigheder og små kristne samfund og så kom Kirkerne - alt sammen det er en kæmpe succes og i spil den dag i dag

Hvad er det der er i spil - den nye Gudsforståelse eller nye virkelighed med Gud Jesus Kristus Åbenbarer verden og som verden/vi sørme har taget imod

I min samtale med Deep Seek er der en nærmere redegørelse den nye virkelighed med Gud Jesus Åbenbarer og sætter i værk, i spil i verden

Citat:
Tikka: Ja troens erfaring med Gud som nærværende gennem Helligånden er for mig interessant; hvordan psyken kan åbne for en oplevelse af Guds nærvær, selv når man ikke nødvendigvis ser Jesus som en historisk figur, men som en konstruktion med dyb resonans i det menneskelige sind — på samme måde som begreberne Gud og Helligånden selv kan forstås som meningsskabende konstruktioner.”

Finder hvad du skriver yderst interessant (og læser altså ej heller nødvendigvis at du tvivler på at Jesus er en historisk person der har levet - men du påpeger at nogen nok gør).

Mennesker til alle tider har kunnet være fyldt med Ekstatisk Begejstring og Inspiration og Entusiasme (i Gud Væren - hvor de har været i deres Es - været grebet af en særlig kvalificeret usædvanlig Ånd/Gejst og store sjælskræfter har været forbundet hermed) - i disse foreteelser er religion og begrebet Gud en ganske naturlig ledsager i menneskehedens forhistorie.

Vores nervesystem er indrettet sådan at vi kan erfare disse store Energier og Kræfter - denne Entusiasme (i Gud Væren) - ja vi kan være grebet af Ånden der er over os og som formår at besætte os - være med os og udrette store ting

Vi lærer at stå i et nært forhold til denne Entusiasme - i Gud Væren - til den Ånd der kan gribe os og forholdet har i Jesus Kristus gjort sig så stærkt gældende at han har smittet andre med denne sin Hellige Guds Ånd og Gud Helligånden griber folk
#45273 - 25/07/2025 22:31 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Jeg opfatter, at Jesus var fuldt ud menneske - men også at Jesus er altid værende guddommelig i alt værende, og som derfor ikke som sådan er død og derfor ikke som sådan har behov for nogen opstandelse.

Dette er panteisme og ikke kristendom og derfor ikke Jesus Kristus men din egen konstruktion Jesus

Men du har jo også førhen underskrevet dig selv som værende panteist og påpeget du ikke tror på Gud og aldrig har Bedt - som igen (din afvisning og tilsidesættelse Bøn) bliver understreget i at du har benægtet der findes et dynamisk skabende kreativ kommunikerende inderligt intenst samspil og gensidig vekselvirkning mellem Gud og mennesket -- netop en del af den Åbenbaring Gud Jesus Kristus har skænket verden

Du læser netop logion 77 som panteist og læste du videre i Thomas Evangeliet vil du opdage der står st Gud i Jesus er mere end verden/universet og det hele - altid transcenderer og overskrider universet og det hele

Universet er som sådan ikke i sig selv guddommeligt som du kan finde på at skrive - ikke at folk ikke må påskønne verden naturen universet som guddommeligt skøn smuk - men vi kender jo ikke universet - kan ikke sanse universet så det er moderne naturvidenskab der har fortalt os om universet som vi ellers intet ville vide om

På Jesu tid vidste man meget lidt om universet - nærmest ingenting - så at forbinde Jesus med moderne nutidigt forståelse universet giver ingen mening

Hvorfor nogle vil forbinde det religiøse med universet skyldes nok den fysiske astronomiske kolossale uendelighed - udstrækning

Men egentlig har dette ikke noget med religion at gøre - da religion var der lang lang tid før man vidste noget om universet
#45274 - 25/07/2025 23:22 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:

Du taler jo ikke om Kristus som det guddommelige, men du benytter ordet Jesus.

Jo en væsentlig forskel, da Helligånden først kommer til jorden – hvis vi ser bort fra, at biblen siger Jesus havde Guds ånd - efter Jesu død og opstandelse ifølge skrifterne.

Så hvordan kan den døde Jesus være i alt, når han ikke er opstået, og derved give ikke troende Helligånden? - For det er vel den, du mener at ha for at kunne se det guddommelige, eller hvad?

Hvordan kan man se alting omkring sig som det guddommeligesom Jesu skaberværk – når man ikke tror på Gud, en opstandelse eller en Kristus, når Helligånden derved udelukkes som virkelighed? --- og Jesu skaberværk? - hvordan skal det forstås?

Citat:
77. Jesus sagde: Jeg er det lys, som er over
dem alle. Det er mig, som er det hele. Fra mig
opstod det hele, og til mig strakte det hele sig.
Split et stykke træ, og jeg er der. Løft en sten,
og I vil finde mig der.

https://vincentius.dk/Thomas-evangeliet.pdf

.
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 19 < 1 2 ... 16 17 18 19 >

Seneste indlæg
Lys
af Hanskrist
26/07/2025 23:50
Misforståelsen
af somo
24/07/2025 08:12
DE TOBENEDE ABER
af Hanskrist
23/07/2025 14:10
Kristus-Ordet
af Tikka
22/07/2025 17:15
Troens frihed
af Hanskrist
25/06/2025 11:43
Nyheder fra DR
Rejseselskaber følger græske skovbræn..
27/07/2025 10:53
I nat får de svar: Har de sikret sig en..
27/07/2025 10:36
Ny teknologi har løst Fanøs problemer ..
27/07/2025 09:52
Rusland begynder at have flyruter til No..
27/07/2025 06:58
11 meldes såret efter knivstikkeri i bu..
27/07/2025 03:54
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Danske rejseselskaber følger græske sk..
27/07/2025 08:34
Anklager mislykkes med forsøg på at ud..
27/07/2025 06:15
24-årig mand er død efter togpåkørse..
27/07/2025 05:48
Israels militær indfører 10-timers hum..
27/07/2025 05:13
Rusland starter rute for passagerfly til..
27/07/2025 04:56