annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Der er RAV i æ HAV
Hvem er online?
0 registrerede 62 gæster og 199 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 16 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45249 - 23/07/2025 23:56 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

jeg tror, at Jesus er fuldt ud guddommelig og tillige var fuldt ud menneske.

Arne:

Jeg ser det derfor sådan, at det guddommelige søges spærret inde i "en mandsperson af vores art".

Dit snak hænger overhovedet ikke sammen.

Du snakker i øst og vest om tingene

Jeg gir op fordi som du selv skriver du ved lige så lidt om tingene som myrer forstår sig på en computer
#45250 - 24/07/2025 00:43 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indsendt af: Arne Thomsen
Dine spørgsmå om Faderen og Abrahams Gud evner jeg ikke et besvare.
Jeg var blot kommet i spekulationer om, hvorvidt Den hellige Treenighed var accewpteret af Jesus - og har siden opgivet spekulationerne som mindre relevante.
Arne heart smiler

Tak for svar.

Da du har opgivet dine spekulationer om Jesus brugte ordet Gud om Faderen, vil jeg ikke bore mer i det, men jeg mener man med stor sikkerhed kan sige, at den historiske Jesus ikke tænkte på begrebet Treenighedslæren.

Figurerne af den Jesus evangelierne tegner, er skribenternes egen udlægning. Jesus har intet selv skrevet. Han var en jøde, der troede på én Gud, og sandsynligvis analfabet.

Treenighedslæren:

Det blev den store teolog Augustin (354 430), der mest overbevisende fik formuleret en treenighedslære.
https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/s%C3%A5dan-blev-treenighedsl%C3%A6ren-til

Iøvrigt et spændende menneske ifølge Wikipedia
https://da.wikipedia.org/wiki/Augustin

*

Har læst han var afrikaner - ,,og næst efter Paulus regnes for den væsentligste grundlægger af den kristne teologi,,
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/kristendommens-afrikanske-vugge

.
Top Svar Citer
#45251 - 24/07/2025 01:10 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her

Tak for svar.

Citat:
Citat:
Jeg forstod også på et andet indlæg, at du mener, Jesus er Gud, og er at finde i alle ting.

SVAR: Ja, jeg tror, at Jesus er fuldt ud guddommelig og tillige var fuldt ud menneske.

Kan du uddybe det?

*

Citat:
Hvordan kan du opleve alt dette, når du ikke tror på Gud, og slet ikke som en mandsperson ---

Citat:
SVAR: Fordi jeg aner det guddommelige som altværende.

Jo vist, men du forbinder Jesus med det guddommelige.

Kan du uddybe det?

*

Citat:
Citat:

Kan man stole på sine følelser og omgøre dem til kristen tro?

Citat:
SVAR: Det kan jeg kke svare på. For mig er det ikke følelser men oplevelser og anelser - og dem stoler jeg på.

Thjoee, men de udsprang af du så på et ikon af Jesus, så måske din fantasi har spildet dig et pus? -- Jeg mener, hvordan kan du vide dig sikker på det var Jesus som talte til dig? --- Tror du på Gud og opstandelsen?

.
Top Svar Citer
#45252 - 24/07/2025 01:13 Re: Lys [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Jesus har intet selv skrevet. Han var en jøde, der troede på én Gud, og sandsynligvis analfabet.

"Han var jøde der troede på én Gud."

Jøde er ikke et entydigt begreb - de er så forskellige dengang som de er idag.

Han blev efterstræbt henrettet af jøderne fordi han netop ikke troede på Gud som mange jøder gjorde - eller ikke nøjedes med blot at tro på Gud på traditionel vis (han tilhørte døberne).

"sandsynligvis analfabet"

Nu var der ikke mange eller skal vi sige, det var ikke alle der var udlært i at skrive.

Men hvad vi forstår ved analfabet var han ihvertfald slet ikke i nærheden af at være.

Han var håndværker i ret store byer og ikke tabt bag en vogn - tydeligvis religiøs politisk aktivist - der har været meget fremme i skoene hvad tidens hotte emner gjaldt.

Han har agiteret højlydt med sin dagsorden (uden tvivl været en blændende taler og yderst karismatisk personlighed) - uden tvivl været provokerende - ihvertfald provokeret mange med hans ideer om Gud som var meget anderledes end de ortodokse jøder.

Så ihvertfald en meget uortodoks og speciel Jøde har Jesus været - så der er ikke meget argument i at fremføre han er jøde.

Ja Jesus er Jøde og hvad så??? Det siger ligesom ikke noget bestemt.

Paulus var også Jøde og Karl Marx og Freud.

De er fuldstændig forskellige disse jøder. Jøder er endda kendt for at være særdeles meget forskellige politisk religiøs etc - nøjagtig dengang som det er idag.

Kristendommen er ikke død fortid - Gud er ikke gået død i Jesus - netop det opstandelsen skal vise os. Så kristendommen udvikler sig hele tiden. Også fordi kristendommen er søsat tænkende - som fx mellem Paulus og Peter. Tænk selv om tingene - gør nu jeres egne tanker om tingene som Paulus siger. Og der hvor Ånden er der er også altid Friheden. Vi har fri taleret overfor Gud. Vi skal profetere og lovsynge med forstand siger Frihedens og Åndens og Kærlighedens Apostel Paulus og Tænkningens Skytshelgen Paulus.

Fundamentalist er han ikke vurderet til at være af de der har studeret ham grundigt.

Ifølge Paulus tror vi ikke på dogmer.

Problemet er de dogmatiske trosbekendelser - hvor det kunne lyde som om vi tror på disse - TROEN betyder dog noget andet og gælder at vi møder Gud i Jesus Kristus Åbenbarede Gud - meget anderledes end GT's Gudsforståelse.

Trosbekendelserne er yderst interessante hvis de bliver forstået som det de er.

Fx er den Treenige Gudsforståelse en genial måde at forstå Paulus's og Jesu Kristi Gudsforståelse.

Treenigheden hjælper os til at få øje på det principielle i Jesu Kristi Guds Åbenbaring.

#45253 - 24/07/2025 01:22 Re: Lys [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Korrekt at jøder er forskellige, men som du ser, er det skrevet i en kontekst om Treenighedslæren, som ikke er en jødisk påfund.

Sov godt

.
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 16 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 >

Seneste indlæg
Lys
af Hanskrist
25/07/2025 07:40
Misforståelsen
af somo
24/07/2025 08:12
DE TOBENEDE ABER
af Hanskrist
23/07/2025 14:10
Kristus-Ordet
af Tikka
22/07/2025 17:15
Troens frihed
af Hanskrist
25/06/2025 11:43
Nyheder fra DR
Vingegaard kritiserer Tour-arrangører e..
25/07/2025 14:39
Cambodja støtter våbenhvileforslag
25/07/2025 14:35
Kraftig brand på Samsø er slukket: Pol..
25/07/2025 14:31
Anders Antonsen klar til stor semifinale
25/07/2025 14:21
Kina klar til at agere mægler mellem Th..
25/07/2025 12:43
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Medier: Israel åbner for at kaste nødh..
25/07/2025 12:09
Politiet gør klar til store protester v..
25/07/2025 12:00
Zelenskyj har skabt et stort problem for..
25/07/2025 11:55
Eli Lilly får opadvendt tommelfinger ti..
25/07/2025 11:48
Frankrig bryder de store vestlige landes..
25/07/2025 11:30